Publication: İstanbul’da Bir Kamu Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Bilimsel Araştırma Eğitimlerinin Hekimlerin Akademik Gelişimlerine Etkisinin Değerlendirilmesi: Niteliksel Bir Çalışma
Loading...
Files
Date
2024-08-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Amaç: İstanbul’da bir kamu üniversitesi tıp fakültesinde lisans eğitimi boyunca verilen bilimsel araştırma
eğitimlerinin mezun hekimlerin akademik gelişimlerine katkılarını, kariyerlerine etkilerini ve klinik
pratiklerinde kanıta dayalı yaklaşıma bakış açılarını niteliksel olarak değerlendirmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Kalitatif tipte olan çalışmamız, İstanbul ilinin Anadolu yakasında
bir kamu üniversitesi tıp fakültesinden mezun olmuş, 13 hekimin
katılımıyla yapılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış soru rehberi yardımıyla
derinlemesine görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların bir kısmı intörnlük senesine kadar olan eğitimin
gerekli ve faydalı olduğunu fakat intörnlük senesinde yapılanların TUS
stresi gibi faktörlerden dolayı çok da etkili olmadığını ifade ederken,
katılımcıların çoğunluğu lisans döneminde yaptıkları araştırmaları
asistanlık hayatında makaleye çevirdiklerini, uzmanlık alanı seçerken
yaptıkları çalışmalar ve gittikleri kongrelere etkisinin olduğunu, hastalara
yaklaşımlarında faydalı olduğunu, pratik ile teoriği birleştirebildiklerini,
edindikleri bilgi ve beceriler sayesinde hastaların karşısına objektif veriler
ile çıkabildiklerini, tedavi içeriğini düzenlerken kanıta dayalı basamakları
göz önünde bulundurup hastalara bilimsel şekilde yaklaşmalarını sağladığını bu durumun hastaların
gözündeki güvenilirlik seviyelerini arttırdığını tedavi protokollerinde hukuki yönden de güven
oluşturduğunu dile getirdiler. Katılımcılar COPC başlığı altında aldıkları eğitimin kendi ülkelerindeki
sorunları fark etmeleri konusunda yardımcı olduğunu ve bunun meslek hayatlarında yönlendirici
olabildiğini de ayrıca ifade ettiler
Sonuç: Katılımcılar bu şekilde bir eğitim sürecinden geçmemiş akranlarına kıyasla hem yurtdışı hem de
yurt içi deneyimlerinin göze çarptığını, kendilerini özgüvenli ve motive hissettiklerini, kariyerlerini
planlama konusunda önemli bir yere sahip olduğunu dile getirdiler. Ayrıca tedavi uygularken protokollere
ulaşmayı ve akademik yayınları taramayı iyi bildikleri için hastaların yüksek faydasına olacak ilaçları
uyguladıklarını, bunun onlara mesleklerini daha konforlu ve profesyonel bir şekilde yapabilme deneyimi
kattığını söylediler.
Anahtar Sözcükler: Tıp Eğitimi, Bilimsel Araştırma, Akademik Kariyer
Aim: This qualitative study was conducted to examine the contribution of the scientific research training received by a group of physicians graduating from a public university to their professional life, academic vision and approach to patients. Methods: Our qualitative study was conducted with the participation of 13 physicians who graduated from a public university medical faculty on the Anatolian side of Istanbul. Data were collected through thirteen semi-structured focus group interviews. Results: In our study, it was revealed that the scientific research training received at the medical faculty contributed to physicians in three main areas such as professional motivation, career planning, academic development / academic publication production. At the beginning of these contributions, physicians know scientific research methods when they graduate, can easily express themselves in national and international congresses, progress towards becoming physician-scientists and take firm steps forward while applying treatment protocols to their patients. In the study, solution suggestions and a medical education model were presented through the medical education curriculum of the public university hospital where the research was conducted. Conclusions: According to our findings, it is understood that the scientific research knowledge acquired in undergraduate education guides physicians' professional lives, motivates them in both academic and clinical fields, and despite all the difficulties, they see the benefits of this education in the fields where they go to specialty training. In the light of this information, a model proposal is presented. Keywords: Medical Education, Scientific Research, Academic Career
Aim: This qualitative study was conducted to examine the contribution of the scientific research training received by a group of physicians graduating from a public university to their professional life, academic vision and approach to patients. Methods: Our qualitative study was conducted with the participation of 13 physicians who graduated from a public university medical faculty on the Anatolian side of Istanbul. Data were collected through thirteen semi-structured focus group interviews. Results: In our study, it was revealed that the scientific research training received at the medical faculty contributed to physicians in three main areas such as professional motivation, career planning, academic development / academic publication production. At the beginning of these contributions, physicians know scientific research methods when they graduate, can easily express themselves in national and international congresses, progress towards becoming physician-scientists and take firm steps forward while applying treatment protocols to their patients. In the study, solution suggestions and a medical education model were presented through the medical education curriculum of the public university hospital where the research was conducted. Conclusions: According to our findings, it is understood that the scientific research knowledge acquired in undergraduate education guides physicians' professional lives, motivates them in both academic and clinical fields, and despite all the difficulties, they see the benefits of this education in the fields where they go to specialty training. In the light of this information, a model proposal is presented. Keywords: Medical Education, Scientific Research, Academic Career
Description
Keywords
Sağlık Bilimleri, Health Sciences, Klinik Tıp (Med), Clinical Medicine (Med), Medical Education, Scientific Research, Academic Career, Tıp Eğitimi, Bilimsel Araştırma, Akademik Kariyer
Citation
Arısın H. B., Topuzoğlu A., Karavuş M., Hıdıroğlu S., Tunç Nakış S., Batman M., "İstanbul’da Bir Kamu Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Bilimsel Araştırma Eğitimlerinin Hekimlerin Akademik Gelişimlerine Etkisinin Değerlendirilmesi: Niteliksel Bir Çalışma", Tıp Eğitimi Dünyası, cilt.23, sa.70, ss.1-2, 2024