Person:
ÖZDEMİR, ALİ

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

ÖZDEMİR

First Name

ALİ

Name

Search Results

Now showing 1 - 10 of 18
  • PublicationOpen Access
    İlkokula Erken Yaşta Başlayan Öğrencilerin Okula Uyum Süreci ve Akademik Başarı Bağlamında Yaşadıkları Sorunlar_x000D_
    (2019-06-30) ÖZDEMİR, ALİ; ALİ ÖZDEMİR;Şifanur BATTAL
    Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği 21/7/2012 tarih ve 28360 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan genelge ile veli isteği doğrultusunda 60-66 aylık öğrencilerin ilköğretime kaydı yapılabilmektedir. Bu araştırmanın amacı ilkokula veli isteği ile başlayan öğrencilerin (60-66 aylık) yaşadıkları uyum sorunları ile akademik başarılarının, veli ve öğretmen görüşlerine göre tespit edilip, değerlendirilmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu, İstanbul ili Pendik ilçesinde sınıf öğretmeni olarak görev yapan 5 öğretmen ve bu öğretmenlerin sınıfında erken yaşta okula başlayan 5 öğrenci velisinden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, verilerin analizindede betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre ilkokula erken yaşta başlayan çocukların gelişim özelliklerine bağlı olarak hazırbulunuşluk düzeylerinin yetersiz olduğu, çeşitli uyum sorunları yaşadıkları ve buna bağlı olarak akademik başarılarının düşük olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. İlköğretim birinci sınıfa devam eden öğrencilerin gelişim özellikleri açısından benzer ay aralığında olacak şekilde düzenlenmesi, okulöncesi eğitimin yaygınlaştırılması ve ilköğretimde fiziksel aktivite derslerinin arttırılması gibi uygulamalar, yaşanan sorunların çözümünde katılımcılar tarafından önerilmiştir.
  • PublicationOpen Access
    Öğretmenlerin bilimsel araştırma yapabilme becerileri: Karma yöntem araştırması
    (2023-07-01) ÖZDEMİR, ALİ; Velioğlu E., ÖZDEMİR A.
    ÖzBilimsel araştırma yapabilme becerisine sahip bireyler yetiştirebilmek eğitim sisteminin amaçlarıarasında yer almalıdır. Bunun için öncelikle öğreticiler bu beceriye sahip olmalıdır. Araştırmanıntemel amacı öğretmenlerin bilimsel araştırma yapabilme beceri düzeylerinin belirlenmesindekullanılabilecek bir ölçek geliştirmek ve öğretmenlerin bilimsel araştırma yapabilme becerilerineyönelik algılarını derinlemesine incelemektir. Çalışma, Bilimsel Araştırma Yapabilme BecerisiÖlçeği (BAYBÖ)’nin geliştirilmesi, öğretmenlerin bilimsel araştırma yapabilme becerilerinin çeşitlideğişkenlere göre incelenmesi ve nitel araştırma aşamalarını kapsamaktadır. Araştırmada karmayöntem araştırma desenlerinden olan keşfedici sıralı deseni kullanılmıştır. Ölçek geliştirme çalışmasıiçin toplanan ilk veriler keşfedici; ikinci veriler ise doğrulayıcı faktör analizi için kullanılmıştır.Nicel veri analizlerinde SPSS 22 ve AMOS 20 Paket programlarından yararlanılmıştır. Araştırmanınnitel kısmında öğretmenlerin bilimsel araştırma yapabilme becerilerine yönelik algıları olgubilimdeseni ile incelenmiştir. Nitel verilerin analizinde, betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmabulgularının geçerlik ve güvenirliği pilot uygulama, veri çeşitlemesi ve katılımcı teyitleri yöntemleriylesağlanmıştır. Yapılan çalışmadan elde edilen sonuçlara göre geliştirilen BAYBÖ yeterli düzeydegeçerlik ve güvenirlik değerlerine sahiptir. Öğretmenlerin bilimsel araştırma yapabilme becerilericinsiyete ve eğitim düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Okul türlerinin bilimselaraştırma yapma nedenlerinde farklılık görülmüştür. Katılımcılar, öğretmenleri bilimsel araştırmaçalışmaları için istekli ve yeterli bulmadıklarını; kaynak bulma, öğretmenlerin ilgisizliği ve problemitanımlama kısımlarında zorlandıklarını ve lisansüstü öğretim görmenin bilimsel araştırma yapabilmebecerilerini olumlu etkilediğini ifade etmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Bilimsel Araştırma, öğretmen yeterlikleri, karma yöntem, ölçek geliştirme
  • PublicationOpen Access
    A practical framework for ranking universities by their competitive advantages: a mixed methods study on foundation universities in Turkey
    (2022-01-01) ÖZDEMİR, ALİ; Ayhan İ., ÖZDEMİR A.
    © 2022, Emerald Publishing Limited.Purpose: The purpose of this research is to determine the competitive advantages of higher education institutions (HEIs) and create a new methodology to rank universities according to the competitive advantages. Design/methodology/approach: The research determines the competitive advantages of HEIs by analysing expert opinions through a semi-structured interview form, matches codes and themes to performance indicators using Saldana\"s two-cycle coding methods, evaluates content validity through Lawshe and reveals the item weights of the ranking with analytical hierarchy process (AHP). Simple additive weighting (SAW) and Technique for Order of Preference by Similarity (TOPSIS) methods were used for ranking universities. Findings: Seven dimensions stand out in regard to what should be considered while ranking HEIs: research and publication, education, management, infrastructure, financial resources, human resources and social and economic contribution. Under the 7 dimensions, 69 indicators were determined. Practical implications: The research provides a scientific reference point where HEIs can compare themselves with other HEIs regarding where they are in the sector, especially in terms of competitive advantages. Originality/value: Although there are many different ranking methods that rank universities in the national and international literature, almost all these methods are largely based on the outputs of the university such as the number of publications, the number of patents, the number of projects, etc. A framework which ranks universities by considering different aspects of the institution, such as management, human resources and financial resources, has not been developed yet. In this respect, this research aims to fill this gap in the literature.
