Person: KİTAPÇI, OKAN CEM
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
KİTAPÇI
First Name
OKAN CEM
Name
9 results
Search Results
Now showing 1 - 9 of 9
Publication Open Access Dental Websites as New Media Tools for Patients in Dental Health Tourism(2019) MUMCU, GONCA; Kopmaz, Busra; Mumcu, Gonca; Kitapçı, NurPublication Metadata only Diş Hekimliği Eğitimi İçin Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilim Ölçeği’nin Validasyonu(2022-06-04) AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; KİTAPÇI, OKAN CEM; ŞİŞMAN KİTAPÇI, NUR; Akmansoy Ş. C., Çandereli Z. Ö., Beyhan T. E., Aksoy B., Kalender H., Sırma N. S., Kitapçı O. C., Şişman Kitapçı N., Yay M., Karaçaylı Ü., et al.Giriş: Bu çalışmanın amacı, Uzaktan Eğitimde (UE) Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilim Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenilirliğini yapmaktır.Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışmaya 608 diş hekimliği öğrencisi (K/E: 405/203) dahil edilmiştir. COVID-19 salgınında Uzaktan Eğitim (UE) sırasında elektronik anket (E-anket) kullanılarak veriler toplanmıştır. E-anket, Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilim Ölçeği’ni (DTKEÖ) ve UE’in mesleki gelişim üzerindeki etkilerine ilişkin soruları içermektedir. Maddeler 5’li Likert ölçeği ile derecelendirilmiştir (1: kesinlikle katılmıyorum-5: kesinlikle katılıyorum). Ölçeğin Yapı Geçerliliği için Açıklayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Ölçekteki on altı madde, Teknoloji Kullanımı (n:5; %23,36; Cronbach’s-alpha değeri: 0,782) ile Motivasyon ve Teknoloji (n:11; %42,71; Cronbach’s alpha değeri: 0,957) olmak üzere iki alt gruba dağılmıştır. Ölçeğin Kapsam Geçerliliği için, UE’nin çıktıları olan \"Profesyonel ortamı içselleştirme\" ve \"Eleştirel düşünme\" (arttırdı - ne arttırdı ne azalttı/azalttı) maddeleri kullanılmıştır.Bulgular: DTKEÖ’de ortalama puanlar \"Teknoloji Kullanımı\" alt grubunda 3,845±0,639 ve \"Motivasyon ve Teknoloji\" alt grubunda 3,401±0,826 olarak belirlenmiştir.UE’de \"Mesleki ortamı içselleştirme (4,214±0,630 vs 3,991±0,766)\" ve \"Eleştirel düşünme (4,026±0,683 vs 3,667±0,891)\" açısından mesleki gelişimlerinin olumlu yönde etkilendiğini düşünen diş hekimliği öğrencilerinde ölçeğin her iki alt boyutuna ait puanların daha yüksek olduğu gözlenmiştir (p<0.05). En düşük ölçek alt boyut puanlarının 1.sınıf öğrencilerine ait olduğu ve UE sürecinde mesleki gelişimlerinden memnun olmadıkları tespit edilmiştir (p<0.05).Sonuç: Uzaktan Eğitim, diş hekimliği öğrencilerinin mesleki gelişimlerini desteklemektedir. Bu çalışma ile diş hekimliği eğitiminde teknoloji kullanımının önemi kabul edilmiştir.Publication Open Access Assessment of students anxiety level and technology readiness in a simulation-based obstetrics training(2023-01-01) ÇATAR, RAMAZAN ÖZGÜR; KİTAPÇI, OKAN CEM; ŞİŞMAN KİTAPÇI, NUR; DEMİRGÖZ BAL, MELTEM; MUMCU, GONCA; Ayyıldız S., ÇANDERELİ Z. Ö., KILIÇ AKSU P., ÇATAR R. Ö., KİTAPÇI O. C., ŞİŞMAN KİTAPÇI N., KÖKSAL L., DEMİRGÖZ BAL M., MUMCU G.Aim: This study aims to evaluate the effects of simulation-based obstetrics training on students' professional development and examine students' anxiety and technology readiness. Material and Methods: The study was quasi-experimental and performed with 3rd -year students in Midwifery Department (n=60) between September 2018 and January 2019. Students attended a 14-week simulation-based delivery training. In the pre-and posttraining periods, the data were collected by the State-Trait Anxiety Inventory (STAI) and the Tendency Scale for the Use of Technology. Results: Students reported that simulation-based delivery training improved their "professional skills" (95%) and "professional internalization" (93.4%). They stated that there was a positive effect on "anxiety in the working environment" (93.3%) in posttraining. Since no significant differences were observed in scores of the Tendency Scale for the Use of Technology and STAI in pre-and post-training periods (p>0.05), it was thought that they were not potential barrier factors in the training. Conclusion: The ensuring of professional development was achieved by using simulation-based training in the study. However, technology readiness and anxiety levels were stable in pre-and post-training periodsPublication Open Access Readiness for Health Information Technology is Associated to Information Security in Healthcare Institutions(2020) MUMCU, GONCA; Dönmez, Elif; Kitapçı, Nur; Kitapçı, Okan; Yay, Meral; Aksu, Pınar; Köksal, Leyla; Mumcu, GoncaPublication Metadata only COVID-19 pandemisinde uzaktan eğitimin odak grup görüşmeleri ile nitel olarak değerlendirilmesi(2022-06-04) ŞİŞMAN KİTAPÇI, NUR; AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; KİTAPÇI, OKAN CEM; Kalender H., Şişman Kitapçı N., Beyhan T. E., Aksoy B., Çandereli Z. Ö., Akmansoy Ş. C., Sırma N. S., Kitapçı O. C., Karaçaylı Ü., Yay M., et al.Giriş: Bu çalışmanın amacı, COVID-19 pandemisinde diş hekimliği öğrencileriyle odak grup görüşmeleri aracılığıyla Uzaktan Eğitimin (UE) performansını değerlendirmektir.Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışmada, her sınıftan rastgele seçilen 10 öğrencinin katılımı ile toplam 50 öğrenci ile 5 adet online odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. UE’de bilişsel yük, UE’in avantajları ve dezavantajları hakkında sorular sorulmuştur.Bulgular: Yüksek düzeyde bilişsel yükün başlıca nedenleri, öğrenme motivasyonu ve mesleki özgüvenin azalması, kaygı düzeyinin artması, ders içeriğini anlamada güçlükler ve teorik bilgiyi klinik uygulama ile ilişkilendirme becerisinin eksikliğidir. UE’in dezavantajları, öğrenci, öğretim üyesi ve ders içeriği etkileşiminin yetersizliği olarak belirtilmiştir. Öğrencilere not verilmesindeki sorunların yanı sıra, internet bağlantısı ve eğitim platformuna erişim sorunları da bildirilmiştir. Ders içeriğine tekrar erişim imkanı, rahat öğrenme ortamı ve derse herhangi bir yerden erişim esnekliğinin olması başlıca avantajlardır.Sonuç: Diş hekimliği eğitiminde teknolojinin kullanımında öğrencilerin bakış açısı önemlidir. UE’in bilişsel yük ve diğer dezavantajlarını içeren sınırlılıklarının yanı sıra avantajları dikkate alınmalıdır.Publication Open Access An Assessment of Health Information Systems Through the Perspective of Computer Engineering Students and Medical Students(2019) MUMCU, GONCA; Sevimli, Esra; Altingoz, Elif; Kitapci, Nur; Kitapci, Okan; Koksal, Leyla; Yay, Meral; Aksu, Pınar; Mumcu, GoncaPublication Open Access The content of a dental mobile application for children from the perspectives of parents and pre-school teacher trainees(2023-02-01) KİTAPÇI, OKAN CEM; AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; ŞİŞMAN KİTAPÇI, NUR; MUMCU, GONCA; Sarı F. B., Akmansoy Ş. C., Sırma N. S., Kılıç Aksu P., Şişman Kitapçı N., Kitapçı O. C., Köksal L., Karaçaylı Ü., Ural O., Mumcu G.Objective: The aim of this study was to describe the most desirable content of a dental application (dental app) for children from the perspectives of parents and preschool teacher trainees.Materials and methods: In this cross-sectional study, 51 parents whose children (36-72 months) were students in a preschool educational institution and 99 preschool teacher trainees in the same institution were included. Data were collected by the structured questionnaire in the face-to-face interviews regarding the desirable content of the dental app. The ratios of 1st ranked of the most prominent content and videos were noted.Results: In the study, \"List of institutions for oral and dental health services\" and \"Importance of regular dental examinations\" were observed to be important items for both (21,6%) and teacher trainees (24,2% and 19,2%) according to the scores of 1st ranked contents in a dental app. Moreover, the item \"Funny and educational games containing oral health\" for the video theme were 1st ranked item in the one-third of the parents (33,3 %).Conclusion: In a dental app, list of dental services was the prominent