Publication: Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile yeme farkındalığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi
Loading...
Files
Date
2022-08-01
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Giriş ve Amaç: Üniversite öğrencileri beslenme sorunlarının en fazla görüldüğü gruplardan biridir. Çalışmada, üniversite öğrencilerindealgılanan stres düzeyi ve yeme farkındalığı arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Yöntem ve Gereçler: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma, İstanbul’da bir devlet üniversitesinin Sağlık Yönetimi (SY), Beslenme ve Diyetetik (BVD) ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği (BESÖ) bölümlerinin 1. ve 4. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Katılımcılara sosyodemografik sorular ve Yeme Farkındalığı Ölçeği (YFÖ), Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ), Beslenme-Egzersiz Davranış Ölçeği (BEDÖ)’nin egzersizle ilgili 6 sorusu olmak üzere toplam 65 soruluk anket uygulanmıştır. Örneklem hesabı, öğrencilerde yeme farkındalığı yüksekliği oranı %50, güven düzeyi %95, hata payı %5 kabul edilerek toplam 384 kişi bulunmuştur. Her üç bölümün 1. ve 4. sınıf öğrencileri birer tabaka kabul edilerek her sınıftan listeden randomize şekilde 64’er kişinin örnekleme dahil edilmesi hedeflenmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılım oranı %68,5’tir (n=263). Katılımcıların %76,4’ü (n=201) kadındır ve %44,1’i (n=116) beslenme ve diyetetik (BVD), %31,2’si (n=82) sağlık yönetimi (SY), %24,7’si (n=65) beden eğitimi ve spor öğretmenliği (BESÖ) bölümündendir. Öğrencilerin %51,0’i (n=134) 1.sınıfa; %49,0’u (n=129) 4.sınıfa devam etmektedir. Katılımcıların %77,1’inin (n=202) yeme farkındalığı yüksek bulunmuştur. Yeme farkındalığı yüksekliği oranı açısından bölümler arasında istatistiksel anlamlı fark bulunmuştur (p=0,007). Öğrencilerin ASÖ puanları ile BEDÖ ve YFÖ puanları arasında anlamlı negatif korelasyon bulunmuştur (sırasıyla r= -0,209, p=0,001; r= -0,224, p<0,001). Tartışma ve Sonuç: Literatüre göre bilinçli farkındalık temelli müdahaleler stresi azaltırken, yeme farkındalığını da arttırabilmektedir. Bu çalışmada da benzer şekilde öğrencilerin stres seviyesi arttıkça yeme farkındalıkları düşmektedir. Üniversite öğrencilerinde yeme farkındalığını arttırmak için stres seviyesini azaltabilecek etkinlikler planlanabilir. Anahtar Kelimeler: üniversite öğrencileri, bilinçli farkındalık, yeme farkındalığı, stres
Description
Keywords
Tıp, Dahili Tıp Bilimleri, Halk Sağlığı, Sağlık Bilimleri, Medicine, Internal Medicine Sciences, Public Health, Health Sciences, Klinik Tıp (MED), Klinik Tıp, SAĞLIK BAKIM BİLİMLERİ VE HİZMETLERİ, TIP, GENEL & DAHİLİ, Clinical Medicine (MED), CLINICAL MEDICINE, HEALTH CARE SCIENCES & SERVICES, MEDICINE, GENERAL & INTERNAL, Tıbbi Terminoloji, Tıbbi Sekreterlik ve Transkripsiyon, Sağlık Bilgi Yönetimi, Sağlık Meslekleri (çeşitli), Genel Sağlık Meslekleri, Gözden Geçirme ve Sınav Hazırlığı, Patofizyoloji, Liderlik ve Yönetim, Temel Bilgi ve Beceriler, Toplum Sağlığı ve Evde Bakım, Bakım Planlaması, Değerlendirme ve Teşhis, Dahiliye, Sağlık Politikaları, Aile Sağlığı, Tıp (çeşitli), Genel Tıp, Medical Terminology, Medical Assisting and Transcription, Health Information Management, Health Professions (miscellaneous), General Health Professions, Review and Exam Preparation, Pathophysiology, Leadership and Management, Fundamentals and Skills, Community and Home Care, Care Planning, Assessment and Diagnosis, Internal Medicine, Health Policy, Family Practice, Medicine (miscellaneous), General Medicine
Citation
Altaş Z. M., Save D., Soğukpınar T., Domruk Ö. F., Bayram S., Ladikli Ş. B., Cihanyurdu C., "Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Stres Düzeyi ile Yeme Farkındalığı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi", Kocaeli Tıp Dergisi, cilt.11, sa.2, ss.26-34, 2022