  • PublicationOpen Access
    Türkiye’de özel okullar ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin tematik ve yöntemsel eğilimleri: İçerik analizi
    (2023-01-01) ÖZDEMİR, ALİ; Karagöz N., ÖZDEMİR A.
    In today’s competitive world, the efforts to change and regeneration of private schools that play a decisive role in the education sector are increasing day by day. In this direction, many master’s and doctoral thesis studies related to private schools were carried out. The aim of this research is to examine both thematic and methodical trends of graduate thesis related to private schools. Descriptional content analysis was used as a research method. It is thought that the general depiction of the studies as a whole will allow more effective reading of the studies made in the literature. For this purpose, the YÖK thesis database, which is the National Thesis Center, was used. The words \"private school\", \"private education institutions\" and \"college\" were used as keywords while scanning the YÖK thesis database. As a result of the screening, 230 master’s and doctoral thesis published between 2010 and 2021 were examined with these keywords and a total of 191 thesis were examined by subtracting thesis that did not fit the purpose. These theses were analyzed using the classification form according to the field, type, university, year, subject, methods and patterns, sampling, data collection tool and data analysis method. In the examined studies, it was observed that the number of master’s thesis was higher than the number of doctoral thesis and that the studies were mainly carried out in private schools in Istanbul. The studies carried out between 2018-2021 were more than the studies carried out between 2010 and 2018. In the studies, it was concluded that mostly quantitative methods and scanning patterns were selected as methods and purposeful sampling and variations were used as sampling methods. Variables in quantitative studies and cases focused on qualitative studies were classified and shown with tables in the study.
  • PublicationOpen Access
    Hizmet kalitesinin ölçülmesi: Bir meslekî ve teknik anadolu lisesi örneği
    (2022-12-01) ÖZDEMİR, ALİ; ÖZALP U., AKKAYA R., ÖZDEMİR A.
    Türkiye’deki meslekî ve teknik ortaöğretime yönelik toplumsal algının olumlu yönde dönüşümüne katkı sağlamak için hazır bulunuşluk düzeyi daha yüksek öğrencileri hedefleyen çeşitli meslek liseleri kurulmuştur. Bu araştırmanın amacı, 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde açılan bir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nde sunulan hizmete ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyini öğrenci ve veli algılarına dayalı olarak ölçmektir. Araştırmada tüm evren ulaşılabilir durumda olduğundan örneklem belirlenmemiştir. 90 veli ve 90 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilen çalışmada veri iki aşamalı olarak toplanmıştır. Veli ve öğrencilerin hizmet öncesi beklentileri ile hizmet sonrası algılarına ilişkin ölçüm sonuçları karşılaştırılmıştır. Çalışmada, velilerin beklenti düzeylerinin öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu ortaya çıkarılmıştır. Bununla birlikte öğrenciler için güvenirlik ve yanıt verebilirlik boyutları ile veliler için empati boyutu dışında sunulan hizmetin öğrenci ve veli beklentilerini karşıladığı tespit edilmiştir.
  • PublicationOpen Access
    Ebeveynlerin Özel Okul Öncesi Kurum Seçimlerine İlişkin Tercihlerinin Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri İle Stratejik Analizi
    (2022-09-01) ÖZDEMİR, ALİ; ŞALLI, DUYGU; ÖZDEMİR A., ŞALLI D.
    Bu çalışmanın amacı; özel okul öncesi kurum seçimi ile ilgili kriterlere ebeveynlerin verdikleri önem düzeylerini tespit etmek,bu önem düzeylerine göre özel okul seçimi ile ilgili yaptıkları tercihlerin sıralamasını belirleyerek bu doğrultuda bir model ortaya koymaktır. Araştırmada “Çok Kriterli Karar Verme” yöntemlerinden “Analitik Hiyerarşi Prosesi” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018–2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin 3 merkez ilçesinde yer alan özel okul öncesi kurumlarda çocuğu olan 11 ebeveyn oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak 6 ana kriter ve 34 alt kriterden oluşan karşılaştırma matrisleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ebeveynlerin özel okul öncesi kurum seçimi için belirledikleri kriterler; yabancı dil eğitimi, personelin ebeveyn ve çocuklara olan tutumları, güvenlik, yemekhane hijyeni, çocuğun gelişimi konusunda düzenli bilgilendirme yapılması ve okul ücreti olarak bulunmuştur
  • PublicationOpen Access
    Occupational choices and career orientations of students in girls anatolian imam hatip high schools
    (2022-01-01) ÖZDEMİR, ALİ; NAİBOĞLU G., ÖZDEMİR A.
    This study aims to determine the factors affecting the occupational choice and career orientation of senior students in Girls Anatolian Imam Hatip High Schools (Religious Vocational High School) and reveal what the students who turn to different occupation groups are affected. The study was conducted using the "phenomenology" pattern, which is one of the qualitative approaches. The research was conducted with 25 students studying in five different Girls Anatolian Imam Hatip High Schools selected from Istanbul in the 2019-2020 academic year. Twenty-five students were selected using "criterion sampling", one of the purposive sampling methods. The data of the study were collected using the "interview" method, and a "semi-structured interview form" was used during the interview. The data were analyzed by the "descriptive analysis" method. This study has been guided by the fact that teachers, families, and policymakers clearly know whether the students in Imam Hatip High Schools, which were established to raise religious officials; make their choices in line with their own interests, abilities, skills, wishes, and desires or are influenced by their environment and that they have made different occupational orientations and preferences in recent years. It was determined that students have found common ground in the lifelong development process besides individual differences in their career and occupational choices. It is seen that students' occupational thoughts, which develop in the form of dreams at an early age, progress from abstract to more realistic and concrete as they grow up and develop; changes and even indecisions occur with the increasing number of effective factors and the predominance of personal desires. It is thought that it will help restructure the studies to be conducted in Turkey since the research is a study to discover "factors affecting the occupational choice and career orientation".
  • PublicationOpen Access
    Examination of variables used in educational administration research with social network analysis: a study in the context of Turkey
    (2022-11-01) ÖZDEMİR, ALİ; MARAL M., ÖZDEMİR A.
    The purpose of this study is to ensure that the existing situation of the field of educational administration is understood, to display the focal points, frameworks and popularity of studies, to shed light to future studies and to guide those who want to conduct study in the field. In line with this purpose, it is aimed in this study to examine with social network analysis the variables in the scope of doctoral dissertations in the field of educational administration in Turkey. The data consist of doctoral dissertations published in Turkey in the field of educational administration between 1998 and 2021. In collecting the data, a contiguity matrix created by the researchers and a review form containing other information about the dissertations were used. In the analysis of the data, descriptive statistics were employed together with the social network analysis method. As a result of the research, it was determined that there are 147 different variables and 538 links in the network. It was concluded that the network is generally divided into three parts; network density is low; the level of association of the variables with each other is low; the well-known and more common variables in the literature tend to be studied together with similar variables; the variables of managerial leadership, organizational commitment, organizational culture, managerial competency, teacher performance, organizational justice, organizational learning, teacher efficacy, and managerial behavior were the most discussed variables, but among these, the “managerial leadership” was the most central variable in the network. Keywords: Educational administration, educational administration research, social network analysis.
  • PublicationOpen Access
    Analyses of word-of-mouth communication and Its effect on students' university preferences
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2016-11) ÖZDEMİR, ALİ; Ozdemir, Ali; Tozlu, Emel; Sen, Erdal; Atesoglu, Hulya; Ozsahin, M
    Word-of-mouth is totally formed by satisfaction of customer and transparent communication based methods. The power and meaning of word-of-mouth is relevant to speaker's relationship with the product or service, satisfaction of speaker will lead to convey messages that are positive about product and service. With this motivation felt by the speaker, it is seen that he joins deliberately or not to the process which helps the process about the benefits to product or to service. As far as the increasing number of universities is concerned; the dimension of presentation is coming into prominence. This situation shows us word-of-mouth effect could be effective in the presentation of universities. The purpose of this study is to put forward how word-of-mouth advice method works in the university preference process. In this work, quantitative research method such as survey technique is used. (C) 2016 Published by Elsevier Ltd.