Person:
ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

ACAR BÜYÜKPEHLİVAN

First Name

GÜLHAN

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • PublicationOpen Access
    Baski mürekkepleri temel terimlerinin tanımlanması
    (2022-01-01) ÖZDEMİR, LUTFİ; URAL, ELİF; OKTAV, MEHMET; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G., OKTAV M., ÖZDEMİR L., URAL E.
    Basım sektöründe kullanılan iki temel baskı altı malzemesi, çeşitli türdeki kağıt/kartonlar ve mürekkeplerdir. Matbaa mürekkepleri; bir görselin baskı kalıbı aracılıyla baskı malzemesi üzerine taşınmasını sağlayan renkli, sıvı ya da yarı katı haldeki maddelerdir. Baskı mürekkeplerinin fiziksel ve kimyasal olarak farklı türde yüzlerce çeşidi vardır. Dokusu ve şekli ne olursa olsun; kağıt, plastik, metal, cam ve tekstillerin renklendirilmesinde ve yüzeylerinde görüntü oluşturulması için kullanılabilir. Baskı mürekkepleri, basıldıkları malzeme yüzeyine çok ince bir tabaka halinde uygulanır ve baskı sisteminin çeşidine bağlı olarak 5 ila 125 μm kalınlığa sahip olabilir. Mürekkebin görsel teknik özellikleri üç ana faktöre bağlıdır. Bunlar rengi, şeffaflığı ve parlaklığıdır. Mürekkep ile ilgili tüm unsurlar mürekkebin teknik özelliklerine ve basılabilirlik parametrelerine doğrudan etki eder. Ancak bu teknik terimlerin ne ifade ettiğinin iyi bilinmesi, mürekkebin optimum kullanımı ve tüm paydaşlar arasındaki sözlü ve yazılı teknik iletişim için önemli ve gereklidir. Bu çalışmada, baskı mürekkebine ait temel altı terim olan, renk, parlaklık, opaklık, ışık haslığı, yapışkanlık, viskozite terimlerinin Türkçe açıklamaları ve kullanımları, ayrıntılı olarak ortaya konulmuştur. Açıklamalar, basım teknolojilerinde üretim yapan teknik insanların, öğrencilerin ve araştırmacıların anlayacağı ortak teknik ifadelerle yapılmıştır.
  • PublicationOpen Access
    Plastik Film Malzemeler Üzerindeki Baskılarda Renk Farklılığına Neden Olan Etkenlerin Belirlenmesi
    (2020-12-01) OKTAV, MEHMET; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; Acar Büyükpehlivan G., Oktav M.
    Yaşam standartlarının yükselmesi, tüketim alışkanlıklarında meydana gelen değişimler ve tüketim ürünlerine olan talebin artması gibi nedenlerle ambalaj sektörü, giderek gelişen ve hızla büyüyen bir sektör haline gelmiştir. Ambalajda, ürünün tüm özelliklerini tüketiciye bildiren, adeta ürünün dili niteliğini taşıyan bilgiler ve baskı kalitesi, neredeyse ürün kalitesi ile eşdeğer öneme sahiptir. Günümüz baskı teknolojileri içerisinde esnek ambalaj üretiminde en çok flekso ve tifdruk baskı sistemleri kullanılmaktadır. Bu çalışmada, ambalajda en çok kullanılan plastik filmler üzerine, flekso baskı ile test baskıları yapılarak, öncelikle baskılarda renk farklılığına neden olan etmenler ve maksimum renk evrenini basabilmek için gerekli olan optimum şartlar uygulamalı olarak belirlenmiştir. Renk farklılığına neden olan ana faktörler olarak, kalıpların yapısı, hazırlanışı, yüksek tram sıklığı basılabilme kapasitesi, baskı işlemi sırasında yapılan ayarlar, baskı operatörünün bilgisi, becerisi ve baskı ortamının fiziksel şartlarının rol oynadığı belirlenmiştir. Ayrıca yapılan test baskılarında flekso baskıya ait renk evreni büyüklüğünün tifdruk baskıya yakın olduğu uygulamalı olarak tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Ambalaj Baskısı, Esnek Ambalajda Kalite, Flekso Baskı, Plastik Film Ambalaj Malzemesi
  • Publication
    Oyun Değiştiren Güç: Yapay Zekâ.
    (Beta Basım Yayım Dağıtım, 2020-06-01) AKYURT, NURAN; OKTAR, FAİK NÜZHET; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; BUĞDAYCI, ONUR; Akyurt N., Oktar F. N. , Acar Büyükpehlivan G., Buğdaycı O.
  • PublicationOpen Access
    Dijital fotoğrafçılıkta ISO değeri değişiminin renk evrenleri ve delta E (ΔE) değerleri üzerine etkisinin belirlenmesi
    (2022-02-01) ÖZDEMİR, LUTFİ; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ÖZDEMİR L., ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G.
