Publication:
Üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile yeme farkındalığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi

dc.contributor.authorSAVE, DİLŞAD
dc.contributor.authorALTAŞ, ZEYNEP MEVA
dc.contributor.authorsAltaş Z. M., Save D., Soğukpınar T., Domruk Ö. F., Bayram S., Ladikli Ş. B., Cihanyurdu C.
dc.date.accessioned2022-12-28T06:53:01Z
dc.date.available2022-12-28T06:53:01Z
dc.date.issued2022-08-01
dc.description.abstractGiriş ve Amaç: Üniversite öğrencileri beslenme sorunlarının en fazla görüldüğü gruplardan biridir. Çalışmada, üniversite öğrencilerindealgılanan stres düzeyi ve yeme farkındalığı arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Yöntem ve Gereçler: Tanımlayıcı tipteki bu çalışma, İstanbul’da bir devlet üniversitesinin Sağlık Yönetimi (SY), Beslenme ve Diyetetik (BVD) ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği (BESÖ) bölümlerinin 1. ve 4. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Katılımcılara sosyodemografik sorular ve Yeme Farkındalığı Ölçeği (YFÖ), Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ), Beslenme-Egzersiz Davranış Ölçeği (BEDÖ)’nin egzersizle ilgili 6 sorusu olmak üzere toplam 65 soruluk anket uygulanmıştır. Örneklem hesabı, öğrencilerde yeme farkındalığı yüksekliği oranı %50, güven düzeyi %95, hata payı %5 kabul edilerek toplam 384 kişi bulunmuştur. Her üç bölümün 1. ve 4. sınıf öğrencileri birer tabaka kabul edilerek her sınıftan listeden randomize şekilde 64’er kişinin örnekleme dahil edilmesi hedeflenmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılım oranı %68,5’tir (n=263). Katılımcıların %76,4’ü (n=201) kadındır ve %44,1’i (n=116) beslenme ve diyetetik (BVD), %31,2’si (n=82) sağlık yönetimi (SY), %24,7’si (n=65) beden eğitimi ve spor öğretmenliği (BESÖ) bölümündendir. Öğrencilerin %51,0’i (n=134) 1.sınıfa; %49,0’u (n=129) 4.sınıfa devam etmektedir. Katılımcıların %77,1’inin (n=202) yeme farkındalığı yüksek bulunmuştur. Yeme farkındalığı yüksekliği oranı açısından bölümler arasında istatistiksel anlamlı fark bulunmuştur (p=0,007). Öğrencilerin ASÖ puanları ile BEDÖ ve YFÖ puanları arasında anlamlı negatif korelasyon bulunmuştur (sırasıyla r= -0,209, p=0,001; r= -0,224, p<0,001). Tartışma ve Sonuç: Literatüre göre bilinçli farkındalık temelli müdahaleler stresi azaltırken, yeme farkındalığını da arttırabilmektedir. Bu çalışmada da benzer şekilde öğrencilerin stres seviyesi arttıkça yeme farkındalıkları düşmektedir. Üniversite öğrencilerinde yeme farkındalığını arttırmak için stres seviyesini azaltabilecek etkinlikler planlanabilir. Anahtar Kelimeler: üniversite öğrencileri, bilinçli farkındalık, yeme farkındalığı, stres
dc.identifier.citationAltaş Z. M., Save D., Soğukpınar T., Domruk Ö. F., Bayram S., Ladikli Ş. B., Cihanyurdu C., "Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Stres Düzeyi ile Yeme Farkındalığı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi", Kocaeli Tıp Dergisi, cilt.11, sa.2, ss.26-34, 2022
dc.identifier.doi10.5505/ktd.2022.54037
dc.identifier.endpage34
dc.identifier.issn2147-0758
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage26
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/284384
dc.identifier.volume11
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofKocaeli Tıp Dergisi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectTıp
dc.subjectDahili Tıp Bilimleri
dc.subjectHalk Sağlığı
dc.subjectSağlık Bilimleri
dc.subjectMedicine
dc.subjectInternal Medicine Sciences
dc.subjectPublic Health
dc.subjectHealth Sciences
dc.subjectKlinik Tıp (MED)
dc.subjectKlinik Tıp
dc.subjectSAĞLIK BAKIM BİLİMLERİ VE HİZMETLERİ
dc.subjectTIP, GENEL & DAHİLİ
dc.subjectClinical Medicine (MED)
dc.subjectCLINICAL MEDICINE
dc.subjectHEALTH CARE SCIENCES & SERVICES
dc.subjectMEDICINE, GENERAL & INTERNAL
dc.subjectTıbbi Terminoloji
dc.subjectTıbbi Sekreterlik ve Transkripsiyon
dc.subjectSağlık Bilgi Yönetimi
dc.subjectSağlık Meslekleri (çeşitli)
dc.subjectGenel Sağlık Meslekleri
dc.subjectGözden Geçirme ve Sınav Hazırlığı
dc.subjectPatofizyoloji
dc.subjectLiderlik ve Yönetim
dc.subjectTemel Bilgi ve Beceriler
dc.subjectToplum Sağlığı ve Evde Bakım
dc.subjectBakım Planlaması
dc.subjectDeğerlendirme ve Teşhis
dc.subjectDahiliye
dc.subjectSağlık Politikaları
dc.subjectAile Sağlığı
dc.subjectTıp (çeşitli)
dc.subjectGenel Tıp
dc.subjectMedical Terminology
dc.subjectMedical Assisting and Transcription
dc.subjectHealth Information Management
dc.subjectHealth Professions (miscellaneous)
dc.subjectGeneral Health Professions
dc.subjectReview and Exam Preparation
dc.subjectPathophysiology
dc.subjectLeadership and Management
dc.subjectFundamentals and Skills
dc.subjectCommunity and Home Care
dc.subjectCare Planning
dc.subjectAssessment and Diagnosis
dc.subjectInternal Medicine
dc.subjectHealth Policy
dc.subjectFamily Practice
dc.subjectMedicine (miscellaneous)
dc.subjectGeneral Medicine
dc.titleÜniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeyi ile yeme farkındalığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
local.avesis.ida8353e46-9c93-4362-94a4-c9de95a72528
relation.isAuthorOfPublication3ec94b0b-045a-450e-9358-c2053533dcce
relation.isAuthorOfPublication9c4852d8-9f43-45a9-a042-f7e00e3a5139
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery3ec94b0b-045a-450e-9358-c2053533dcce

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
12.pdf
Size:
1.08 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections