Person: KABAPINAR, YÜCEL
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
KABAPINAR
First Name
YÜCEL
Name
10 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 10
Publication Open Access Effects of the evidence-based history teaching on Turkish primary students' perception of history and related concepts(ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) KABAPINAR, YÜCEL; Dogan, Nihal; Kabapinar, Yucel; Uzunboylu, HThe purpose of this study is to determine the effects of evidence-based history teaching on students' perception of the history and related concepts. The study was conducted as an action research. A teaching intervention was designed. The main theoretical perspective informing the teaching intervention was evidence-based history teaching. The teaching intervention was put into practice in a 8th grade class consisting of 25 primary students (aged 14-15). It lasted 15 teaching hours. The effectiveness of the teaching intervention was determined by using both a questionnaire consisting of open-ended questions and worksheets used during the teaching intervention. Students completed the same questionnaire, designed by the researchers, prior to and after the teaching intervention. Additionally, students' works as in the form of worksheets were collected and analysed so as to find out effectiveness of the specific teaching activities. The descriptive and content analyses methods were employed in analysis of data collected. The findings of the study indicated that students' perceptions on history and related concepts changed as result of evidence-based history teaching used in their courses. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.Publication Open Access ÖĞRETMEN ve ÖĞRENCİLERİN “KANIT TEMELLİ TARİH ÖĞRETİMİ”NE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM SAPTAMASI(2019-05-22) KABAPINAR, YÜCEL; Yücel KABAPINAR;Ayşe YETİŞBu araştırma, öğretmen ve öğrencilerin “kanıt temelli tarih öğretim yöntemi”ne yönelik algılarını belirlemek; aynı zamanda öğretmen ve öğrencilerin kanıt temelli tarih öğretim yöntemini mevcut sistem ile karşılaştırmalarını sağlayarak değerlendirmede bulunmaları amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma farklı lise türlerinde görev alan 12 tarih öğretmeni ve yine farklı lise türlerinde eğitim alan 12 tarihi seven/sevmeyen öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma deseni olarak nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması çalışma deseni kullanılmıştır. Araştırmada eylem araştırması deseni örneklerinden ise; özgürleştirici/geliştirici/eleştirisel eylem araştırması deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklem tipi amaçlı örnekleme modelinden ölçüt örnekleme tipiolarak belirlenmiştir. Araştırmanın gerçekleştirilmesi sürecinde “Öğretmen ve Öğrenci Görüşme Formu, Kanıt Temelli Tarih Öğretimi Tanıtımı ve Ses Kayıt Cihazı”ndan yararlanılmıştır. Araştırma sürecinde görüşmeler, önceden belirlenmiş olunan okullarda öğretmen ve öğrencilerin uygun oldukları gün ve saat dilimleri içerisinde yapılmıştır. Araştırma sürecinde toplanan veriler aslına uygun şekilde çözümlenmiştir. Bu amaçla, ilk etapta ses kayıt cihazına kaydedilen görüşmeler aynıyla kelime işlem dosyasına aktarılmış; sonrasında ise önermelerden oluşan kategorik analiz tabloları araştırma sorularına uygun şekilde kullanıma hazır hale getirilmiştir. Araştırma sonucuna yönelik; “kanıt temelli tarih öğretimi” uygulamasında öğretmen ve öğrencilere yöneltilen araştırma soruları hemen hemen aynı olmakla birlikte görece; kendilerine yöneltilen sorulara öğrencilerin öğretmenlere nazaran daha özel cevaplar verdiği gözlemlenmektedir. Ayrıca öğretmen ve öğrencilerin genel görüşlerine bakıldığı zaman kanıt temelli tarih öğretim yönteminin okullarda uygulanması ve ivedilikle hayata geçirilmesi hususunda aynı görüş açılarını paylaştıkları söylenebilir.Publication Open Access Hayat bilgisi dersinde kullanılan gazete haberleriyle desteklenmiş örnek olay yöntemi öğrencilere çoklu bakış açısı kazandırır mı?: Bir eylem araştırması(2022-12-01) KABAPINAR, YÜCEL; Topçubaşı T., KABAPINAR Y.Öz. Gazete; gerçek dünyayı öğrencilerle buluşturan çok yönlü bir öğrenme aracıdır. Günlük yaşamdan olayların irdelendiği gazete temelli örnek olaylar öğrencilerin sosyal olaylara farklı açılardan bakabilme olanağı sağlayarak çoklu bakış açısı geliştirmelerine olanak sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, gazete haberleriyle desteklenmiş örnek olay yönteminin kullanıldığı hayat bilgisi öğrenme ortamında öğrencilerin kullandıkları çoklu bakış açısı içeren ifadelerin niteliğini değerlendirmektir. Bu araştırmada, yeni bir öğretim uygulamasının etkileri araştırıldığından, nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin Bağcılar ilçesindeki bir devlet okulunun birinci sınıfında bulunan 22'si kız 19'u erkek olmak üzere toplam 41 kişilik bir öğrenci grubu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak gazete temelli örnek olay merkezinde hazırlanan öğretim sürecindeki sınıf içi iletişim kesitleri, çalışma yaprakları ve araştırmacı günlüğünden yararlanılmıştır. Sınıf içi iletişim kesitleri ve çalışma yaprakları önceden belirlenen ölçütlere göre değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular sonucunda; ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin büyük bölümü bu süreçte çoklu bakış açısını içeren jargonları sıklıkla kullanmaya başlamış ve sosyal olayları çok perspektifli bakış açısından değerlendirebilmişlerdir. Bu bulgulardan yola çıkarak hayat bilgisi öğrenme ortamında gazete temelli örnek olay kullanımının öğrencilere sosyal olayların çözümüne karşı çok perspektifli bakış açısı deneyimi kazandırdığı söylenebilir.Publication Open Access Deneyimli sınıf öğretmenleriyle 2005 yılı hayat bilgisi ders kitaplarını sorgulamak: yapılandırmacılık deneyimine eleştirel bir bakış(2022-01-01) KABAPINAR, YÜCEL; KABAPINAR Y., AKAYDIN B. B., ÇETİN H., KELEŞ C., ÇELİKTEN L.Öz:Öğrenme anlayışının değişimi, öğretim programlarından ders kitaplarına, sınıf içi iletişimden ölçme ve değerlendirme süreçlerine dek tüm eğitim basamaklarını değiştirmiştir. Bu çerçevede en radikal değişim ilkokul programındaki Hayat Bilgisi dersi ve ders kitaplarında meydana gelmiştir. Bu çerçevede en kritik soru(n)lardan biri de Hayat Bilgisi ders kitabını kullanan öğretmenin bu değişen öğretim materyaline ilişkin algısının ne olduğudur. Bu çerçevede bu araştırmanın amacı, deneyimli öğretmenlerin (20 yıl ve üzeri), 2005 yılı öncesi ve sonrasında basılan ve iki ayrı öğrenme anlayışını temsil eden, Hayat Bilgisi ders kitaplarının kapsam, kullanılabilirlik ve işlevine ilişkin bakış açılarını gerekçeleriyle ortaya koymaktır. Araştırma nitel bir araştırma olup durum çalışması desenine göre biçimlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu en az 20 yıldan beri sınıf öğretmenliği yapmakta olan 12 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubunun 20 yıl ve üzeri deneyime sahip olanlardan seçilmesinin nedeni, her iki sistemin ders kitaplarını da sınıflarında kullanmış olmaları gerekçesine dayanmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz uygulanmıştır. Bu anlamda katılımcıların iki farklı öğrenme anlayışı merkezli ders kitaplarına ilişkin genel eğilimleri sınıflandırılarak gerekçeleriyle birlikte sunulmuştur.Publication Open Access Sınıf öğretmenlerinin öğrenme ortamlarında Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı öykülerine yer verme durumları: Edebiyatın sınıfa yansıması(2022-06-01) KABAPINAR, YÜCEL; KABAPINAR Y., Takak T.Öz: Çocuk edebiyatı dünyada ve ülkemizde çok uzun bir tarihe sahip olmamakla birlikte bireyin birçok açıdan gelişmesini sağlayan ürünlerin verildiği bir alandır. Bazı uzmanlar tarafından yetişkin edebiyatına ulaşmada bir geçiş edebiyatı, bazıları tarafından da her yaş grubuna hitap eden bir alan olarak ele alınmaktadır. Çocuklara dille ve çizgiyle zengin bir iletişim ortamı sağlayan çocuk edebiyatı ürünlerinin çağın getirdikleriyle birlikte konuları da değişmiştir. Sadece sınıf kitaplıkları ve okul kütüphaneleri ile sınırlı ulaşımın olduğu düşünülen edebî eserlere derslerde yer vermek mümkündür. Örnek verilecek olursa sosyal bilgiler öğretiminde edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi adlı bir yaklaşım söz konusudur. Araştırmanın amacı Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı öykülerine öğretmenlerin derslerde yer verip vermeme durumlarını ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma türlerinden durum çalışması ile desenlenen araştırmanın çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki iki devlet okulunda görev yapan 47 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu anket ve görüşme notları kullanılmış, elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Veri toplama araçlarından elde edilen bilgiler ışığında, öğretmenlerin kavramsal açıdan Çağdaş Türk Çocuk Edebiyatı’na tam olarak hâkim olmadıkları ve genellikle okuma denilince akla ilk gelen Türkçe dersi kapsamında edebî eserlere yer verdikleri sonucuna ulaşılmıştır.Publication Open Access Use of Case Study Method in Primary School: A Teacher Training Process(2019-06-30) KABAPINAR, YÜCEL; NUR ÜTKÜR GÜLLÜHAN;Yücel KABAPINAR;Alev ÖNDERThis study aims to determine how case study method is used in primary school Life_x000D_ Sciences courses in the classroom setting and the change occurred in the quality of_x000D_ in-class use of this method following the case study-based training provided for_x000D_ teachers. This is a qualitative study using the action research design. The study_x000D_ group was composed of 7 second- and third-grade classroom teachers selected from_x000D_ private and state schools under the body of Turkey Ministry of National Education_x000D_ and their 21 students (opinions of 3 students selected from each of 7 classes). The_x000D_ data collection instruments used in the study are the observation form and the semistructured interviews performed with the students. The data obtained were analyzed_x000D_ with the content analysis technique. According to the findings obtained, it was seen_x000D_ that there was a positive change in the quality of how the teachers used the case_x000D_ study method in Life Sciences courses after the case study-based training. It was_x000D_ also concluded that the students liked the courses after the training and thought that_x000D_ they became more active.Publication Open Access Sınıf Öğretmenleri Hayat Bilgisi Derslerinde Örnek_x000D_ Olay Yazıyor: Bir Öğretmen Eğitimi Süreci(2018-12-15) KABAPINAR, YÜCEL; Nur ÜTKÜR;Yücel KABAPINAR;Alev ÖNDERÖrnek olay incelemesi yöntemi hayat bilgisi derslerinde kullanılmakta olan aktiföğrenme yöntemlerinden biridir. Bu yöntemin hayat bilgisi derslerinde niteliklikullanımı önem taşımaktadır. Araştırmanın genel amacı, öğretmenlerin hayat bilgisiderslerinde örnek olay incelemesi yöntemini ne derece etkin kullandıklarını saptamak ve öğretmenlere verilen eğitimin ardından yöntemin sınıf içinde kullanımı sonrasındaki değişimi ortaya koymaktır. Bu genel amaç doğrultusunda bu çalışmadaverilen eğitim öncesi ve sonrasında öğretmenlerin kullandıkları örnek olay metinlerinin niteliğine yönelik görüşlerinin alınması ve kendilerinin oluşturdukları metinlerin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul ili Anadolu yakasından seçilen sosyo-ekonomik düzeyi yüksek olan bir özel okul ve sosyo-ekonomik düzeyi düşükolan bir devlet ilkokulunda eğitim veren 7 sınıf öğretmeni çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmada veriler 2014-2015 eğitim öğretim yılında toplanmıştır. Çalışmanitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması niteliğini taşımaktadır. Veri toplama araçları olarak açık uçlu anket, görüşme ve doküman inceleme kullanılmıştır.Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göreöğretmenler genel olarak, verilen eğitimden önce kullandıkları örnek olayların yaşantılara dayalı, düşünsel, empatik ve ahlâkî soru sormaya yönelik olmadığını düşünmektedirler. Verilen eğitim sürecinde ise öğretmenler, örnek olay yazma ve bunları derslerinde kullanma sürecinden mutlu olduklarını ve bu süreci beğendikleriniifade etmişlerdir. Ayrıca yapılan doküman inceleme sonucunda, öğretmenlerin yazdıkları örnek olay metinlerinin özelliklerinin nitelikli örnek olay özelliklerine uyduğu tespit edilmiştir.Publication Open Access Öğrenme yaklaşımları bağlamında 2005 ve 2018 hayat bilgisi ders kitaplarının incelenmesi: Sınıf öğretmenleri değişimi nasıl yorumluyor(2023-04-24) KABAPINAR, YÜCEL; kalender b., KABAPINAR Y., Urfalıoğlu K.Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin 2005 ve 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programlarına göre hazırlanmış ders kitaplarının öğrenme yaklaşımına yönelik algılarını ve bu ders kitaplarının öğretmenlerin derse hazırlık ve öğretme-öğrenme sürecine olan etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu kapsamda, araştırma, Gaziantep ilinde yer alan 7’si kadın, 8’i erkek toplam 15 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Durum çalışması deseninde yürütülen araştırmanın veri toplama aşamasında doküman incelemesi, anket formu ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden faydalanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Ulaşılan veriler ışığında, oluşturulan transkriptler üzerinden kodlara ulaşılmıştır. Devamında birbiriyle ilişkili kodlar bir araya getirilerek belirli temalar altında birleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre katılımcıların yazılı bilginin sunumu, görseller ve işlevi, etkinlikler ve niteliği ve öğretme-öğrenme süreci temalarında her iki kitaba yönelik farklı algı ve anlayışa sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerinden ders kitabı olarak 2005 ders kitabını tercih edenlerin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının ilkelerine uygun sınıf içi süreçler geliştirdikleri; 2018 ders kitabını tercih edenlerin ise kısmen yapılandırmacı kısmense davranışçı öğrenme kuramının ilkelerine uygun süreçler geliştirdikleri belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 2018 ders kitabına ilişkin her iki öğrenme kuramının da izlerinin olduğuna yönelik bir algıya sahip oldukları ve bu yönde sınıf içi süreçler geliştirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin kendilerine sunulan ders kitaplarının yörüngesinde kalarak derse hazırlık ve sınıf içi süreçlerde o kitabın temele aldığı yaklaşıma uygun öğrenme deneyimi oluşturma çabasına girdikleri sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda, öğretmenlerin sınıf içi süreçlerinde öğretmen ve öğrencilere atfettikleri rollere yönelik algılarında ders kitaplarının önemli bir etkisinin olduğu söylenebilir.Publication Open Access Turkish prospective teachers' images of the constructivist view of teaching: are they compatible with the epistemological foundations of constructivism?(ELSEVIER SCIENCE BV, 2010) KABAPINAR, YÜCEL; Kabapinar, Yucel; Uzunboylu, HThis study aimed to find out how the prospective teachers visualize constructivist view of learning. It also aimed to uncover their reasoning behind their image for constructivist view. The study was designed with the qualitative research method. The study conducted with 4(th) grade prospective teachers employed a total of 226 participants from classroom teacher and chemistry departments. They were provided a caricature on the transmission view of learning and asked to make a caricature to represent the constructivist view of learning together with its explanation. The results of the analysis of the prospective teachers' drawings and explanations indicated that the prospective teachers' visualization involves five features of the constructivist view. These were related to learners' role, teachers' role, philosophy of constructivist view, instructional materials and learner's acquirements. The findings also showed that in their visualisation there were both common and different elements of constructivism. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.Publication Open Access Yerel Tarih Öğretim Yöntemini Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanmak: Yanı Başında_x000D_ Olan Geçmişi Görmek ve Duyumsamak(2020-05-22) TUNCEL, GÜL; Cemile Ayça ÖZTAŞÇI;Yücel KABAPINAR;Gül TUNCELSosyal Bilgiler öğretimi alanında meydana gelen birtakım değişimler beraberinde yeni öğretim_x000D_ yöntem ve tekniklerinin de gündeme gelmesini sağlamıştır. Bu yöntemler arasında yer alan yerel_x000D_ tarih, öğrencilerin değişim ve süreklilik kavramları çerçevesinde geçmiş ve günümüz arasında_x000D_ bağlantı kurmalarını sağlayan bir yöntem olarak Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda daha fazla yer_x000D_ bulmaya başlamıştır. Yerel tarih öğretim yönteminin programda yer almasına rağmen uygulamada_x000D_ sınırlı kaldığı ve müze/tarihi mekân gezilerinden çok da öteye gidemediği görülmektedir._x000D_ Araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde yerel tarih öğretim yönteminin nasıl uygulanabileceğini,_x000D_ bu yöntemin öğrencilerin gelişimlerine katkısını ve bu süreçte yaşanılan sorunları saptamak olarak_x000D_ belirlenmiştir. Araştırma nitel bir çalışma olup eylem araştırması olarak modellenmiştir._x000D_ Araştırmanın çalışma grubunu özel bir ortaokulun 6. sınıfında eğitim görmekte olan 22 öğrenci_x000D_ oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulaması 11 haftalık zaman diliminde gerçekleştirilmiştir._x000D_ Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı ve öğrenci günlükleri ve öğrenci proje ödevleri_x000D_ kullanılmıştır. Öğrenci proje değerlendirme açık uçlu anketinden elde edilen veriler içerik analizi ile_x000D_ analiz edilmiştir. Öğrenci proje ödevleri ise araştırmacı tarafından hazırlanan “Yerel Tarih Proje_x000D_ Değerlendirme Rubriği” kullanılarak değerlendirilmiştir. “Küçük Tarihçiler Günümüzdeki Geçmişin_x000D_ İzini Sürüyor: Bir Yerel Tarih Projesi” adıyla hayata geçirilen proje sürecinde verilen yerel tarih_x000D_ eğitiminin ardından öğrencilere birer küçük tarihçi rolü verilmiştir. Tarihi Hacı Bekir Lokumcusu_x000D_ (1777-Bahçekapı), Pandeli Restoran (1901-Eminönü), Kanaat Lokantası (1933-Üsküdar), Bitlis_x000D_ Yöresel Yemekleri, Makedon Türkleri Geleneksel Kıyafetleri, Elmalı Konak (Antalya-Elmalı’da_x000D_ Boyralar Köyü) öğrencilerin yerel tarih projesi kapsamında incelediği konulardan bazılarıdır. Sonuç_x000D_ olarak öğrencilerin araştırma öncesindeki tarih ve yerel tarih kavramına ilişkin algılarında araştırma_x000D_ sonrasında görece değişikliğin meydana geldiği ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri yerel_x000D_ tarih projelerinin başarı oranı ise %81 olarak bulunmuştur. Araştırma bulguları sonucunda_x000D_ öğrencilerin yerel tarih proje süresince çeşitli zorluklar yaşadıkları, bununla birlikte yerel tarih_x000D_ öğretim yönteminin öğrencilerin akademik, kişisel, sosyal gelişimlerine olumlu katkısı olduğu_x000D_ öğrenci, veli ve araştırmacı görüşleriyle belirlenmiştir