Publication:
Cinema as The “weapon of The enemy”: The archaeology of an islamist film criticism discourse

dc.contributor.authorBOSTAN, MESUT
dc.contributor.authorMUSTAFA, SÜHEYLA NİL
dc.contributor.authorsBostan M., Mustafa S. N.
dc.date.accessioned2023-07-10T13:03:17Z
dc.date.available2023-07-10T13:03:17Z
dc.date.issued2022-06-01
dc.description.abstractThe issue of how cinema should be, the influence of which on the society was indisputable for the intellectuals, became an important subject during especially 1960s in Turkey. During these years, the discourse of Islamism once again made an appearance in Turkish politics and thought in the form of a nationalist religious discourse. This study will examine the reproduction process of Islamist discourse on cinema and analyze the composition of Islamist film criticism. Even though the discourse of film criticism expressed as “arming up with the weapon of the enemy” seemed to come forward with its rejectionist attitude, it actually reflected an attitude toward harmony beyond measure. Redescribing cinema as an area dominated by symbolic violence caused the amorphization and reactiveness of cinema products. On the other hand, a second direction that opened a door for the imitation of the cinematic movements and products considered as rivals brought along the state of being bereft of identity despite its heavy emphasis on identity. The idea of “arming up with the weapon of the enemy” showed a continuity in the perception of cinema as a propagandist and political instrument. It became functional as a discourse activated by Islamists before they entered into the fields such as cinema production and film criticism, fields that were new to them. This understanding is based on a modernization-oriented approach that envisages a rupture with the tradition and distinguishing oneself from the existing cultural accumulation. It produces the content of this understanding by translating the dominant thoughts in the area on which it would like to exert its dominance into religious terminology. In that regard, it is a product of a mimetic cultural stance.
dc.description.abstractTürkiye’de özellikle 1960’lı yıllarda aydınlar için toplum üzerindeki etkisi tartışılmaz olan sinemanın nasıl olması gerektiği önemli meselelerden biri haline gelmiştir. Bu yıllarda İslamcılık söylemi milliyetçi mukaddesatçı bir biçimde yeniden Türk siyasetinde ve düşünce hayatında arzı endam etmiştir. Bu çalışmada sinemaya dair İslamcı söylemin yeniden üretilmesi süreci ele alınacak olup İslamcı sinema eleştirisi söyleminin kompozisyonu analiz edilecektir. “Düşmanın silahıyla silahlanma” şeklinde ifade bulan sinema eleştirisi söylemi reddiyeci tutumuyla öne çıkıyor gibi görünse de aslında ölçüsüz bir uyum tavrını yansıtmaktadır. Sinemayı sembolik şiddetin hâkim olduğu bir alan olarak yeniden tanımlamak sinema ürünlerinin de şekilsizleşmesine ve tepkiselleşmesine sebep olmuştur. Diğer yandan rakip görülen sinema akım ve ürünlerini taklide kapı açan ikinci bir yön yoğun kimlik vurgusuna rağmen kimliksizleşmeyi de beraberinde getirmiştir. “Düşmanın silahıyla silahlanma” düşüncesi sinemanın propaganda ve siyaset aracı olarak algılanmasında bir süreklilik gösterir. İslamcıların özellikle sinema yapımı, sinema eleştirisi gibi kendileri için yeni olan alanlara girmeden önce aktif hale getirdikleri bir söylem olarak işlevselleşmiştir. Genel manasıyla gelenekten kopuşu ve mevcut kültürel birikimden kendini ayrıştırmayı öngören modernleşmeci bir tasavvura dayanır. Bu tasavvurun içeriğini de iktidar elde edilmek istenen alana hâkim olan düşünceleri dini terminolojiye tercüme ederek üretir. Bu açıdan mimetik bir kültürel tavrın ürünüdür.
dc.identifier.citationBostan M., Mustafa S. N., "Cinema As The “Weapon Of The Enemy”: The Archaeology Of An Islamist Film Criticism Discourse", Medya ve Din Araştırmaları Dergisi (Online) , cilt.5, sa.1, ss.23-36, 2022
dc.identifier.doi10.47951/mediad.1112723
dc.identifier.endpage36
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage23
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2411728
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/290997
dc.identifier.volume5
dc.language.isoeng
dc.relation.ispartofMedya ve Din Araştırmaları Dergisi (Online)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSocial Sciences and Humanities
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSocial Sciences (SOC)
dc.subjectTurkish Cinema
dc.subjectSociology of Cinema
dc.subjectIslamism
dc.subjectFilm Criticism
dc.subjectHistory of Cinema
dc.subjectTürk Sineması
dc.subjectSinema Sosyolojisi
dc.subjectİslamcılık
dc.subjectSinema Eleştirisi
dc.subjectSinema Tarihi
dc.titleCinema as The “weapon of The enemy”: The archaeology of an islamist film criticism discourse
dc.title.alternative“Düşmanın silahı” olarak sinema: İslamcı bir sinema eleştirisi söyleminin arkeolojisi
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
local.avesis.id19e29526-3e5c-4276-aa76-736693b1bea0
local.indexed.atTRDIZIN
relation.isAuthorOfPublication0e69d88b-ac36-4e7f-a019-2502ee341735
relation.isAuthorOfPublication5e883d02-505a-442f-9bd2-31df6ca9c52d
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery0e69d88b-ac36-4e7f-a019-2502ee341735

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
33.pdf
Size:
316.95 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections