Publication: Öğrenme ortamından deneyim ortamına dönüşen müzeler
Loading...
Files
Date
2023-06-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Öğrenme ortamı olarak kabul edilen müzelerin, yeniden düşünülerek hizmet verdiği gruplardan çocuk ziyaretçiler
için deneyim ortamına dönüştüğü ifade edilmektedir. Bu dönüşümün nedenlerine bakıldığında; değişen müze
tanımı ile birlikte çocuk ziyaretçiler ile ilgili yapılan araştırmalarda müzelerin deneyim ortamı olarak tanınmasına
yönelik bir bakış açısının yer almaya başladığı görülmektedir. Müzeler, öğrenme ortamından deneyim ortamına
dönüşürken; çocuk ziyaretçiler için alanlar (galeri, oyun/öğrenme alanı gibi) hazırlamalarının, çocukları yetkin
sosyal aktörler olarak kabul etmelerinin, mekânsal tasarım süreçlerinde çocukların görüşlerine başvurmalarının,
kendi ortamlarını çocuklar için hazırlamalarının, çocukların öğrenme deneyimlerinin anlamının farkına
varmalarının yanı sıra çocuk ve yetişkinler için açık uçlu/yapılandırılmamış deneyimin ve çocuklar için
keşfederek öğrenmenin öneminin farkında olmaları ile çocuk dostu ortam kavramını desteklemeyi sürdürdükleri
anlaşılmaktadır. Müzelerin öğrenme ortamından deneyim ortamına dönüşümü ile ilgili hazırlanan bu çalışmada,
konu ile ilgili yapılan araştırmalara ve çocuk dostu uygulamalara yer verilmiştir.
It is stated that museums, which are accepted as learning environments, have been reconsidered and transformed into an experience environment for child visitors from the groups they serve. Considering the reasons for his transformation; with the changing definition of museum, it is seen that a point of view regarding the recognition of museums as an experience environment has begun to take place in researches on child visitors. As museums transform from a learning environment to an experience environment, they realize the meaning of children’s learning experiences, by preparing areas (such as galleries, play/learning areas) for child visitors, accepting children as competent social actors, seeking the opinions of children in spatial design processes, preparing their own environment for children. It is understood that they continue to support the concept of a child-friendly environment in the museum with awareness of the importance of open-ended/unstructured experience for children and adults and learning by discovery for children. In this study, which was prepared about the transformation of museums from a learning environment to an experience environment, researches on the subject and child-friendly practices were included.
It is stated that museums, which are accepted as learning environments, have been reconsidered and transformed into an experience environment for child visitors from the groups they serve. Considering the reasons for his transformation; with the changing definition of museum, it is seen that a point of view regarding the recognition of museums as an experience environment has begun to take place in researches on child visitors. As museums transform from a learning environment to an experience environment, they realize the meaning of children’s learning experiences, by preparing areas (such as galleries, play/learning areas) for child visitors, accepting children as competent social actors, seeking the opinions of children in spatial design processes, preparing their own environment for children. It is understood that they continue to support the concept of a child-friendly environment in the museum with awareness of the importance of open-ended/unstructured experience for children and adults and learning by discovery for children. In this study, which was prepared about the transformation of museums from a learning environment to an experience environment, researches on the subject and child-friendly practices were included.
Description
Keywords
Sosyal ve Beşeri Bilimler, Müzecilik, Social Sciences and Humanities, Museology, Sanat ve Beşeri Bilimler (AHCI), Sosyal Bilimler (SOC), Sanat ve Beşeri Bilimler, BEŞERİ BİLİMLER, ÇOKDİSİPLİNLİ, Arts & Humanities (AHCI), Social Sciences (SOC), ARTS & HUMANITIES, HUMANITIES, MULTIDISCIPLINARY, Çocuk ziyaretçiler, öğrenme ortamı olarak müzeler, deneyim ortamı olarak müzeler, çocuk dostu uygulamalar, Child visitors, museums as learning environment, museums as place of experience, child-friendly practices
Citation
Kamaraj I., "Öğrenme Ortamından Deneyim Ortamına Dönüşen Müzeler ", İnformal Ortamlarda Araştrmalar Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.42-66, 2023