Publication:
Lise öğrencilerinde sanal zorbalığa ilişkin deneyimlerin sosyodemografi, narsisistik özellikler, öz yeterlik ve tutumlar ile ilişkisi

dc.contributor.authorYILDIZ İNANICI, SİNEM
dc.contributor.authorİNANICI, MEHMET AKİF
dc.contributor.authorsYILDIZ İNANICI S., Küçük Akdere S., Çelik E., Akçay Arısoy Ekşilioğlu S., İNANICI M. A.
dc.date.accessioned2023-08-08T07:57:50Z
dc.date.available2023-08-08T07:57:50Z
dc.date.issued2022-01-01
dc.description.abstractAmaç: Teknolojik gereçlerdeki hızlı gelişim ve erişim imkanının artmasıyla, gençlerde sanal zorbalık davranışları giderek yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinde sanal zorbalık deneyimleriyle ilişkili demografik, psikolojik ve çevresel faktörleri betimlemektir. Yöntem: Bu çalışma, yaşı 16,01 olan %52,2’si kız 431 lise öğrencisi ile yapılmıştır. Kullanılan anket, demografik veriler, risk davranışları, okul ve aile algısı, internetteki riskli davranışları içeren bir form ve Siber Zorbalık Ölçeği, Çocuklar İçin Öz-Yeterlik Ölçeği ve Çocukluk Çağı Narsisizm Ölçeği’ni içermektedir. Bulgular: Sanal zorbalığa hiç katılmayanlar ve mağdur gruplarında kızların oranı erkeklerin oranından yüksektir. Zorba-mağdur grubunda sağlığa zararlı madde kullanımı en yüksek orandadır. Ayrıca, kendi bilgisayarlarına sahip olma oranları diğer gruplardan yüksektir ve kendilerini internette farklı biri gibi gösterme davranışını göstermektedirler. İnterneti yeni arkadaş bulmak için kullanlarda, internette farklı biri gibi davrananlarda ve özel bilgilerini yabancılarla paylaşanlarda narsisizm puanları bunları yapmayanlara göre daha yüksektir. Sınıf ve antisosyal nitelikte davranış gösteren yakın arkadaş sahibi olmak mağduriyeti yordamaktadır. Kendine ait bilgisayarın olması, sınıf, okuldan kaçma ve zorbalık yapmayı kolay bulma değişkenleri zorba/mağdur olmayı predikte etmiştir. Narsisizmin, öz yeterlik alt boyutlarının sanal zorbalık gruplarıyla ilişkisini mediye etmediği gözlenmiştir. Sonuç: Sanal zorbalık bireysel ve sosyal pek çok faktörle ilişkilidir. Narsisistik özelliklerin mediye edici etkilerinin araştırılmasında narsisizm tiplerinin, zorbalığa yönelik tutumları etkileyen faktörlerin incelenmesi önerilebilir.
dc.description.abstractObjective: With the rapid development of technological devices and the increase in access opportunities, cyberbullying is becoming more common among young people. This study’s aim is to describe the demographic, psychological and environmental factors associated with cyberbullying experiences in high school students. Methods: This study was conducted with 431 high school students with a mean age of 16.01, 52.2% of whom were girls. The form used includes demographics, risk behaviors, school and family perceptions, risky behaviors on the internet, and Cyberbullying, Children’s Self-Efficacy and, Childhood Narcissism Scales. Results: The girls’ rate is higher than the boys’ in the non-participant and victim groups. Harmful substance use is the highest in the bullyvictim group. In addition, the rate of owning personal computers is higher than other groups in bully-victims and, they pretend to be a different person on the internet. Those who use the Internet to find new friends, pretend to be a different person on the Internet, and share their private information with strangers have higher narcissism scores than those who do not. Grade and having close friends who show antisocial type behaviors predicts victimization. Having personal computer, grade, truancy and finding easy to bully other people predicted being in a bully/ victim group. Narcissism did not mediate the relationship between self-efficacy sub-dimensions with cyberbullying groups. Conclusion: Cyberbullying is associated with many individual and social factors. To investigate the mediating effects of narcissistic characteristics, it may be suggested to examine the types of narcissism and the factors affecting attitudes towards bullying.
dc.identifier.citationYILDIZ İNANICI S., Küçük Akdere S., Çelik E., Akçay Arısoy Ekşilioğlu S., İNANICI M. A., "The Relationship between Cyberbullying in High School Students with Sociodemography, Narcissistic Characteristics, Self-Efficacy and Attitudes", ADLI TIP BÜLTENI = THE BULLETIN OF LEGAL MEDICINE, cilt.27, 2022
dc.identifier.doi10.17986/blm.1588
dc.identifier.endpage174
dc.identifier.issn1300-865X
dc.identifier.startpage162
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.17986/blm.1588
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11424/292183
dc.identifier.volume27
dc.language.isotur
dc.relation.ispartofADLI TIP BÜLTENI = THE BULLETIN OF LEGAL MEDICINE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectKişilik
dc.subjectöz yeterlilik
dc.subjectrisk faktörleri
dc.subjectsanal zorbalık
dc.subjectnarsisizm
dc.subjectPersonality
dc.subjectself efficacy
dc.subjectrisk factors
dc.subjectcyberbullying
dc.subjectnarcissism
dc.titleLise öğrencilerinde sanal zorbalığa ilişkin deneyimlerin sosyodemografi, narsisistik özellikler, öz yeterlik ve tutumlar ile ilişkisi
dc.title.alternativeThe relationship between cyberbullying in high school students with sociodemography, narcissistic characteristics, self-efficacy and attitudes
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
local.avesis.idd3fca5a7-f6dc-4497-92c2-ecf000acc997
local.indexed.atTRDIZIN
relation.isAuthorOfPublication648793f6-7ebc-4fed-b7f6-70bcec503495
relation.isAuthorOfPublication8a3016e2-2806-4718-8792-359d43b5842d
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery648793f6-7ebc-4fed-b7f6-70bcec503495

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
2.pdf
Size:
530.62 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections