Publication: Facebook ve Tiktok kullanımı ile sosyal medya okuryazarlığı arasındaki ilişki: Mısır örneği
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışmada sosyal medya okuryazarlığı, Facebook ve Tiktok örnekleri üzerinden ele alınmaktadır. TikTok'u bir araştırma konusu olarak ele alan çalışmalar Facebook, Twitter, Instagram vb diğer sitelere kıyasla çok azdır. Bu nedenle çalışma, bir araştırma boşluğunu doldurmayı amaçlamaktadır. Bu araştırma, Facebook ve TikTok'un günümüzdeki büyük popülaritesini açıklamak için sosyal medya kullanıcılarına ve sosyal medyayı kullanma motivasyonlarına ve davranışlarına odaklanmaktadır. Bu aynı zamanda medya okuryazarlığı bağlamında da önemlidir.Bu çalışmanın amacı, Mısır'da kişilerin bilinçli internet kullanma düzeylerini ve sosyal medya kullanım alışkanlıklarını belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yönteminden anket tekniği tercih edilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik olarak elde edilmek istenen verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmıştır. Literatür taraması sonucu bir anket geliştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi tesadüfi örneklem yöntemiyle belirlenen, 18-50 yaş aralığındaki bireylerden oluşmaktadır. Çalışmamız 494 örneklem ile gerçekleştirilmiştir. Yaşları 18 ila 50 ve üzere olan Mısırlılardan oluşan bir örneklem üzerinde anket yapılmıştır. Bu anket yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi gibi değişkenler ile sosyal medyaya maruz kalma yoğunluğu ve medya okuryazarlığı becerilerinin arasındaki ilişkiyi araştırmıştır.
In this study, social media literacy is discussed through the examples of Facebook and Tiktok. Studies addressing TikTok as a research topic are very few compared to other sites such as Facebook, Twitter, Instagram, etc. Therefore, the study aims to fill a research gap.This research focuses on social media users and their motivations and behaviours in using social media to explain the huge popularity of Facebook and TikTok today. This is also important in the context of media literacy.The aim of this study is to determine the level of conscious internet usage and social media usage habits of people in Egypt. In the research, survey technique was used as one of the quantitative research methods. Questionnaire technique was used to collect the data to be obtained for the purpose of the research. A questionnaire was developed as a result of literature review. The sample of the research consists of individuals between the ages of 18- 50, determined by random sampling method. Our study was carried out with 494 samples. A questionnaire was conducted on a sample of Egyptians between the ages of 18 to 50 and above. This questionnaire investigated the relationship between factors such as age, gender, educational level, and the intensity of exposure to social media and the level of media literacy skills.
In this study, social media literacy is discussed through the examples of Facebook and Tiktok. Studies addressing TikTok as a research topic are very few compared to other sites such as Facebook, Twitter, Instagram, etc. Therefore, the study aims to fill a research gap.This research focuses on social media users and their motivations and behaviours in using social media to explain the huge popularity of Facebook and TikTok today. This is also important in the context of media literacy.The aim of this study is to determine the level of conscious internet usage and social media usage habits of people in Egypt. In the research, survey technique was used as one of the quantitative research methods. Questionnaire technique was used to collect the data to be obtained for the purpose of the research. A questionnaire was developed as a result of literature review. The sample of the research consists of individuals between the ages of 18- 50, determined by random sampling method. Our study was carried out with 494 samples. A questionnaire was conducted on a sample of Egyptians between the ages of 18 to 50 and above. This questionnaire investigated the relationship between factors such as age, gender, educational level, and the intensity of exposure to social media and the level of media literacy skills.
Description
Keywords
Sosyal Medya, Sosyal Medya Okuryazarlığı, Kullanım Ve Doyumlar Yaklaşımı, Social Media, Social Media Literacy, Usage and Gratifications Approach