Publication: Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktivite düzeyleri
Loading...
Files
Date
2023-06-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Fiziksel Aktivite DüzeyleriYıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 41 - 53, 16.06.2023Beyza Nur ATAOĞLUYusuf Salih NARİNYusuf TURAKBerfin ÖZTÜRKAbdullah Okan TOKMuhammet Talha KORUCUDilşad SAVEhttps://doi.org/10.29228/ERISS.29ÖzGiriş: Beslenme ve fiziksel aktivite davranışlarının değerlendirilmesi, sağlık belirleyicilerini değerlendirmeye ve ileriye yönelik müdahalelerin planlanmasına yardımcı olmaktadır. Sağlıkla iç içe iki bölümünde okuyan öğrencilerin beslenme ve fiziksel aktivite düzeylerinin değerlendirilmesi sağlıkla ilgili sorunları önlemek için önemlidir. Bu çalışmayla spor bilimleri fakültesi ve tıp fakültesinde okuyan öğrencilerin beslenme ve fiziksel aktivitelerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Örneklem seçilmemiş olup üniversitenin tıp fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf öğrencileri (n=642) ile spor bilimleri fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf öğrencilerine (n=773) çevrimiçi ortamdan anketler iletilmiştir. Anket bireysel sorular, Beslenme ve Egzersiz Davranış Ölçeği (BEDÖ) ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) olmak üzere 3 bölümden oluşmaktadır. Verilerin analizi Jamovi programında yapılmıştır, istatistiksel anlamlılık değeri p <0.05 olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Çalışmaya 233 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20,04±2,01. Çalışmaya katılan tıp fakültesi öğrencilerinin 65’i erkek (%27,8), 83’ü kadın (%35,6); spor bilimleri (SBF) öğrencilerinin 50’si (%21,4), erkek 35’i kadındır (%15,0). Tıp ve spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin BEDÖ puanları tüm alt boyutlarda istatistiksel anlamlılık göstermektedir. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin UFAA skorlarının medyan değeri 2922,0 MET dk/hafta (çok aktif) iken tıp fakültesi öğrencilerinin UFAA skorlarının medyan değeri 1459,5 MET dk/haftadır (minimal aktif) (p<0,001). Erkekler daha sağlıklı beslenme davranışı ve psikolojik yeme davranışını sergilemekle birlikte fiziksel olarak daha aktiftirler.Sonuç: Spor bilimleri fakültesi öğrencileri beslenme davranış puanları tıp fakültesi öğrencilerine nazaran daha yüksektir. Ayrıca tıp fakültesi öğrencilerine nazaran daha aktiftirler.Anahtar KelimelerBeslenme değerlendirilmesi,egzersiz,tıp fakültesiKaynakçaAkan, M. (2018). Adölesanlarda Beslenme Egzersiz Davranışları ile Beden Kitle İndeksi Arasındaki İlişki. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.Akman, M., Cebeci, D., Okur, V., Angin, H., Abali, O. & Akman, A. C. (2004). The Effects Of Iron Deficiency On Infants’ Developmental Test Performance. Acta Paediatrica, (10), 1391–1396, [Erişim adresi: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15499963/, Erişim tarihi: Ekim 2014.]Arman, A. R., Ersu, R., Save, D., Karadag, B., Karaman, G., Karabekiroglu, K., Karakoc, F., Dagli, E. & Berkem, M. (2005). Symptoms Of Inattention And Hyperactivity in Children With Habitual Snoring: Evidence From A Community-Based Study In Istanbul. Child: Care, Health And Development, (6), 707–717, [Erişim adresi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16207229/, Erişim tarihi: Kasım 2005.]Arı, Y ve Çakır, E. (2021). Correlation Between Partipication in Physical Activity And Healty Nutrition: An Example of A Sports Sicence Faculty. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 13(3), 37-45.Asigbee, F. M., Whitney, S. D., & Peterson, C. E. (2018). The Link Between Nutrition and Physical Activity in Increasing Academic Achievement. The Journal of school health, 88(6), 407–415, [Erişim adresi: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29748999/, Erişim tarihi: 10 Mayıs 2018.]Aydoğan Arslan, S., Daşkapan A. & Cakir, B. (2016). Specification Of Nutritional And Physical Activity Habits Of University Students. TAF Preventive Medicine Bulletin, [Erişim adresi: https://acikerisim.kku.edu. tr:8443/xmlui/handle/20.500.12587/2506, Erişim tarihi: 6 Mart 2016.]Badicu, G. (2018). Physical Activity And Sleep Quality In Students Of The Faculty Of Physical Education And Sport Of Braşov, Romania Sustainability, 10, 2410, [Available online at: https://www.mdpi.com/2071- 1050/10/7/2410, Erişim tarihi: 10 Temmuz 2018.]Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., Öz, Ü. & Cengiz, C. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyleri İle Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi ve İlişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1 (3), 49-65, [Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/intjscs/issue/8659/108013, Erişim tarihi: 1 Eylül 2013.]Cengiz, Ş. Ş. ve Delen, B. (2019). Gençlerde Fiziksel Aktivite Düzeyi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 110-122, [Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/51237/667989, Erişim Tarihi: 31 Aralık 2019.]Cihangiroğlu, Z. ve Deveci, S. E. (2011). Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler Fırat Tıp Dergisi, 16(2), 78-83, [Erişim adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/pub/firattip/issue/6350/84731, Erişim tarihi: 1 Nisan 2011.]
In this study, behaviors and physical activity levels of students studying in two health related faculties were evaluated. In this descriptive study, the sample was not selected, an online questionnaire was conducted to the 1st, 2nd and 3rd year students of the faculty of medicine (n=642) and sports sciences (n=773). The questionnaire was consisted of 3 parts; individual questions, Nutrition Exercise Behavior Scale (NEBS) and International Physical Activity Questionnaire (IFAQ). Data was analyzed in Jamovi, the statistical significance was accepted as p <0.05. 233 students participated. 65 men (43.9%) and 83 women (56.1%) from the faculty of medicine were included in the study; 50 (58.8%) men and 35 women (41.2%) from the faculty of sports sciences participated. The mean age was 20.04±2.01, the mean BMI was 22.61±3.23. Sports sciences’ students show statistically higher scores in all sub-dimensions of NEBS (p=0.002, p<0.001, p=0.018, p=0.002, respectively). While the median value of total IFAQ scores of sports science students was 2922.0 MET min/week (very active), the median score of medical students was 1459.5 MET min/week (minimal active) (p<0.001). “Healthy Eating Exercise Behavior” and “Psychological (Dependent) Eating Behavior” and total UFAA score were higher in males (p=0.017, p=0.008, p=0.003). While male medical students had a higher “Psychological (Dependent) Eating Behavior” (p=0.009) score, no statistically significant difference was found in the faculty of sports sciences.
In this study, behaviors and physical activity levels of students studying in two health related faculties were evaluated. In this descriptive study, the sample was not selected, an online questionnaire was conducted to the 1st, 2nd and 3rd year students of the faculty of medicine (n=642) and sports sciences (n=773). The questionnaire was consisted of 3 parts; individual questions, Nutrition Exercise Behavior Scale (NEBS) and International Physical Activity Questionnaire (IFAQ). Data was analyzed in Jamovi, the statistical significance was accepted as p <0.05. 233 students participated. 65 men (43.9%) and 83 women (56.1%) from the faculty of medicine were included in the study; 50 (58.8%) men and 35 women (41.2%) from the faculty of sports sciences participated. The mean age was 20.04±2.01, the mean BMI was 22.61±3.23. Sports sciences’ students show statistically higher scores in all sub-dimensions of NEBS (p=0.002, p<0.001, p=0.018, p=0.002, respectively). While the median value of total IFAQ scores of sports science students was 2922.0 MET min/week (very active), the median score of medical students was 1459.5 MET min/week (minimal active) (p<0.001). “Healthy Eating Exercise Behavior” and “Psychological (Dependent) Eating Behavior” and total UFAA score were higher in males (p=0.017, p=0.008, p=0.003). While male medical students had a higher “Psychological (Dependent) Eating Behavior” (p=0.009) score, no statistically significant difference was found in the faculty of sports sciences.
Description
Keywords
Tıp, Dahili Tıp Bilimleri, Halk Sağlığı, Epidemiyoloji, Sağlık Bilimleri, Medicine, Internal Medicine Sciences, Public Health, Epidemiology, Health Sciences, Klinik Tıp (MED), Klinik Tıp, SAĞLIK BAKIM BİLİMLERİ VE HİZMETLERİ, TIP, GENEL & DAHİLİ, Clinical Medicine (MED), CLINICAL MEDICINE, HEALTH CARE SCIENCES & SERVICES, MEDICINE, GENERAL & INTERNAL, Tıbbi Terminoloji, Tıbbi Sekreterlik ve Transkripsiyon, Sağlık Bilgi Yönetimi, Sağlık Meslekleri (çeşitli), Genel Sağlık Meslekleri, Gözden Geçirme ve Sınav Hazırlığı, Patofizyoloji, Liderlik ve Yönetim, Temel Bilgi ve Beceriler, Toplum Sağlığı ve Evde Bakım, Bakım Planlaması, Değerlendirme ve Teşhis, Dahiliye, Sağlık Politikaları, Aile Sağlığı, Tıp (çeşitli), Genel Tıp, Medical Terminology, Medical Assisting and Transcription, Health Information Management, Health Professions (miscellaneous), General Health Professions, Review and Exam Preparation, Pathophysiology, Leadership and Management, Fundamentals and Skills, Community and Home Care, Care Planning, Assessment and Diagnosis, Internal Medicine, Health Policy, Family Practice, Medicine (miscellaneous), General Medicine, Exercise, Faculty of Medicine, Nutrition Assessment
Citation
Ataoğlu . B. N., Narin Y. S., Turak Y., Öztürk B., Tok A. O., Korucu M. T., Save D., "Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri", Eurasian Research in Sport Science, cilt.8, sa.1, ss.41-53, 2023