Publication: Biyoloji öğretmenlerinin yeni öğretim programlarının getirdiği değerlendirme yaklaşımları hakkındaki görüş ve uygulamaları
Loading...
Date
2009
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kurumlarında görev yapan biyoloji
öğretmenlerinin yeni öğretim programı hakkındaki görüşlerini belirlemek ve öğretmenlerin
yeni öğretim programının getirdiği ölçme–değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşlerini
ve uygulamalarını tespit etmektir. Öğretmenlerin bu konulardaki görüş ve uygulamalarını
belirmek üzere araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın
katılımcılarını 2008 – 2009 öğretim yılında İstanbul’daki çeşitli Anadolu lisesi, düz lise
ve fen lisesinde görev yapan sekiz biyoloji öğretmeni oluşturmuştur. Veriler katılımcılarla
yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmış ve “Sürekli Karşılaştırma Yöntemi”
ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları öğretmenlerin genel olarak yeni öğretim
programını benimsemediğini ve yetersiz olarak gördüğünü göstermiştir. Öğretmenler
yeni öğretim programını benimsememelerine neden olarak yeni programın kapsam ve
içerik yönünden zayıf olması, mevcut haftalık ders saatinin yeni öğretim programının
uygulanması için yetersiz olması, yeni programın gereklerini yerine getirmek için sınıf
düzeninin uygun olmaması, sınıfların kalabalık olması gibi etkenleri göstermiştir. Bunun
yanında sonuçlar öğretmenlerin öğrenciyi merkeze alan yapılandırmacı eğitimin temel
felsefesi ve nasıl uygulanacağı konusunda bilgi eksikleri olduğunu da işaret etmektedir.
Bu durum öğretmenlerin yeni programın getirdiği değerlendirme yaklaşımı hakkındaki
anlayışlarını ve uygulamalarını olumsuz etkilemiştir. Bu sonuçlar, yaşanan eğitim reformu
sürecinde yeni yaklaşımların teorik ve felsefi çerçevesinin öğretmenlere aktarımında
başarıya ulaşılamadığını ve bu alanda yoğun ve uygulamaya dayalı hizmet içi çalışmaların
gerekliliğine işaret etmektedir.
Description
Keywords
Ölçme-Değerlendirme, öğretim programı, biyoloji
öğretmenleri