item for both parents and preschool teacher trainees. Moreover, the use of educational and entertaining videos may help the improvement of children’s oral health for them.Publication Open Access Satisfaction with Distance Learning in the post-COVID Era as influenced by Learning Environment, Technological Glitches and Course Content in Undergraduate Dental Education(2022-04-01) MUMCU, GONCA; AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; ŞİŞMAN KİTAPÇI, NUR; KİTAPÇI, OKAN CEM; MUMCU G., SIRMA N. S., AKMANSOY Ş. C., ÇANDERELİ Z. Ö., BEYHAN T. E., AKSOY B., ŞİŞMAN KİTAPÇI N., KİTAPÇI O. C., KARAÇAYLI Ü., YAY M., et al.Aim: This study aimed to evaluate learner satisfaction related to the components of Distance Learning (DL) by using mediation analysis in dental students. Methods: In this study, 608 dental students were included. Data were collected through the use of an online questionnaire. Results: In the multiple mediation analysis, the increase in “Satisfaction score with DL” was directly mediated by the Clinical students (p=0.0250) and indirectly mediated by the increase in the score of items concerning “Relating Theoretical Course to Clinical Practice” (p=0.0009)”, “Satisfaction with Course Content” (p=0.0000)” and “Comfortable learning environment” p=0.0000) in Clinical students whereas a poor score was associated with an elevated score of the item concerning “Technological glitches in live lectures” (p=0.0000)” in Preclinical students. Conclusions: Satisfaction with DL was associated with the students’ clinical experience as well as course content, the learning environment. Unsurprisingly technological glitches were associated with the overall experience of DL. Keywords: Distance learning; Learning Environment; Technological Glitches; Course Content; DentistryPublication Metadata only Distance Education through the Perspective of Students of Anesthetic Technician, Emergency Medical Technician, and Medical Imaging Technician Programs(2024-07-01) ŞİŞMAN KİTAPÇI, NUR; AKMANSOY, ŞÜKRÜ CAN; KİTAPÇI, OKAN CEM; KALENDER H., ŞİŞMAN KİTAPÇI N., AKSOY B., ÇANDERELİ Z. Ö., AKMANSOY Ş. C., KİTAPÇI O. C., KARAÇAYLI Ü., MUMCU G.Aim: This study aimed to assess the factors influencing the acceptance of telerehabilitation among physiotherapists in Istanbul. Methods: A cross-sectional study was conducted among 170 PTs (F/M: 94/76, mean age:29.4 years) working in Istanbul. Data were collected through a questionnaire regarding scales of ‘‘Unified Theory of Acceptance and Use of Technology’’ and ‘‘Perception of Innovation’’. UTAUT has 5 components which are ‘‘Performance Expectancy’’ (PE), ‘‘Effort Expectancy’’ (EE), ‘‘Social Influence’’ (SI), ‘‘Facilitating Conditions’’ (FC), ‘‘Behavioral Intention’’ (BI). The model was modified by adding ‘‘Telerehabilitation Usage Behavior’’ and ‘‘Perception of Innovation’’ to these structures. After preliminary analyses, structural equation modelling was employed to assess relationships between key constructs and variables within the proposed model Results: The modified UTAUT model demonstrated a good fit for understanding the acceptance of telerehabilitation among physiotherapists, as indicated by favorable goodness-of-fit indices (SRMR = 0.03, GFI = 0.99, AGFI = 0.92, CFI = 0.97, and RMSEA = 0.00). This model accounted for 68% of the variance in ‘‘Behavioral Intention’’ to use telerehabilitation and 28% of the variance in ‘‘Telerehabilitation Usage Behavior’’. The results revealed that ‘‘Behavioral Intention” directly influenced ‘‘Telerehabilitation Usage Behavior’’ (β = 0.53) and ‘‘Social Influence’’ directly affected ‘‘Behavioral Intention’’ (β = 4.96). Additionally, the relationship between ‘‘Social Influence’’ and ‘‘Behavioral Intention’’ was found to vary with age (β =-5.81, p <0.05) when examining moderator variables. Conclusion: This study emphasized the need to bridge the intention-behavior gap and consider context-specific factors to develop strategies for integrating telerehabilitation into clinical practice.