Publication: Bir bankanın çağrı merkezi çalışanlarının fiziksel ve ruhsal sağlık durumu
Loading...
Files
Date
2023-06-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Amaç: Bu çalışmada, özel bir bankanın çağrı merkezi çalışanların fiziksel ve ruhsal sağlık
durumunu belirlemek amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, özel bir bankanın
çağrı merkezinde çalışan tüm bireyler (n=600 kişi) oluşturmuş, evrenden ulaşılması gereken
örneklem sayısı %95 güven aralığı ve %5 hata payı ile 218 olarak belirlenmiş ancak 155 çalışana
ulaşılmıştır. Araştırma verileri, sosyodemografik anket formu ve Genel Sağlık Anketi-12 ile yüz
yüze toplanmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde değerleri ile Man Withney U testi, ki kare testi ve
Fisher Exact testleri kullanılmıştır. Bulgular: Çalışanların %70,3'ü kadın, %91,6’sı 20-39 yaş arasında,
%59,4‘ü bekar, %50,3'i lisans mezunu, %81,9’unda kronik hastalık bulunmamakta ve %47,1’i sigara
kullanmaktadır. Çalışanların son bir yıldır yaşadıkları sağlık problemleri sorgulandığında, %58,1’i
yorgunluk-bitkinlik, %52,9’u boğaz ağrısı-boğaz kuruluğu, %49,0’u baş ağrısı yaşadığını bildirmiştir.
Sonuç: Çalışanlarının Genel Sağlık Anketi-12 puanlarına göre %79,4’ü ruh sağlığı sorunları
açısından riskli bulunmuştur. Çalışanların fiziksel ve ruhsal sağlığını korunması için iş ortamında
gerekli önlemlerin alınması, çalışanların olası mesleki riskler konusunda bilgilendirilmesi, sigarayı
bırakmaya yönelik sağlığı geliştirici programların düzenli olarak yapılması önerilir.
Aim: In this study, it was aimed to determine the physical and mental health status of call center employees of a private bank. Materials and Methods: The universe of the research consisted of all individuals (N=600 people) working in the call center of a private bank. The number of samples to be reached from the population was determined as 218 with 95% confidence interval and 5% margin of error. However, 155 employees were reached. Research data were collected face-to-face with the Sociodemographic questionnaire and the General Health Questionnaire-12. Number, percentage, Man Withney U test, chi-square test and Fisher Exact test were used to analyze the data. Results: 70.3% of the employees are women, 91.6% are between 20-39 years old, 59.4% are single, 50.3% are undergraduate graduates, 81.9% are free of chronic diseases and 47.1% is smoking. When the health problems experienced by the employees in the last year were questioned, 58.1% reported that they experienced fatigue-fatigue, 52.9% experienced sore throat-dry throat, 49% headache. Conclusion: According to the General Health Questionnaire-12 scores of the employees, 79.4% were found to be risky in terms of mental health problems. In order to protect the physical and mental health of the employees, it is recommended to take the necessary precautions in the work environment, to inform the employees about possible occupational risks, and to carry out healthpromoting programs for smoking cessation regularly.
Aim: In this study, it was aimed to determine the physical and mental health status of call center employees of a private bank. Materials and Methods: The universe of the research consisted of all individuals (N=600 people) working in the call center of a private bank. The number of samples to be reached from the population was determined as 218 with 95% confidence interval and 5% margin of error. However, 155 employees were reached. Research data were collected face-to-face with the Sociodemographic questionnaire and the General Health Questionnaire-12. Number, percentage, Man Withney U test, chi-square test and Fisher Exact test were used to analyze the data. Results: 70.3% of the employees are women, 91.6% are between 20-39 years old, 59.4% are single, 50.3% are undergraduate graduates, 81.9% are free of chronic diseases and 47.1% is smoking. When the health problems experienced by the employees in the last year were questioned, 58.1% reported that they experienced fatigue-fatigue, 52.9% experienced sore throat-dry throat, 49% headache. Conclusion: According to the General Health Questionnaire-12 scores of the employees, 79.4% were found to be risky in terms of mental health problems. In order to protect the physical and mental health of the employees, it is recommended to take the necessary precautions in the work environment, to inform the employees about possible occupational risks, and to carry out healthpromoting programs for smoking cessation regularly.
Description
Keywords
Sağlık Bilimleri, Health Sciences, Klinik Tıp (MED), Clinical Medicine (MED), çağrı merkezi, fiziksel sağlık, ruh sağlığı, call center, physical health, mental health
Citation
Balcı A. S., Kolaç N., Özkaya A., Toprak R. Ü., Öğüt Düzen K., " Bir bankanın çağrı merkezi çalışanlarının fiziksel ve ruhsal sağlık durumu. Current Perspective Health Sciences. 4(1) 10-15 DOI:10.58208/cphs.1200994", Sağlık Bilimlerinde Güncel Yaklaşımlar , cilt.4, sa.1, ss.10-15, 2023