Welcome to the Open Access System!

Marmara University Open Access System serves scientific and artistic products such as books, articles, papers, theses, encyclopedias and artistic works produced by our faculty members and students in accordance with international standards and intellectual property rights. New materials and products have recently been added to the system.

Supported by SelenSoft

Recent Submissions

Publication
Sigortalıların hayat-dışı branşlarda faaliyet gösteren sigorta şirketi seçimini etkileyen faktörler ve bir model uygulaması
(2024) Şentürk, Ömer; Ergün, Serpil; Marmara Üniversitesi; Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü; Sigortacılık Anabilim Dalı
Bu çalışmada sigortalıların sigorta şirketlerini hangi faktörleri göze alarak tercih ettiklerini belirlemek amacıyla; trafik, kasko, yangın ve nakliyat branşındaki 550 sigorta sahibine anket yöneltilmiş ve elde edilen verilere SPSS 24 ve AMOS 24 programları yardımıyla frekans analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellemesi uygulanarak yorumlanmıştır. Başlangıçta literatür taranarak \"Fiyat\", \"Acentenin Tavrı\", \"Promosyon ve Kolaylıklar\", \"Ek Teminatlar\", \"Müşteri Deneyimi\" ve \"Şirket Bilinirliği\" değişkenlerinin Müşteri Memnuniyetini, \"Müşteri Memnuniyeti\" değişkeninin hem \"Müşteri Sadakati\" hem de \"Satın Alma Niyeti\", \"Müşteri Sadakati\" değişkenin ise \"Satın Alma Niyeti\" değişkenini etkilediği bir model kurgulanmıştır. Bu kurgulanan modele ilişkin ölçek sorularının sigortalılar tarafından anlaşılıp anlaşılmadığını öğrenmek amacıyla 110 sigortalı baz alınarak pilot test gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonucunda; \"Acentenin Tavrı\", \"Ek Teminatlar\" ve \"Müşteri Deneyimi\" değişkenleri Müşteri Memnuniyeti üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi varken \"Fiyat\", \"Promosyon ve Kolaylıklar\" ve \"Şirket Bilinirliği\" değişkenlerinin \"Müşteri Memnuniyeti\" üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı gözlemlenmiştir. Aynı zamanda \"Müşteri Sadakati\" değişkeninin \"Satın Alma Niyeti\" değişkeni üzerinde, \"Müşteri Memnuniyeti\" değişkeninin ise hem \"Müşteri Sadakati\" hem de \"Müşteri Memnuniyeti\" üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte, Std. β katsayıları incelendiğinde \"Müşteri Memnuniyeti\" değişkenini etkileyen en önemli faktör \"Acentenin Tavrı\" değişkeni olurken bu değişkeni sırasıyla \"Ek Teminatlar\" ve \"Müşteri Deneyimi\" değişkenleri takip etmektedir. Açıklanan varyans oranlarına baktığımızda ise oluşturulan modelin \"Müşteri Sadakati\" değişkenini %88,4, \"Müşteri Memnuniyeti\" değişkenini %34,1 ve \"Satın Alma Niyeti\" değişkenini %52,7 açıkladığı gözlemlenmiştir. Araştırma sonucunda; \"Acentenin Tavrı\", \"Ek Teminatlar\" ve \"Müşteri Deneyimi\" değişkenleri Müşteri Memnuniyeti üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi varken \"Fiyat\", \"Promosyon ve Kolaylıklar\" ve \"Şirket Bilinirliği\" değişkenlerinin \"Müşteri Memnuniyeti\" üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı gözlemlenmiştir. Aynı zamanda \"Müşteri Sadakati\" değişkeninin \"Satın Alma Niyeti\" değişkeni üzerinde, \"Müşteri Memnuniyeti\" değişkeninin ise hem \"Müşteri Sadakati\" hem de \"Müşteri Memnuniyeti\" üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte, Std. β katsayıları incelendiğinde \"Müşteri Memnuniyeti\" değişkenini etkileyen en önemli faktör \"Acentenin Tavrı\" değişkeni olurken bu değişkeni sırasıyla \"Ek Teminatlar\" ve \"Müşteri Deneyimi\" değişkenleri takip etmektedir. Açıklanan varyans oranlarına baktığımızda ise oluşturulan modelin \"Müşteri Sadakati\" değişkenini %88,4, \"Müşteri Memnuniyeti\" değişkenini %34,1 ve \"Satın Alma Niyeti\" değişkenini %52,7 açıkladığı gözlemlenmiştir.
