Person: SAVE, DİLŞAD
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
SAVE
First Name
DİLŞAD
Name
6 results
Search Results
Now showing 1 - 6 of 6
Publication Open Access Türkiye’de sigara bırakma polikliniklerinin erişilebilirliği: İstanbul’da sigara içen bir popülasyon arasında tanımlayıcı bir çalışma(2022-12-01) SAVE, DİLŞAD; Bayram T., Görçin Karaketir E. Ş., Özer F., Tatar ., Kılınckıran M., Can N., Save D.Objective: In 2011, Turkey started the nationwide \"Smoking Cessation Treatment Support Program\" via Smoking Cessation Clinics (SCC). This study examined the accessibility of these clinics using Levesque’s framework of access to healthcare services. From the (potential) users’ perspectives, it was aimed to find the challenges they face in accessing these clinics, and it proposed solutions for better implementation. Methods: This study was conducted among 304 smokers who visited four Family Health Centers in a geographically defined area in Istanbul, Turkey, in 2018. Result: In this study, it was found that 74% of smokers wished to quit smoking. Within them, 21% didn’t know of SCCs, and half of them didn’t know what services were provided there. Among those who knew of SCCs, 30% used them to quit smoking. The majority (75.7%) of the SCC users found the medications expensive; 41% didn’t use them, and 64% didn’t re-visit the clinics for follow-ups. Eventually, 4.3% of smokers quit smoking through SCCs. Utilization of these clinics were significantly higher among women (35%) than men (18.6%) (p=0.024). T; and there was no other differences in terms of age, marital status, income, and education level. Conclusion: Smoking cessation programs in Turkey and other countries can be implemented more efficiently if the sufficient number of clinics are opened and are accessible at the local level; more health professionals are trained to practice; the clinics are made more visible; smoking cessation medications are made available constantly; and closer monitoring of service users is ensured. Keywords: Smoking Cessation, Access To Health Care, Health Plan Implementations, TurkeyPublication Open Access Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktivite düzeyleri(2023-06-01) SAVE, DİLŞAD; Ataoğlu . B. N., Narin Y. S., Turak Y., Öztürk B., Tok A. O., Korucu M. T., Save D.Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Fiziksel Aktivite DüzeyleriYıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 41 - 53, 16.06.2023Beyza Nur ATAOĞLUYusuf Salih NARİNYusuf TURAKBerfin ÖZTÜRKAbdullah Okan TOKMuhammet Talha KORUCUDilşad SAVEhttps://doi.org/10.29228/ERISS.29ÖzGiriş: Beslenme ve fiziksel aktivite davranışlarının değerlendirilmesi, sağlık belirleyicilerini değerlendirmeye ve ileriye yönelik müdahalelerin planlanmasına yardımcı olmaktadır. Sağlıkla iç içe iki bölümünde okuyan öğrencilerin beslenme ve fiziksel aktivite düzeylerinin değerlendirilmesi sağlıkla ilgili sorunları önlemek için önemlidir. Bu çalışmayla spor bilimleri fakültesi ve tıp fakültesinde okuyan öğrencilerin beslenme ve fiziksel aktivitelerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Örneklem seçilmemiş olup üniversitenin tıp fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf öğrencileri (n=642) ile spor bilimleri fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf öğrencilerine (n=773) çevrimiçi ortamdan anketler iletilmiştir. Anket bireysel sorular, Beslenme ve Egzersiz Davranış Ölçeği (BEDÖ) ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) olmak üzere 3 bölümden oluşmaktadır. Verilerin analizi Jamovi programında yapılmıştır, istatistiksel anlamlılık değeri p <0.05 olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Çalışmaya 233 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20,04±2,01. Çalışmaya katılan tıp fakültesi öğrencilerinin 65’i erkek (%27,8), 83’ü kadın (%35,6); spor bilimleri (SBF) öğrencilerinin 50’si (%21,4), erkek 35’i kadındır (%15,0). Tıp ve spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin BEDÖ puanları tüm alt boyutlarda istatistiksel anlamlılık göstermektedir. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin UFAA skorlarının medyan değeri 2922,0 MET dk/hafta (çok aktif) iken tıp fakültesi öğrencilerinin UFAA skorlarının medyan değeri 1459,5 MET dk/haftadır (minimal aktif) (p<0,001). Erkekler daha sağlıklı beslenme davranışı ve psikolojik yeme davranışını sergilemekle birlikte fiziksel olarak daha aktiftirler.Sonuç: Spor bilimleri fakültesi öğrencileri beslenme davranış puanları tıp fakültesi öğrencilerine nazaran daha yüksektir. Ayrıca tıp fakültesi öğrencilerine nazaran daha aktiftirler.Anahtar KelimelerBeslenme değerlendirilmesi,egzersiz,tıp fakültesiKaynakçaAkan, M. (2018). Adölesanlarda Beslenme Egzersiz Davranışları ile Beden Kitle İndeksi Arasındaki İlişki. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.Akman, M., Cebeci, D., Okur, V., Angin, H., Abali, O. & Akman, A. C. (2004). The Effects Of Iron Deficiency On Infants’ Developmental Test Performance. Acta Paediatrica, (10), 1391–1396, [Erişim adresi: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15499963/, Erişim tarihi: Ekim 2014.]Arman, A. R., Ersu, R., Save, D., Karadag, B., Karaman, G., Karabekiroglu, K., Karakoc, F., Dagli, E. & Berkem, M. (2005). Symptoms Of Inattention And Hyperactivity in Children With Habitual Snoring: Evidence From A Community-Based Study In Istanbul. Child: Care, Health And Development, (6), 707–717, [Erişim adresi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16207229/, Erişim tarihi: Kasım 2005.]Arı, Y ve Çakır, E. (2021). Correlation Between Partipication in Physical Activity And Healty Nutrition: An Example of A Sports Sicence Faculty. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 13(3), 37-45.Asigbee, F. M., Whitney, S. D., & Peterson, C. E. (2018). The Link Between Nutrition and Physical Activity in Increasing Academic Achievement. The Journal of school health, 88(6), 407–415, [Erişim adresi: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29748999/, Erişim tarihi: 10 Mayıs 2018.]Aydoğan Arslan, S., Daşkapan A. & Cakir, B. (2016). Specification Of Nutritional And Physical Activity Habits Of University Students. TAF Preventive Medicine Bulletin, [Erişim adresi: https://acikerisim.kku.edu. tr:8443/xmlui/handle/20.500.12587/2506, Erişim tarihi: 6 Mart 2016.]Badicu, G. (2018). Physical Activity And Sleep Quality In Students Of The Faculty Of Physical Education And Sport Of Braşov, Romania Sustainability, 10, 2410, [Available online at: https://www.mdpi.com/2071- 1050/10/7/2410, Erişim tarihi: 10 Temmuz 2018.]Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., Öz, Ü. & Cengiz, C. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyleri İle Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi ve İlişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1 (3), 49-65, [Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/intjscs/issue/8659/108013, Erişim tarihi: 1 Eylül 2013.]Cengiz, Ş. Ş. ve Delen, B. (2019). Gençlerde Fiziksel Aktivite Düzeyi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 110-122, [Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/51237/667989, Erişim Tarihi: 31 Aralık 2019.]Cihangiroğlu, Z. ve Deveci, S. E. (2011). Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler Fırat Tıp Dergisi, 16(2), 78-83, [Erişim adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/pub/firattip/issue/6350/84731, Erişim tarihi: 1 Nisan 2011.]Publication Open Access Untitled Reply(2022-01-01) KARAVUŞ, MELDA; ILGIN, CAN; AY, NADİYE PINAR; LÜLECİ, NİMET EMEL; SAVE, DİLŞAD; HIDIROĞLU, SEYHAN; Ozdemir M., Ilgin C., KARAVUŞ M., HIDIROĞLU S., LÜLECİ N. E., AY N. P., Sarioz A., SAVE D.Publication Open Access Asemptomatik covıd-19 olgularında bulaştırıcılığın ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi(2022-01-01) GİRGİN, ŞEVKET; TOPUZOĞLU, AHMET; SAVE, DİLŞAD; Peker Ş., Kurnaz Ay M., Girgin Ş., Topuzoğlu A., Save D.COVID-19 (SARS-CoV-2) pandemisi; prevalansı, ciddi klinik sonuçları ve kolay bulaşan bir enfeksiyon olması nedeniyle günümüzün en öncelikli halk sağlığı sorunları arasında bulunmaktadır. Enfeksiyonun kliniği asemptomatik düzeyden çoklu organ yetmezliğine değişiklik göstermektedir. Araştırmalara göre COVID-19 enfeksiyonu geçirenlerin %17,9-%80,0’inin asemptomatik olgular olduğu bildirilmiştir. Asemptomatik olguların önlem alınmaması halinde COVID-19’u geniş kitlelere bulaştırma potansiyeli üzerine tartışmalar sürmektedir. Ayrıca asemptomatik olgularda hastaların viral yükü, viral bulaşma modelleri ve potansiyel enfektivitesi ile ilgili belirsizlikler mevcuttur. Serolojik testlerle hastalığın immün sistem üzerindeki etkileri izlenebilmektedir fakat enfeksiyonu geçiren bireylerde bağışıklık süresine ilişkin net bir uzlaşma sağlanamamıştır. Bu belirsizliklerin açığa kavuşturulması salgınla mücadele açısından önemli bir yere sahiptir.Bu makalede; COVID-19 enfeksiyonunu asemptomatik olarak geçiren olgularla ilgili yapılmış olan araştırmalarderlenerek olguların tespiti, hastalığı bulaştırma düzeyleri, viral yükleri, bulaştırıcılık süreleri ve potansiyel enfektiviteleriile ilgili konular tartışılmıştır.Publication Open Access Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile yeme farkındalığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi(2022-08-01) SAVE, DİLŞAD; ALTAŞ, ZEYNEP MEVA; Altaş Z. M., Save D., Soğukpınar T., Domruk Ö. F., Bayram S., Ladikli Ş. B., Cihanyurdu C.Giriş ve Amaç: Üniversite öğrencileri beslenme sorunlarının en fazla görüldüğü gruplardan biridir. Çalışmada, üniversite öğrencilerindealgılanan stres düzeyi ve yeme farkındalığı arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Yöntem ve Gereçler: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma, İstanbul’da bir devlet üniversitesinin Sağlık Yönetimi (SY), Beslenme ve Diyetetik (BVD) ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği (BESÖ) bölümlerinin 1. ve 4. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Katılımcılara sosyodemografik sorular ve Yeme Farkındalığı Ölçeği (YFÖ), Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ), Beslenme-Egzersiz Davranış Ölçeği (BEDÖ)’nin egzersizle ilgili 6 sorusu olmak üzere toplam 65 soruluk anket uygulanmıştır. Örneklem hesabı, öğrencilerde yeme farkındalığı yüksekliği oranı %50, güven düzeyi %95, hata payı %5 kabul edilerek toplam 384 kişi bulunmuştur. Her üç bölümün 1. ve 4. sınıf öğrencileri birer tabaka kabul edilerek her sınıftan listeden randomize şekilde 64’er kişinin örnekleme dahil edilmesi hedeflenmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılım oranı %68,5’tir (n=263). Katılımcıların %76,4’ü (n=201) kadındır ve %44,1’i (n=116) beslenme ve diyetetik (BVD), %31,2’si (n=82) sağlık yönetimi (SY), %24,7’si (n=65) beden eğitimi ve spor öğretmenliği (BESÖ) bölümündendir. Öğrencilerin %51,0’i (n=134) 1.sınıfa; %49,0’u (n=129) 4.sınıfa devam etmektedir. Katılımcıların %77,1’inin (n=202) yeme farkındalığı yüksek bulunmuştur. Yeme farkındalığı yüksekliği oranı açısından bölümler arasında istatistiksel anlamlı fark bulunmuştur (p=0,007). Öğrencilerin ASÖ puanları ile BEDÖ ve YFÖ puanları arasında anlamlı negatif korelasyon bulunmuştur (sırasıyla r= -0,209, p=0,001; r= -0,224, p<0,001). Tartışma ve Sonuç: Literatüre göre bilinçli farkındalık temelli müdahaleler stresi azaltırken, yeme farkındalığını da arttırabilmektedir. Bu çalışmada da benzer şekilde öğrencilerin stres seviyesi arttıkça yeme farkındalıkları düşmektedir. Üniversite öğrencilerinde yeme farkındalığını arttırmak için stres seviyesini azaltabilecek etkinlikler planlanabilir. Anahtar Kelimeler: üniversite öğrencileri, bilinçli farkındalık, yeme farkındalığı, stresPublication Open Access Adaptation and integration of the thinking healthy programme into pregnancy schools in Istanbul, Turkey(2023-04-12) BORAN, PERRAN; DÖNMEZ, MELİKE; BARIŞ, HATİCE EZGİ; ALTAŞ, ZEYNEP MEVA; HIDIROĞLU, SEYHAN; SAVE, DİLŞAD; BORAN P., DÖNMEZ M., Atif N., Nisar A., Barış E., Us M. C., ALTAŞ Z. M., HIDIROĞLU S., SAVE D., Rahman A.BACKGROUND: Perinatal mental health is a major public health concern. In Turkey, public hospitals operate pregnancy schools which provides an opportunity to integrate an evidence-based Thinking Healthy Programme (THP) for perinatal depression. The aim of this study is to adapt the THP for universal use in the group setting and to understand its acceptability and feasibility for integration into the existing antenatal care programme for both face-to-face and online delivery. METHODS: Following an expert-led adaptation process using the Bernal Framework, field testing was conducted on a group of women and facilitators followed by in-depth interviews (n:8) and group discussions (n = 13). Data were analysed using Thematic Framework Analysis. RESULTS: Minor but significant adaptations were made to the individually delivered THP for use in the universal group pregnancy schools. Initial findings indicate that the THP-group version was acceptable to its target population and could be integrated into the antenatal care plan for delivery during face-to-face and online group classes. CONCLUSION: THP is transferable to the Turkish cultural and healthcare context. The THP-group version has the potential to add value to Turkey\"s existing perinatal healthcare programme.