Publication:
İlköğretim matematik öğretmen adaylarının problem kurmaya yönelik öğretim sürecindeki performanslarının ve algılarının incelenmesi

dc.contributor.advisorPusmaz, Alaattin
dc.contributor.authorBağce, Zeynep
dc.contributor.departmentMarmara Üniversitesi
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.contributor.departmentMatematik Öğretmenliği Bilim Dalı
dc.date.accessioned2023-08-01T07:43:07Z
dc.date.available2023-08-01T07:43:07Z
dc.date.issued03/07/2023
dc.description.abstractProblem kurma, matematikte oldukça önemli bir yere sahiptir. Problem kurma, herhangi bir durumdan veya hâlihazırdaki bir problemden yola çıkarak yeni bir problem oluşturma eylemine denir. Öğretmen adayları problem kurmayı öğretimde etkili bir araç olarak kullanmayı öğrenmelidir. Bunun için öncelikle problem kurma konusunda bilgili ve deneyimli olmaları gerekir. Bu sebeple öğretmen adayları problem kurma öğretimi sürecinden geçmelidir. Bu araştırmanın amacı, problem kurma öğretiminin matematik öğretmen adaylarının problem kurma ile ilgili algılarını, kurdukları problemlerin yapılarını ve tasarladıkları problem kurma görevlerini nasıl etkilediğini incelemektir. Araştırmanın yöntemi öğretmen adaylarının kurdukları problem ve problem kurma görevlerini, sürece yönelik algılarını derinlemesine incelemek amacıyla durum çalışmasıdır. Araştırmanın verilerini, öğretmen adaylarının oluşturdukları etkinlikler, sekiz haftalık problem kurma öğretimi boyunca kayda alınan videolar ile uygulama öncesi ve sonrası yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerin ses kayıtları oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen adayları genellikle matematiksel açıdan zengin, çözülebilir problem kurmuşlardır. Araştırmanın dikkat çeken bir bulgusu ise öğretmen adaylarının daha çok zor ve orijinal problem kurma çabası içinde olmalarıdır. Ancak nadiren de olsa öğretmen adayları etkinliğin istediği verilerden çok uzak problem kurarak yönergeye uymamışlar ve imla ve ifade bozukluğuna dayalı çözülemez problemler kurmuşlardır. Öğretmen adaylarının problem kurmaya yönelik algılarına ilişkin bulgulardan bazıları ise ‘problem kurmak zordur’, ‘öğrencinin konuyu öğrenmesine yardımcı olur’, ‘öğretmen problem kurma becerisine sahip olmalıdır’ şeklindedir. Araştırmanın bir diğer bulgusu, problem kurma görevleridir. Öğretmen adayları problem kurma görevlerini daha çok gerçek yaşam bağlamında ve sözel olarak kelimelerle yazmayı tercih etmişlerdir.
dc.description.abstractProblem posing has a very important place in mathematics. Problem posing is the act of creating a new problem based on a situation or an existing problem. Pre-service teachers should learn to use problem posing as an effective tool in teaching. For this, they must first be knowledgeable and experienced in problem posing. For this reason, pre-service teachers should go through a problem posing instruction process. The purpose of this study is to investigate how problem posing instruction affects pre-service mathematics teachers' perceptions about problem posing, the structures of the problems they construct, and the problem posing tasks they design. The method of the study is a case study in order to examine in depth the problems and problem posing tasks constructed by pre-service mathematics teachers and their perceptions about the process. The data of the study consisted of the activities created by the pre-service teachers, the videos recorded during the eight-week problem posing instruction, and the audio recordings of the semi-structured interviews conducted before and after the implementation. According to the findings of the study, pre-service teachers generally constructed mathematically rich, solvable problems. Another striking finding of the study is that the pre-service teachers mostly tried to construct difficult and original problems. However, in rare cases, pre-service teachers did not follow the instructions by constructing problems far from the data required by the activity and constructed unsolvable problems based on spelling and expression disorders. Some of the findings related to pre-service teachers' perceptions about problem posing are as follows: 'problem posing is difficult', 'it helps students learn the subject', 'teacher should have problem posing skills'. Another finding of the study is problem posing tasks. Pre-service teachers preferred to write problem posing tasks in real life context and verbally with words.
dc.format.extent182 sayfa
dc.identifier.urihttps://katalog.marmara.edu.tr/veriler/cokluortam/cokluortam/F/F/E/F/D/64a2c4994d35d.pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/291913
dc.language.isotur
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectProblem kurma
dc.subjectİlköğretim matematik öğretmen adayları
dc.subjectProblem kurma öğretimi
dc.subjectProblem kurma görevi
dc.subjectAlgılar problem Posing
dc.subjectPre-service middle school mathematics teachers
dc.subjectProblem posing teaching
dc.subjectProblem posing task
dc.subjectPerceptions
dc.titleİlköğretim matematik öğretmen adaylarının problem kurmaya yönelik öğretim sürecindeki performanslarının ve algılarının incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of preservice middle school mathematics teachers’ performances and perceptions in the problem posing teaching
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.item.notesBibliyografya.
local.yordam.idB40AE127-D555-0D45-978F-E3F6640327F0

Files

Collections