    Geleneksel fotoğraf makinelerinde görüntü kimyasal yapıya sahip film yüzeyine aktarılırken, dijital fotoğraf makinelerinde ise görüntü, piksel mantığı ile çalışan algılayıcı üzerine aktarılmaktadır. Bu dönüşüm aşamasında konvansiyonel makinelerde filmde bulunan gümüş halojenürlere bağlı olarak ışık duyarlılığının gösterildiği DIN/ASA değeri tanımlanırken, dijital kullanımda ise DIN/ASA değerinin yerine, sensörün ışığa duyarlılığı olarak tanımlanan ISO değeri kullanılmaktadır. Fotoğraf çekiminde kullanılan ayarlar diyafram, obtüratör, white balance (beyaz ayarı) ve ISO’dur. Işık miktarının az olduğu ortamlarda, yüksek ISO değerleri kullanılmaktadır. Fakat yüksek ISO değerlerinin kullanılması fotoğrafta gürültü (noise) hatasını beraberinde getirmektedir. Bu durum özellikle ışık miktarının az olduğu müze, saray gibi kapalı alan çekimlerinde, orijinale yakın renk değerlerine sahip fotoğrafların elde edilmesinde problem olarak ortaya çıkar. Ayrıca, çekilen fotoğrafların hem dijital ortamlarda kullanılması için hem de basılabilmesi için renk evrenlerinin mümkün olduğunca geniş olması beklenir. Bu çalışmada, farklı ISO değerlerinin (100, 200, 400 ve 800), fotoğraf kalitesini nasıl etkilediği araştırılmıştır. Çalışma sonucunda, çekimi gerçekleştirilen fotoğrafların renklerinin ISO değerine bağlı olarak orijinal üzerindeki renklerden uzaklık değerleri (ΔE) belirlenmiş, ISO değerinin değişimine bağlı olarak ΔE değerinin de değiştiği tespit edilmiştir. Özellikle, ışığın az olduğu ortamlarda, daha geniş renk evreni ve doğru renk elde edilmesini sağlayan ISO değerleri ve doğru ISO ayarlarının nasıl kullanılması gerektiği konusunda katkı sağlayıcı tavsiyelerde bulunulmuştur. Ayrıca yapılan çalışmada, “fotoğrafta eşdeğerlik teorisi” renk evrenleri hesaplanarak kanıtlamıştır.
  • PublicationOpen Access
    Pera Palas’ta Gece Yarısı” adlı Türk dı̇zı̇sı̇nde kı̇ kadın karakterlerı̇n kostüm analı̇zlerı̇
    (2022-10-06) BAYBURTLU, ÇİMEN; ÖZNAZ, DEMET; İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; Bayburtlu Ç., Öznaz D., İşgören A. N., Acar Büyükpehlivan G.
    Bu çalışmada tüm dünyada en çok izlenen dijital kanallardan birinde yayınlanan önemli Türk dizi flmlerinden biri olan “Pera Palas’ta Gece Yarısı” dizisindeki ana karakterin giydiği kostümler incelenmiştir. Türkiye’de radyo ve televizyon yayıncılığının devlet eliyle gerçekleşmesi 1964 yılında kurulan TRT ile başlamıştır. Özel kanalların yayın hayatına başlamasının ardından uydu ve kablo yayıncılığı da gündeme gelmiştir. Günümüze gelindiğinde tüm dünyada dijital yayın platformlarının televizyonların yerine tercih edilir hale geldiği görülmektedir. Türkiye, dijital yayın platformları açısından zengin bir ülkedir. Türkiye’de şu anda aktif olarak kullanılabilen ücretli platformlar arasında yer alan Netfix’in yapılan araştırmalarda televizyonlardan sonra en çok tercih edilen dijital platformlardan biri olduğu ortaya çıkmıştır. Akademik çalışmalar içinde dizi ve sinema flmleri birçok açıdan incelenmiştir. Filmlerin ekonomik göstergelerinin incelendiği akademik çalışmaların yanında tüketiciyi etkileme ve pazarlama teknikleri açısından flmlerin yarattığı etkiler de incelenmiştir. Anne ve baba, kadın ve erkek ikilemlerinde karakter analizlerinin de yapıldığı makalelere demografk ve sosyolojik açıdan karakterlerin irdelendiği akademik çalışmalar da eşlik etmektedir. Bu çalışma ile Türk kadın karakterinin moda ile olan ilişkisi Pera Palas’ta Gece Yarısı dizisi ile ortaya konmaktadır. Tüm dünyada yayınlanabilen dijital platformlardan birinde yayınlanan dizilerden biri olan Pera Palas’ta Gece Yarısı dizisinin tüm bölümleri izlenmiş ve dizide yer alan ana karakterin tüm kostümleri analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında dizideki ana kadın karakterin kostüm çözümlemesi ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: Türk Dizileri, Pera Palasta Gece Yarısı, Kadın, Moda, Kostüm.
  • Publication
    Moda fotoğrafçılığı
    (ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN ÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI, 2023-02-01) ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; Acar Büyükpehlivan G.
  • Publication
    Nano mürekkepleri ve baskı sistemlerinde kullanımı
    (DUVAR YAYINLARI, 2022-01-01) ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G.
  • Publication
    Ofset baskıda kaplanmamış kağıt yapısından kaynaklanan baskı zorluklarının incelenmesi
    (EĞİTİM YAYINEVİ, 2022-01-01) OKTAV, MEHMET; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN G., OKTAV M.
  • Publication
    18.Yy ve 19. Yy. Dönem tablolarından örneklerle osmanlı dönemi̇ kadın kıyafetleri̇ni̇n gi̇yi̇m sanatları açısından değerlendi̇ri̇lmesi̇
    (2021-12-27) ÖZNAZ, DEMET; İŞGÖREN, AYŞE NURİYE; ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; BAYBURTLU, ÇİMEN; Öznaz D., İşgören A. N., Bayburtlu Ç., Acar Büyükpehlivan G.
    Örtünme ve doğal koşullardan korunma dürtüsüyle temel bir gereklilik olarak ortaya çıkan giyim ihtiyacı, zamanla toplumların kendine özgü kültürel özelliklerini yansıtan giyim tarzlarına dönüşmüştür. İlk zamanlarda temel gerekçelerle örtünen insanoğlu, zamanla kıyafet veya giysi adı verilen bu bilinçli örtünmeyi, bazı kültürlerde ulusal kimliklerini vurgulayacak biçimde farklılıklar yaratarak geliştirmişlerdir. Öyle ki bazı topluluklar giysileri ile rahatlıkla ayırt edilebilir olmuştur. Bu bağlamda Türk kadın kıyafetlerinin, Orta Asya'dan başlayarak Anadolu'ya kadar süren ve bu topraklarda devam eden tarihsel sürecinde çok zengin bir giyim kuşam kültürüne sahip olduğu görülmektedir. Orta Asya Türk kadın giyimine ilişkin çok az sayıda bilgi, yapılan kazılar ve araştırmalar sonucu ortaya çıkarılabilmiş, günümüze kalabilen örneklerin azlığı ve zamana bağlı olarak yıpranmış olması Orta Asya Türk kadın giyimi konusunda kesin sonuçlar alınmasını engellemiştir. Selçuklu dönemine ait giysiler hakkında döneme ilişkin az sayıda kalabilen giysi örnekleri, minyatürler ve seyahatnameler, dönemin giysi özelliklerinin belirlenmesinde önemli katkılar sağlamıştır. Türk kadın giyiminde en zengin, görkemli örnekler ise Osmanlı döneminde görülmekte olup, döneme ilişkin günümüze kalabilen örnekler çeşitli müzelerde sergilenmekte, dönem tablolarında incelikle betimlenmekte, seyahatnamelerde ayrıntılı olarak tarif edilmektedir. Osmanlı İmparatorluğu ve Doğu, 15.YY.’dan itibaren Batı’nın ilgisini çekmiş, Avrupa’nın çeşitli sınıflardan insanları, aydınları, sanatçıları, çok erken dönemlerden başlayarak gizemli, kendilerine görece kapalı dünyanın büyüsüne kapılmışlardır. Değişik dönemlerde birçok yazar, sanatçı, seyyah bu gizemin izini sürmüş, yapıtlarında bazen gerçeklikleri, bazen de kendi hayallerini anlatmış, öyküleştirmiş, betimlemişlerdir. Özellikle 18.YY’da diplomatik ve ticari ilişkilerin artması, birçok diplomat, tüccar, gezgin ve ressamı Osmanlı topraklarına gelmesine neden olmuştur. Türk tarzı yaşam modasına kapılan birçok Avrupalı sanatçı Osmanlı dünyasını, kültürünü, yaşamını, giyim kuşamını zengin bir çeşitlilikle betimleyerek tarihin görsel belleğine işlemişlerdir. Bu çalışmada, Tük kadın giyiminin en zengin örneklerinin olduğu Osmanlı Dönemi 18.YY ve 19.YY. kadın kıyafetleri, dönemin ressamlarının tablolarında yer alan betimlemeler doğrultusunda giyim sanatları açısından değerlendirilerek, model-kesim özellikleri, malzeme ve süsleme özellikleri ile kıyafeti tamamlayan ögeler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, tarama modeline dayalı mevcut durumu ortaya koymaya yönelik nitel bir saha çalışmasıdır. Çalışmaya temel teşkil edecek dönem tablolarının belirlemesi amacıyla konu ile ilgili kaynaklar taranarak, kıyafet özelliklerinin ayrıntılı olarak betimlendiği eserler seçilerek inceleme kapsamına alınmıştır.
  • Publication
    Moda Dergisi ve Kataloğu
    (ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN ÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI, 2023-02-01) ACAR BÜYÜKPEHLİVAN, GÜLHAN; Acar Büyükpehlivan G.