Publication
Rekreasyon alanında uygulanabilir akıllı ve sürdürülebilir teknolojilerin şehir mutluluğuna katkısı
(2024) Özkan, Rıza Tayfur; Alpullu, Aytekin; Ramos, William; Marmara Üniversitesi; Sağlık Bilimleri Enstitüsü; Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı; Spor Yöneticiliği Bölümü
Amaç: Zamanın verimli kullanılmasının bireyler için önemli olduğu bilinmektedir. Dünyada gelişen teknolojinin bireysel hayatımızdaki varlığı tartışılmaz boyuttadır. Bu nedenle; teknolojinin varlığını, şehirlerdeki uygun noktalara kentlilerin keyif alacağı ve sürdürülebilir şekilde kullanabileceği akıllı ekipmanlarla, serbest zamanlarını eşleştirebilmek toplum mutluluğuna katkı verecektir. Bu çalışma şehirlerdeki rekreatif akıllı teknolojinin, şehir mutluluğuna da katkısı konusunda bizlere imkân sağlayabilecektir.Gereç ve Yöntem: Dünyanın 4 farklı şehrindeki (İstanbul, İndiana, Amsterdam, Şangay) akıllı şehirler, rekreasyon ve mutlu şehir kavramlarına hizmet eden ve olasılıklı olmayan amaçlı örneklem yöntemi ile oluşturulan 17 uzmanla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ve somut verilerle karşılaştırılmalı bilgi kaynakları sağlanmıştır. Fenomonoloji desenli nitel araştırmamız Türkçe ve İngilizce olarak yürütülmüştür. Ses ve görüntü kayıtları her biri yaklaşık 5-6 sayfa olmak üzere bilgisayara metin olarak (transkripsiyon) aktarılmıştır. Görüşme verileri Maxqda Analiz Programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Kodlayıcılar arası uzlaşma farklı formüllerle bulunmuştur. İçerik analizi ile oluşan temalar için araştırma geçerliliği ve amaç güvenilirliği sağlanmıştır.Bulgular: Kapsamlı şekilde veri elde edilmeye çalışılmış, verilerdeki yanıtlar kodlanarak, birbirileri arasındaki ilişkiler değerlendirilip temalara ve alt temalara ayrılmıştır. Çalışmada 42 alt tema bulunmuştur.Sonuç: 4 farklı şehirdeki; akıllı şehir, teknoloji, rekreasyon ve mutlu şehir alanında uzmanlaşmış kişilerden gelen yorum ve bilgiler alt temalarla ortaya koyulmuş olup, bu alt temalar bahsedilen kavramlar arasındaki ilişkiyi kullanmak isteyen şehirlerin kullanımına uygundur.
Publication
Behşemiyye'de ahvâl teorisi
(2024) Boşnak, Muhammed; Yavuz, Yusuf Şevki; Marmara Üniversitesi; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı; Kelam Bilim Dalı
İslâm düşüncesinde Allah ve âlem ilişkisi yaratan ve yaratılan ilişkisi olması hasebiyle Allah kadîm, vâcip ve ebedî olarak; âlem ise hâdis, mümkün ve fânî olarak tasavvur edilmiştir. Bu durum Allah’ın sıfatlarının nasıl anlaşılacağı tartışmalarını beraberinde getirmiştir. Zira ezelde sıfat veya mana olarak Allah’ın zâtından başka şeyler bulunması ezelîlerin çokluğuna yol açarken; sıfatların zâtın kendisi olması bunların gerçekten ispat edilip edilmediği sorunu beraberinde getirmektedir. Bu problemin çözümünde Mu‘tezile sıfatların zâtın aynı olduğunu iddia etmiş ve hayat, ilim ve kudret gibi zâid manaların varlığına karşı çıkmıştır. Buna karşın Küllâbîler Mu‘tezile’yi sıfatları inkâr etmekle ithâm etmiş ve onların manaları reddetmekle aslında ta‘tîl fikrine sahip olduklarını ileri sürmüşlerdir. Bu durum Mu‘tezile’nin ilim olmadan âlimlik, kudret olmadan kâdirlik ve hayat olmadan hay oluş gibi keyfiyetleri izah etmesini gerektirmiştir. Erken dönem Mu‘tezilîleri buna çözüm olarak zâtın manalara ihtiyaç duymayacağı ve sıfatların tamamının zâtı gösterdiğini söylemişler ve böylece sıfatların zâidliğini reddetmişlerdir. Ancak bu izah “Sıfatların tamamı zâtı gösteriyorsa neden farklı sıfatlar var?” sorusu ile karşılaşmış ve bu durum sıfatların birbirinden nasıl ayrıldığını içeren bir cevabı gerekli kılmıştır. Bu sorunu çözmek üzere Ebû Hâşim el-Cübbâî ahvâl adını verdiği yeni bir sıfat teorisi ortaya koyarak sıfatların müstakil olarak mevcut, ma‘dum, kadîm ve hâdis olarak nitelenmediğini ve dolayısıyla Allah’ın bunlarla ezelde nitelenmesinin sorun teşkil etmediğini ileri sürmüştür. O, bu teoriyi yalnızca Allah’ın sıfatlarına uygulamak yerine kapsamlı bir sıfat teorisine dönüştürerek zât-sıfat ilişkisini müstakil olan zâtlar ile bunlara tâbî olan sıfatlar şeklinde tasavvur etmiş ve tâbî olarak bulunan sıfatların malum bile olmadığını ileri sürmüştür. Dolayısıyla Allah ezelde zâtî sıfatlarla nitelenecek ve bu durum kadîmlerin çoğalmasına yol açmayacaktır. Böylece o, Allah’ın sıfatlarına has bir teori ortaya koymak yerine Allah ve âlemi içine alacak şekilde bütün zât-sıfat ilişkilerinde geçerli bir sıfat teorisi ortaya koyarak daha köklü bir çözüm elde etmeye çalışmıştır. Bu çözüm sıfatların kapsamlı revizyonu şeklinde olduğundan kelâm ilminde de kapsamlı bir değişim gerektirmiş ve çeşitli meselelerin çözümünü etkilemiştir. Çalışmamızda ahvâl teorisinin Behşemî kelâmına etkisini incelemekteyiz.Ebû Hâşim ve onu takip edenlerin ahvâl anlayışını inceleyen çalışmamız giriş, dört bölüm ve bir sonuçtan oluşmaktadır. Birinci bölümde Behşemî ahvâl teorisi ortaya konulmakta ve daha sonra ahvâl teorisi ile ilgili kavramlara odaklanılmaktadır. Böylece bu bölümün birinci kısmında teorinin Behşemîler tarafından nasıl anlaşıldığı, ispatı ve bunun yol açtığı sonuçlar incelenmektedir. Benzer şekilde bazı kavramlar ahvâl ile birlikte yeniden gözden geçirilirken, bazı kavramlar ise hallere has olmak üzere ilk defa ortaya konmuştur. Bu durum Behşemî ahvâl teorisini anlamak için bu kavramların izahını gerekli kıldığından bu bölümün ikinci başlığında ahvâl kavramlarını ortaya koymaya çalıştık. Buna ek olarak bu başlıkta erken dönem kelâmında tartışma konusu olan ve haller ile yakından ilişkisi bulunan sâbit, ma‘dum ve şey gibi kavramları incelerken bunların Mu‘tezile için ne anlama geldiğini ve Eş‘arî literatürün bunlar hakkındaki iddialarının geçerliliğini sorguladık. İkinci bölümde ahvâl teorisinin çözüm ürettiği bir başka konu olan kozmolojideki sonuçlarına odaklanmaktayız. Zira teori erken dönem kozmolojisinin sorunlu noktalarında daha önce mümkün olmayan çözümlere sahiptir. Bu çerçevede bu bölümde genel olarak erken dönem kozmolojisi ve atomculuktan bahsettikten sonra teorinin cevherin nitelikleri ve arazların sağladığı yetkinlikler konusunda hangi sonuçlara neden olduğunu ortaya koymaya çalıştık. Üçüncü bölümde ahvâl teorisinin epistemolojideki sonuçları ile ilgilenmeye çalıştık. Nitekim teori bir taraftan kozmolojiye uyarlanması ile nesnede hâsıl olan sıfatların bilinmesine dair tasavvur gerektirmekte iken diğer taraftan bu bilgilerin gâibe uygulanması gibi çeşitli epistemik sonuçlar ihtiva etmektedir. Bunlara ek olarak ahvâl teorisi çeşitli kavramların izahında da çözüm olarak sunulmaktadır. Bu bölümde bu hususlara odaklanarak hallerin bilinmesi ve başka şeylerin bilinmesine etkisi gibi konuları inceledik. Dördüncü bölümde Behşemîlerin Allah’ın sıfatlarına dair fikirlerini ahvâl teorisi çerçevesinde ortaya koyduktan sonra ahvâl teorisinin sıfat teorisinde neyi nasıl değiştirdiğini izah ederek teorinin kozmoloji ve epistemolojideki sonuçlarının sıfatlar meselesine nasıl etki ettiğini izah etmeye çalıştık. Böylece ahvâl teorisini merkeze alarak Mu‘tezile kelâmını bütüncül bir şekilde okumaya ve teorinin onda meydana getirdiği dönüşümü incelemeye çalıştık.
Publication
Lesapports de l'utilisation de l'energie solaire dans la reconstructıon de la region sinistree du 6 fevrier: une modele de financement propose
(2024) Zafer, M. Candan; Baechler, Nazan Cömert; Marmara Üniversitesi; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Siyaset ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı; Siyaset ve Sosyal Bilimler Bilim Dalı
Küresel nüfus artışı, iklim değişikliği, jeopolitik gerilimler, fosil yakıtların tükenmesi ve elektrikli araçlar gibi teknolojik gelişmeler, yenilenebilir enerjilerin önemini her geçen gün arttırmaktadır. Türkiye, mevcut güneş enerjisi santrallerinin kurulu gücünün (10.194 MW- Haziran 2023) 5 katını temsil eden yüksek güneş enerjisi potansiyeline (yaklaşık 500,00 MW kapasite) sahip bir ülkedir. Haziran 2023 itibarıyla güneş enerjisine dayalı enerji santralleri ülkenin toplam enerji santralleri kurulu gücünün yüzde 10'unu oluşturmaktadır.Türkiye, 2022 yılında, elektrik ihtiyacının %58’ini fosil yakıtlardan (doğalgaz, kömür), %42’sini ise yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlamıştır. Ülke, fosil enerjide dışa bağımlı olup, petrol, doğalgaz ve kömür ihtiyacının %92 ile %99’ı arasında ithalat etmektedir. 2022 yılında 109 milyar ABD Doları dış ticaret açığı vermiş olup, bunun 96 milyar ABD Doları enerji ithalatından kaynaklanmaktadır. Öte yandan, 2021 yılında imzalanan Paris Anlaşması çerçevesindeki iklim taahhütleri, Avrupa Birliği'nin 2026'dan itibaren geçerli olacak yeni “sınırda karbon düzenleme mekanizması” direktifi ve artan elektrik talebi gibi faktörler, Türkiye'nin yeşil enerjiye geçişi göz önünde bulundurması gerektiğini göstermektedir.6 Şubat 2023 depremini yaşayan bölgenin yeniden inşası esnasında çatı üstü güneş panellerinin kullanılması, Türkiye’nin yeşil enerji kaynaklarından elektrik üretimini arttırabilmesi açısından bir fırsat olacaktır. Tezin amacı, böyle bir uygulama ile Türkiye’nin sağlayacağı ekonomik (dış ticaret açığı üzerinde olumlu etki), jeopolitik, iklimsel (Türkiye’nin uluslararası iklim anlaşmaları angajmanları) ve sosyal açıdan getirilerin ortaya konması ve bir finansman modeli önerisi ile uygulama yönteminin belirlenmesidir. Kamu özel işbirliği finansman modeli ile deprem bölgesinde yeni inşa edilecek binaların ve sağlam raporu alan bir kısım binaların (%30) çatılarına güneş paneli montajı yapılması sonucunda, Türkiye’nin elektrik kurulu gücü 4.906 MW artarak, 104 bin MW’tan 109 bin MW’a ulaşacaktır. Bu durumun, ülke ekonomisine olumlu katkılar sağlayacağını öngörmekteyiz.
Publication
Facebook ve Tiktok kullanımı ile sosyal medya okuryazarlığı arasındaki ilişki: Mısır örneği
(2024) Zalat, Fatma Abdelhalim; Kırık, Ali Murat; Marmara Üniversitesi; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı; Görsel İletişim ve Dijital Medya Bilim Dalı
Bu çalışmada sosyal medya okuryazarlığı, Facebook ve Tiktok örnekleri üzerinden ele alınmaktadır. TikTok'u bir araştırma konusu olarak ele alan çalışmalar Facebook, Twitter, Instagram vb diğer sitelere kıyasla çok azdır. Bu nedenle çalışma, bir araştırma boşluğunu doldurmayı amaçlamaktadır. Bu araştırma, Facebook ve TikTok'un günümüzdeki büyük popülaritesini açıklamak için sosyal medya kullanıcılarına ve sosyal medyayı kullanma motivasyonlarına ve davranışlarına odaklanmaktadır. Bu aynı zamanda medya okuryazarlığı bağlamında da önemlidir.Bu çalışmanın amacı, Mısır'da kişilerin bilinçli internet kullanma düzeylerini ve sosyal medya kullanım alışkanlıklarını belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yönteminden anket tekniği tercih edilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik olarak elde edilmek istenen verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmıştır. Literatür taraması sonucu bir anket geliştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi tesadüfi örneklem yöntemiyle belirlenen, 18-50 yaş aralığındaki bireylerden oluşmaktadır. Çalışmamız 494 örneklem ile gerçekleştirilmiştir. Yaşları 18 ila 50 ve üzere olan Mısırlılardan oluşan bir örneklem üzerinde anket yapılmıştır. Bu anket yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi gibi değişkenler ile sosyal medyaya maruz kalma yoğunluğu ve medya okuryazarlığı becerilerinin arasındaki ilişkiyi araştırmıştır.

google-scholar
base
opendoar
roar
handle.net