Person:
URAL, ELİF

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

URAL

First Name

ELİF

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 23
  • PublicationOpen Access
    Baski mürekkepleri temel terimlerinin tanımlanması
    (2022-01-01) ÖZDEMİR, LUTFİ; URAL, ELİF; OKTAV, MEHMET; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G., OKTAV M., ÖZDEMİR L., URAL E.
    Basım sektöründe kullanılan iki temel baskı altı malzemesi, çeşitli türdeki kağıt/kartonlar ve mürekkeplerdir. Matbaa mürekkepleri; bir görselin baskı kalıbı aracılıyla baskı malzemesi üzerine taşınmasını sağlayan renkli, sıvı ya da yarı katı haldeki maddelerdir. Baskı mürekkeplerinin fiziksel ve kimyasal olarak farklı türde yüzlerce çeşidi vardır. Dokusu ve şekli ne olursa olsun; kağıt, plastik, metal, cam ve tekstillerin renklendirilmesinde ve yüzeylerinde görüntü oluşturulması için kullanılabilir. Baskı mürekkepleri, basıldıkları malzeme yüzeyine çok ince bir tabaka halinde uygulanır ve baskı sisteminin çeşidine bağlı olarak 5 ila 125 μm kalınlığa sahip olabilir. Mürekkebin görsel teknik özellikleri üç ana faktöre bağlıdır. Bunlar rengi, şeffaflığı ve parlaklığıdır. Mürekkep ile ilgili tüm unsurlar mürekkebin teknik özelliklerine ve basılabilirlik parametrelerine doğrudan etki eder. Ancak bu teknik terimlerin ne ifade ettiğinin iyi bilinmesi, mürekkebin optimum kullanımı ve tüm paydaşlar arasındaki sözlü ve yazılı teknik iletişim için önemli ve gereklidir. Bu çalışmada, baskı mürekkebine ait temel altı terim olan, renk, parlaklık, opaklık, ışık haslığı, yapışkanlık, viskozite terimlerinin Türkçe açıklamaları ve kullanımları, ayrıntılı olarak ortaya konulmuştur. Açıklamalar, basım teknolojilerinde üretim yapan teknik insanların, öğrencilerin ve araştırmacıların anlayacağı ortak teknik ifadelerle yapılmıştır.
  • Publication
    Tasarım ve Baskı Süreçleri
    (Sonçağ Akademi, 2022-01-01) URAL, ELİF; ÖZDEMİR, LUTFİ; ÖZOMAY, ZAFER; URAL E., ÖZDEMİR L., ÖZOMAY Z.
  • PublicationOpen Access
    Farklı Sektördeki Ambalajların Tasarımındaki Renklerin Tüketici Tercihlerine Etkisinin İncelenmesi
    (2016-12-28) ÖZDEMİR, LUTFİ; URAL, ELİF; ÖZOMAY, ZAFER; ÖZAKHUN, ŞÜKRÜ CEM; ÖZDEMİR L., URAL E., ÖZOMAY Z., ÖZAKHUN Ş. C.
    Basic functions of the packaging; transporting, protecting and introducing a product. Packaging is a very important fact in today’s increasingly competitive./increased competition. For the sale of packaged products. In addition to the structural features as well as visual attention needs to be supplemented with attractive and creative ideas. Product that ready for sale, should have convincing features to the consumer. Today, packages look like each other in terms of graphic design. These similarities, complicates the selection of product by consumer. The most important impact on the consumer of packaging design; the color of the packaging. Color represent; product’s brand value, identity and reflect the character of the determined image visually. Also; color is the most important tool to separate a product and packaging from each other. In this project; consumers purchasing reactions to packagings color ,tested according to these different industries; delicatessen, cleaning product, food, etc. In this project, for achieving general results ‘’descriptive scanning model’’is used. In the research; there are 40 woman and 30 men, totally 70 people. Researchers prepared a questionnaire that includes 47 question. In the analysis of data, percentages and frequency values are given for each item and cross tables were applied. The obtained data have been determinated according to the criteria representing the consumer profile. Obtained datas from test evaluated and shared.
  • Publication
    Karton Ambalaj Üretimine Destek Sağlayan Elektronik Bilgi Ağının Taranması
    (2001-06-30) ÖZDEMİR, LUTFİ; URAL, ELİF; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ZELZELE, ÖMER BÜNYAMİN; ZELZELE Ö. B., ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G., ÖZDEMİR L., URAL E.
    Carton packagings are graplıical produets vvhich have important effects in inereasing sales and marketing vvith related to design quality and in improving company image, together vvith their carrying and proteeting duties. Hovvever, these are not short term designs like commercial or nevvspaper notices. Many produets keep their design of packagiııg vvithout changing for years. Tlıis is essential for many produets. This kind of produets vvith the design ehanges in packaging is not attraetive for the consumer or they produce conflicts in terms of their safety. Finally, the sales and marketing ehance gets dovvn and llıe company image is badly affeeted. In the present study; samples vvere selected from the most affeeted type of produets in these conditions and the differences betvveen the samples printed in the past and in llıe preseni vvere compared and the general ehanges establislıed. As a result, llıe polential causes and results of ehanges or deformations related to llıe time and the technique used vvere examined and the precautions to be laken vvere presenied.
