Person:
BOSTAN, MESUT

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

BOSTAN

First Name

MESUT

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Mimetic theory and cinema: desire and hate in Little Children
    (2022-01-01) BOSTAN, AYŞE DİLARA; BOSTAN, MESUT; BOSTAN A. D., BOSTAN M.
    Bu çalışmada, yönetmenliğini Todd Field’ın üstlendiği Tutku Oyunları (2006) filminin Girardcı bir analizi yapılacaktır. Tom Perrotta’nın Little Children isimli kitabından uyarlanan film, Amerikan taşrasında yaşayan bir grup insanın arzu ve nefret dinamiklerini konu alır. Tutku Oyunları, arzunun ve nefretin taklitçi doğasını göstermesi bakımından edebiyat kuramcısı René Girard’ın romansal yapıt kavramı bağlamında incelenmeye elverişli bir anlatıdır. Girard, Romantik Yalan ve Romansal Hakikat: Edebi Yapıda Ben ve Öteki adlı eserinde arzuyu ve özneyi yücelten romantik yapıt ile arzunun mimetik yapısını görünür kılan romansal yapıt arasında bir karşıtlık kurar. Girard’ın teorisine göre romansal yapıtlar, teorisyenin üçgen arzu olarak isimlendirdiği model üzerinden arzunun dolayımlılığını görünür kılmaktadır. Tutku Oyunları filmi de merkezine aldığı karakterlerin arzularındaki mimetik yapıyı deşifre etmesi bakımından romansal bir yapıttır. Çalışmanın amacı Girard’ın teorisini sinema çalışmaları açısından bir imkân olarak değerlendirdikten sonra Tutku Oyunları filmindeki arzunun mimetik yapısını metin analizi yöntemi ile incelemektir. Bu çalışma sadece bir film analizi uygulaması olmanın ötesinde filmi günümüz kültürüne dair bir yorum olarak anlayan teorik bir mahiyet de taşır. Girard’ın romanlar üzerinden yaptığı hem kültürü analiz etme hem de kültüre dair teorik bir bakış geliştirme çabasına benzer şekilde bu çalışma da sinemayı hem analiz etmeyi hem de sinema üzerinden günümüzün kültürüne dair bir yorum getirmeyi amaçlamaktadır. Anahtar kelimeler: René Girard, sinema, romansal yapıt, mimetik arzu
  • Publication
    İlk nifak: Birinci Türk film festivali ve yeşilçam'da sinemacılar- eleştirmenler karşıtlığının kökenleri
    (2022-09-28) BOSTAN, MESUT; BOSTAN, AYŞE DİLARA; BOSTAN M., BOSTAN A. D.
    Türkiye'de film festivalleri ve bu festivallerde verilen ödüller en baştan bugüne tartışmalara sebep olmuştur. 1959 yılında Gazeteciler Cemiyeti tarafından düzenlenen Birinci Türk Film Festivali de özellikle vermediği En İyi Film ödülü sebebiyle sinemacılar ve eleştirmenler arasında bir tartışma yaşanmasına sebep olur. Halit Refiğ yıllar sonra yaşanan bu tartışmayı Türk sinemasına dair kendi anlatısının temel eksenlerinden birini oluşturan sinemacılar-eleştirmenler karşıtlığının gün yüzüne çıktığı bir milat olarak anlatır. Refiğ'e göre herkesin senenin en iyi filmi olarak gördüğü Üç Arkadaş'a (Memduh Ün, 1958) festivalde ödül verilmemesi Türk sinemasına dair olumsuz bir tavrın ilk somut örneğidir. Refiğ bu konuda sinema alanı içerisindeki eleştirmenlerin ötesinde edebiyatçı aydınları suçlar. Yine de festivaldeki ödül kararlarının yarattığı skandalın hesabı sinema eleştirmenlerine kalır. 1960'lı yıllarda eleştirmenler cephesinin bir nevi sözcüsü durumuna gelen Nijat Özön ise festival sonrası yaşanan tartışmada eleştirmenlerin hata yaptığını itiraf eder. Tartışmanın sinema alanında eleştirmenlere yönelik bakışta bir kırılmaya yol açtığını söyler. Bu olaydan sonra eleştirmenlerin iyi niyetinden şüphe edilmeye başlandığını ve sinema eleştirisi pratiğinin de son birkaç sene içerisinde yaşadığı canlılığın aksine bir durgunluk evresine girdiğini anlatır. Bu çalışmada Birinci Türk Film Festivali dolayımında gerçekleşen olaylar ve tartışmalar bağlamında Yeşilçam içerisinde başta sinemacılar ve eleştirmenler şeklinde oluşan gruplaşmalar olmak üzere farklı konum, statü ve değer yargılarının bir dökümünü yapmaya ve böylelikle Yeşilçam sinemasının ilişki ağını ortaya koymaya çalışacağım.