Person:
AYTEKİN, ÇİĞDEM

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

AYTEKİN

First Name

ÇİĞDEM

Name

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • PublicationOpen Access
    A RESEARCH ON ENTREPRENEURAL LEVEL OF SOCIAL MEDIA USERS ON BITCOIN AND CRYPTO CURRENCIES
    (ISTANBUL KULTUR UNIV, 2018-07-01) SÜTCÜ, CEM SEFA; Sutcu, Cem Sefa; Aytekin, Cigdem
    Thanks to the new global order established after the Second World War and the communication networks that have become widespread. Due to this, the electronic payment systems that have started to be used since the second half of the 20th century in the world and the credit cards called plastic money have started to be widely used in our country since the 80 '. From the beginning of 2000's, it is observed that cash-based transactions are lagging e-money-based transactions. Since the beginning of the 90's the Internet and social media emerged with new media technologies and after 2004, it has become a dominant idea that these environments provide freedom and even create disorder. In the last 5-6 years we have seen the trade of crypto currencies like Bitcoin. Bitcoin is a method of payment that people use for their purchases based on mutual trust, without an authority issuing it. It works independently of the state authority and the banking system. From this point of view, it is seen as the reflection of freedom originally envisaged for the internet environment. In this context, the question of how bitcoin systems are perceived, and the level of entrepreneurship are issues that needs to be investigated. In this study, a survey was conducted to measure the level of entrepreneurship of bitcoin miners, buyers and sellers. Twitter users were selected for the sample. The research is designed to examine the impact of entrepreneurship motivated by investors' interest in entering the arena that is said to be quite new and risky, and which sub-factors may dominate, which deals with bitcoin and similar crypto currencies. The findings show that users who are interested in mining, buying-selling and trading have very high level of entrepreneurial points.
  • PublicationOpen Access
    SOSYAL MEDYA OKURYAZARLIĞININ KÜLTÜREL FARKLILIK BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: TÜRKİYE VE ETİYOPYA ÖRNEĞİ
    (2020-04-01) AYTEKİN, ÇİĞDEM; Jemal Mussa ESHETU;ÇİĞDEM AYTEKİN;Hikmet TOSYALI
    Toplumun dördüncü gözü olarak adlandırılan medya, teknolojik gelişmelerle beraber fonksiyonlarını da değiştirmiştir. Medya daha önce sadece tek yönlü mesajları iletirken, internet tabanlı sosyal ağlar ile birlikte artık çok yönlü bir etkileşim aracına dönüşmüş durumdadır. Ancak bu değişiklik pek çok sorunsalı da beraberinde getirmektedir. Dolayısıyla kullanıcıların bu ortamlarda bilinçli olmaları, içerikleri algılayıp doğru bir şekilde yorumlamaları ve o içeriklere karşı nasıl bir tavır alacakları konusunda bilgi sahibi olmaları gerekir. Diğer yandan bu bilinçlilik düzeyi toplumdan topluma farklılık gösterebilir. Zira her ülkenin kültürel yapısı farklı farklıdır. Başka bir deyişle, medyadaki mesajların algılanması, çözümlenmesi ve bu mesajlara karşı tepkiler geliştirilmesi toplumdan topluma değişiklik gösterir. Bu çalışmada, Türkiye ve Etiyopya’daki sosyal medya okuryazarlığı kültürel farklılık bağlamında incelenerek karşılaştırmalı bir analiz yapılmıştır. Bu yolla Türkiye veEtiyopya’dan toplam 200 kişi üzerinde bir anket uygulaması gerçekleştirilmiş ve sonuçlar karşılaştırmalı bir biçimde değerlendirilmiştir. Araştırmada nicel analiz yöntemleri kullanılmış, verilere tanımsal ve çıkarımsal analizler uygulanmıştır. Sonuç olarak, Türkiye ve Etiyopya’daki kullanıcıların sosyal medya okuryazarlık düzeyleri farklılık göstermiştir. Ancak, iki ülke arasındaki sosyoekonomik ve eğitim durumlarında açıkça gözlenen fark, okuryazarlık düzeyinde daha az belirginolarak gerçekleşmektedir.
  • PublicationOpen Access
    Covid-19 aşı karşıtlığı tutumunda çok yüksek etkileşime sahip trollerin ortak özelliklerini belirlemeye ilişkin bir araştırma
    (2023-06-01) AYTEKİN, ÇİĞDEM; AYTEKİN Ç., GULMAMMADZADA U., AGHAYEV H.
    Sosyal mecralar pandemi sürecinde Covid-19 aşı karşıtlığı konusunda önemli bir rol oynamıştır. Bu konuda troller ve botlar vasıtasıyla Twitter ortamından hızlı bir biçimde yayılan iletiler, insan ve toplum sağlığını tehlikeye atma potansiyeline sahip olmuştur. Bu nedenle trol hesapların ortak özelliklerinin açığa çıkarılması gerekmektedir. Böylelikle kullanıcılarda farkındalık oluşturulabilecektir. Bu problemden hareketle, öncelikle aşı karşıtı olan trol hesaplardan bot olanlar ayıklanmış ve kalanlar üzerinde etkileşim oranı hesaplanmıştır. Daha sonra etkileşim gruplarının etkileşim oranına göre dağılımlarının belirlenebilmesi için ilgili oranın medyanı alınmıştır. Böylelikle, düşük-orta-yüksek-çok yüksek olmak üzere 4 dağılımlı etkileşim grubu tespit edilmiştir. Son olarak, çeşitli bakımlardan –ki ortak özellikler olarak anılmaktadır – bu etkileşim grupları arasındaki farklılıklar Anova Testi ile hesaplanmış ve böylelikle çok yüksek etkileşime sahip olanlarının diğer etkileşim gruplarına göre durumları ortaya konabilmiştir. Sonuçlara göre, aşı karşıtı troller fazla sayıda tweet atmak, fazla sayıda retweet alma potansiyeline sahip olmak, fazla sayıda hashtag kullanmak, paylaşımları geniş bir zaman aralığına yaymak gibi yollara başvurmak suretiyle Twitter kullanıcılarını etkilemeye çalışmışlardır. Ortak özellikleri muayyen etmek, kullanıcıların söz konusu trolleri gözlemleyebilir olması ve ona göre tavır alması açısından önem arz etmektedir.
  • PublicationOpen Access
    An Example of Pragmatic Analysis in Natural Language Processing: Sentimental Analysis of Movie Reviews
    (EDITOGRAFICA S R L, 2019-12-01) SÜTCÜ, CEM SEFA; Sutcu, C. S.; Aytekin, C.; Yengin, D; Algul, A; Ovur, A; Yeniceler, I; Bayrak, T
    Natural Language Processing (NLP) studies are one of the most exciting applications of artificial intelligence and it is foreseen that NLP will cause new and revolutionist changes in humancomputer interaction. In this aspect, NLP is analyzed in five different segments: Phonology, Morphology, Syntax, Semantics, Pragmatics Analysis. In this paper, a sentimental analysis will be conducted using movie reviews left by users on beyazperde.com. The sentimental analysis allows to automatically draw conclusions about the mood from text data. Thus, numerous reviews left on a movie can be sorted as a positive or negative mood without the need of reading all of them one by one. The ability to sort the reviews automatically according to their mood is invaluable to those who are considering watching the said movie, actors\actresses, producers and advertisers. Such application arms media companies with new and improvable opportunities to create effective strategies. In this aspect, viewer expectations can be analyzed, and this information can be utilized for the upcoming program projects. Importance of communications and information technologies is undeniable. It is foreseen that this paper will aid the production of information processing in Turkish.
  • Publication
    Smart city applications: Transportation in Istanbul
    (Peter Lang, 2021-01-01) AYTEKİN, ÇİĞDEM; AYTEKİN Ç., YALÇINKAYA Ü. L.
    #e exponential growth in urbanization around the globe has resulted in a population density in narrow residential areas. It brings along many problems and has a negative impact on sustainable city life. #e high tra$c congestion is one of the leading problems of city life in the most crowded city of Turkey, Istanbul. #e research aims to provide information and knowledge regarding the policy formulation process for transportation in İstanbul. It also includes the discussion of the backgrounds of the “smart city” concept, and the subject in question, based on technological theoretical foundations such as “Internet of #ings” and “Internet of Everything,” and aims to examine the factors to determine criteria to be a smart city citizen. Although these factors seem similar to each other, they involve di!erent elements as well. #is situation leads to the di!erences between the indexes developed for a smart city. We will evaluate the seven smartest cities in the world (London, Singapore, New York, Chicago, Amsterdam, Barcelona, and Paris), and examine the smart city applications of these cities to "nd a solution for the transportation problems by assembling the seven indexes that Ho!man refers to. #e conclusion includes the adaptable applications we will examine, to deal with the transportation problem of Istanbul.
  • Publication
    Digital text content creation as a popular mediasubsection: Anatomy of well-liked articles
    (2022-05-01) AYTEKİN, ÇİĞDEM; AYTEKİN Ç., Kılıç M. C.
  • Publication
    Twitter üzerinde kümeleme analizi ile konu modellemesi clubhouse ağı üzerine bir araştırma
    (Der Yayınevi, 2022-01-01) AYTEKİN, ÇİĞDEM; AYTEKİN Ç., Kılıç M. C.; Övür, Ayten