  • PublicationOpen Access
    Potential of fish scales as a filling material in surface coating of cellulosic paper
    (2018-01) URAL, ELİF; Ural, Elif; Kandirmaz, Emine A.
    Background: Paper is one of the important inputs for the printing industry, and the most important leading parameter in the printing process is its brightness. Brightness can be brought to paper using coatings and sizing. Desired surface properties and, most importantly, surface roughness can be achieved by changing the contents of the coating and sizing of the materials it contains. The use of biomaterials is becoming more important in the paper industry, as they represent substances with a lower carbon footprint. Fish scales are already used as a filling material, cosmetic material and fish food, as well as for determining the age of fish. Methods: Fish scales were brought to different sizes by a milling process. Paper formulations including different amounts of fish scales were prepared with fish scales, and coatings on raw paper were subjected to test printings in IGT-C1, with formulations and physical characteristics of coatings such as brightness, lightfastness, strength, adhesion etc. being determined. Results: Regarding the value of yellowness, mixtures of 2.5%-10% can be used. The maximum value of brightness was obtained from a mixture of 10%. Aging visibly changed the colors. Conclusions: The coatings obtained were brighter than the initial coating compositions. The top quality formulation was the coating with 5% medium-sized fish scale particles.
  • PublicationOpen Access
    Basım ve yayın teknoloji̇leri̇ programı öğrenci̇leri̇ni̇n akademi̇k moti̇vasyon düzeyleri̇ni̇n çeşitli̇ değIişkenlere göre incelenmesi̇
    (2021-12-01) URAL, ELİF; URAL E.
    Araştırmada Basım ve Yayın Teknolojileri programı öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin cinsiyet, bölüm tercih sırası, gelir düzeyi ve üniversite türü değişkenlere göre farklılık olup olmadığının incelenmesi hedeflenmiştir. Bu doğrultuda araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki 2 devlet 3 vakıf üniversitesi Meslek Yüksekokulu Basım ve Yayın Teknolojileri Programına kayıtlı öğrenciler oluşturmuştur. Örneklem tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilmiş 337 öğrenciden oluşmuştur. Veriler Akademik Motivasyon Ölçeği ile toplanmıştır. Analizlerde 0.05 anlamlılık düzeyinde cinsiyet ve üniversite türü ikili grup karşılaştırmaları için Mann-Whitney U; bölüm tercih sırası, mezun olunan lise türü, mezun olunan bölüm ve gelir düzeyi gibi birden fazla grup karşılaştırmaları için ise Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulardan; öğrencilerin, içsel motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu, akademik motivasyonda kendini ispat ve başarmanın orta derecede önemli bir faktör olduğu, dışsal motivasyon-düzen ve tanınma bağlamında okulun gelecekteki yaşamlarına olan olumlu katkısının ve okulun yeteri kadar mesleki bilgi ve beceri kazandırmada yetkin olmasının da önemli bir faktör olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır
  • Publication
    The effect of paper coatings containing biopolymer binder and different natural pigments on printability
    (De Gruyter Open Ltd, 2021) ÖZCAN, ARİF; Arman Kandirmaz E., Ozcan A., Ural E.
    Paper is an environmentally friendly, recyclable material whose main material is cellulose, which can be obtained from all kinds of trees and plants, used as writing, printing and packaging material. Due to its structural properties, papers are not resistant to temperature and humidity, as well as problems with ink transfer with its porous structure and experienced negative printability properties. In recent years, especially the growth of the packaging industry has increased the demand for papers with improved printability properties. In order to obtain better printability properties from papers, some processes can be performed in paper production, as well as some surface treatments after production. These processes are paper coating, sizing and calendering. Paper coatings are generally water-dispersed coating solutions with one or more pigments, binders and certain additives to improve the desired properties. With these processes, by filling the gaps between the pores of the paper, a shapely and smooth surface is obtained and good printability is obtained together with the optical and physical properties of the papers. In this study, the interactions and printability properties of different types of pigments with xanthan gum binder were investigated by preparing paper coating formulations using calcium carbonate, barite and talc pigments and xanthan gum as binder. As a result, xanthan is a good coating binder and CaCO3 from the compared pigments is the most suitable compared to the other 2 pigments, considering all the studied areas. © 2021 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston.