Publication:
Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktivite düzeyleri

dc.contributor.authorSAVE, DİLŞAD
dc.contributor.authorsAtaoğlu . B. N., Narin Y. S., Turak Y., Öztürk B., Tok A. O., Korucu M. T., Save D.
dc.date.accessioned2023-12-12T06:20:43Z
dc.date.available2023-12-12T06:20:43Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.description.abstractTıp ve Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Fiziksel Aktivite DüzeyleriYıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 1, 41 - 53, 16.06.2023Beyza Nur ATAOĞLUYusuf Salih NARİNYusuf TURAKBerfin ÖZTÜRKAbdullah Okan TOKMuhammet Talha KORUCUDilşad SAVEhttps://doi.org/10.29228/ERISS.29ÖzGiriş: Beslenme ve fiziksel aktivite davranışlarının değerlendirilmesi, sağlık belirleyicilerini değerlendirmeye ve ileriye yönelik müdahalelerin planlanmasına yardımcı olmaktadır. Sağlıkla iç içe iki bölümünde okuyan öğrencilerin beslenme ve fiziksel aktivite düzeylerinin değerlendirilmesi sağlıkla ilgili sorunları önlemek için önemlidir. Bu çalışmayla spor bilimleri fakültesi ve tıp fakültesinde okuyan öğrencilerin beslenme ve fiziksel aktivitelerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Örneklem seçilmemiş olup üniversitenin tıp fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf öğrencileri (n=642) ile spor bilimleri fakültesi 1. 2. ve 3. sınıf öğrencilerine (n=773) çevrimiçi ortamdan anketler iletilmiştir. Anket bireysel sorular, Beslenme ve Egzersiz Davranış Ölçeği (BEDÖ) ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) olmak üzere 3 bölümden oluşmaktadır. Verilerin analizi Jamovi programında yapılmıştır, istatistiksel anlamlılık değeri p <0.05 olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Çalışmaya 233 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20,04±2,01. Çalışmaya katılan tıp fakültesi öğrencilerinin 65’i erkek (%27,8), 83’ü kadın (%35,6); spor bilimleri (SBF) öğrencilerinin 50’si (%21,4), erkek 35’i kadındır (%15,0). Tıp ve spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin BEDÖ puanları tüm alt boyutlarda istatistiksel anlamlılık göstermektedir. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin UFAA skorlarının medyan değeri 2922,0 MET dk/hafta (çok aktif) iken tıp fakültesi öğrencilerinin UFAA skorlarının medyan değeri 1459,5 MET dk/haftadır (minimal aktif) (p<0,001). Erkekler daha sağlıklı beslenme davranışı ve psikolojik yeme davranışını sergilemekle birlikte fiziksel olarak daha aktiftirler.Sonuç: Spor bilimleri fakültesi öğrencileri beslenme davranış puanları tıp fakültesi öğrencilerine nazaran daha yüksektir. Ayrıca tıp fakültesi öğrencilerine nazaran daha aktiftirler.Anahtar KelimelerBeslenme değerlendirilmesi,egzersiz,tıp fakültesiKaynakçaAkan, M. (2018). Adölesanlarda Beslenme Egzersiz Davranışları ile Beden Kitle İndeksi Arasındaki İlişki. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi), Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.Akman, M., Cebeci, D., Okur, V., Angin, H., Abali, O. & Akman, A. C. (2004). The Effects Of Iron Deficiency On Infants’ Developmental Test Performance. Acta Paediatrica, (10), 1391–1396, [Erişim adresi: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15499963/, Erişim tarihi: Ekim 2014.]Arman, A. R., Ersu, R., Save, D., Karadag, B., Karaman, G., Karabekiroglu, K., Karakoc, F., Dagli, E. & Berkem, M. (2005). Symptoms Of Inattention And Hyperactivity in Children With Habitual Snoring: Evidence From A Community-Based Study In Istanbul. Child: Care, Health And Development, (6), 707–717, [Erişim adresi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16207229/, Erişim tarihi: Kasım 2005.]Arı, Y ve Çakır, E. (2021). Correlation Between Partipication in Physical Activity And Healty Nutrition: An Example of A Sports Sicence Faculty. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 13(3), 37-45.Asigbee, F. M., Whitney, S. D., & Peterson, C. E. (2018). The Link Between Nutrition and Physical Activity in Increasing Academic Achievement. The Journal of school health, 88(6), 407–415, [Erişim adresi: https:// pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29748999/, Erişim tarihi: 10 Mayıs 2018.]Aydoğan Arslan, S., Daşkapan A. & Cakir, B. (2016). Specification Of Nutritional And Physical Activity Habits Of University Students. TAF Preventive Medicine Bulletin, [Erişim adresi: https://acikerisim.kku.edu. tr:8443/xmlui/handle/20.500.12587/2506, Erişim tarihi: 6 Mart 2016.]Badicu, G. (2018). Physical Activity And Sleep Quality In Students Of The Faculty Of Physical Education And Sport Of Braşov, Romania Sustainability, 10, 2410, [Available online at: https://www.mdpi.com/2071- 1050/10/7/2410, Erişim tarihi: 10 Temmuz 2018.]Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., Öz, Ü. & Cengiz, C. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyleri İle Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi ve İlişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1 (3), 49-65, [Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/intjscs/issue/8659/108013, Erişim tarihi: 1 Eylül 2013.]Cengiz, Ş. Ş. ve Delen, B. (2019). Gençlerde Fiziksel Aktivite Düzeyi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 110-122, [Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/51237/667989, Erişim Tarihi: 31 Aralık 2019.]Cihangiroğlu, Z. ve Deveci, S. E. (2011). Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler Fırat Tıp Dergisi, 16(2), 78-83, [Erişim adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/pub/firattip/issue/6350/84731, Erişim tarihi: 1 Nisan 2011.]
dc.description.abstractIn this study, behaviors and physical activity levels of students studying in two health related faculties were evaluated. In this descriptive study, the sample was not selected, an online questionnaire was conducted to the 1st, 2nd and 3rd year students of the faculty of medicine (n=642) and sports sciences (n=773). The questionnaire was consisted of 3 parts; individual questions, Nutrition Exercise Behavior Scale (NEBS) and International Physical Activity Questionnaire (IFAQ). Data was analyzed in Jamovi, the statistical significance was accepted as p <0.05. 233 students participated. 65 men (43.9%) and 83 women (56.1%) from the faculty of medicine were included in the study; 50 (58.8%) men and 35 women (41.2%) from the faculty of sports sciences participated. The mean age was 20.04±2.01, the mean BMI was 22.61±3.23. Sports sciences’ students show statistically higher scores in all sub-dimensions of NEBS (p=0.002, p<0.001, p=0.018, p=0.002, respectively). While the median value of total IFAQ scores of sports science students was 2922.0 MET min/week (very active), the median score of medical students was 1459.5 MET min/week (minimal active) (p<0.001). “Healthy Eating Exercise Behavior” and “Psychological (Dependent) Eating Behavior” and total UFAA score were higher in males (p=0.017, p=0.008, p=0.003). While male medical students had a higher “Psychological (Dependent) Eating Behavior” (p=0.009) score, no statistically significant difference was found in the faculty of sports sciences.
dc.identifier.citationAtaoğlu . B. N., Narin Y. S., Turak Y., Öztürk B., Tok A. O., Korucu M. T., Save D., "Tıp ve Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri", Eurasian Research in Sport Science, cilt.8, sa.1, ss.41-53, 2023
dc.identifier.doi10.29228/eriss.29
dc.identifier.endpage53
dc.identifier.issn2636-8269
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage41
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/eriss/issue/78024/1209757#article_cite
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/295545
dc.identifier.volume8
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofEurasian Research in Sport Science
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectTıp
dc.subjectDahili Tıp Bilimleri
dc.subjectHalk Sağlığı
dc.subjectEpidemiyoloji
dc.subjectSağlık Bilimleri
dc.subjectMedicine
dc.subjectInternal Medicine Sciences
dc.subjectPublic Health
dc.subjectEpidemiology
dc.subjectHealth Sciences
dc.subjectKlinik Tıp (MED)
dc.subjectKlinik Tıp
dc.subjectSAĞLIK BAKIM BİLİMLERİ VE HİZMETLERİ
dc.subjectTIP, GENEL & DAHİLİ
dc.subjectClinical Medicine (MED)
dc.subjectCLINICAL MEDICINE
dc.subjectHEALTH CARE SCIENCES & SERVICES
dc.subjectMEDICINE, GENERAL & INTERNAL
dc.subjectTıbbi Terminoloji
dc.subjectTıbbi Sekreterlik ve Transkripsiyon
dc.subjectSağlık Bilgi Yönetimi
dc.subjectSağlık Meslekleri (çeşitli)
dc.subjectGenel Sağlık Meslekleri
dc.subjectGözden Geçirme ve Sınav Hazırlığı
dc.subjectPatofizyoloji
dc.subjectLiderlik ve Yönetim
dc.subjectTemel Bilgi ve Beceriler
dc.subjectToplum Sağlığı ve Evde Bakım
dc.subjectBakım Planlaması
dc.subjectDeğerlendirme ve Teşhis
dc.subjectDahiliye
dc.subjectSağlık Politikaları
dc.subjectAile Sağlığı
dc.subjectTıp (çeşitli)
dc.subjectGenel Tıp
dc.subjectMedical Terminology
dc.subjectMedical Assisting and Transcription
dc.subjectHealth Information Management
dc.subjectHealth Professions (miscellaneous)
dc.subjectGeneral Health Professions
dc.subjectReview and Exam Preparation
dc.subjectPathophysiology
dc.subjectLeadership and Management
dc.subjectFundamentals and Skills
dc.subjectCommunity and Home Care
dc.subjectCare Planning
dc.subjectAssessment and Diagnosis
dc.subjectInternal Medicine
dc.subjectHealth Policy
dc.subjectFamily Practice
dc.subjectMedicine (miscellaneous)
dc.subjectGeneral Medicine
dc.subjectExercise
dc.subjectFaculty of Medicine
dc.subjectNutrition Assessment
dc.titleTıp ve Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve fiziksel aktivite düzeyleri
dc.title.alternativeNutritional behaviors and physical activity levels of faculty of medicine and sports science students
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
local.avesis.id2f190dbc-2db5-452c-8af6-7e7fe5d1324c
relation.isAuthorOfPublication3ec94b0b-045a-450e-9358-c2053533dcce
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery3ec94b0b-045a-450e-9358-c2053533dcce

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
11.pdf
Size:
246.9 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections