Person:
ŞENER, NURCAN

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

ŞENER

First Name

NURCAN

Name

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • PublicationOpen Access
    The beliefs of teachers toward mental illness
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2012) ŞENER, NURCAN; Gur, K.; Sener, N.; Kucuk, L.; Cetindag, Z.; Basar, M.; Uzunboylu, H
    This research is a descriptive study which has been done in order to determine the beliefs of teachers' toward mental illnesses in society. The content of this research covers 1307 teachers who work in the cities of Usak and Istanbul in the academic year of 2010-2011. According to sampling size calculation formula, the number of individuals to be taken as samples has been determined as 298. However, the research has been completed by the contribution of 260 teachers due to incomplete forms and the teachers refusing to cooperate. As for the tools to collect data; The Interview Form including socio-demographic characteristics and prepared in accordance with the literature by the researchers and Beliefs toward Mental Illness Scale (BMI) have been used. This scale is composed of 3 sub-dimensions; which are dangerousness, incurability / poor social and interpersonal skills and embarrassment. It is a Likert type scale in 6 and it has been evaluated both on sub-scale scores and total scale. High scores received from the scale and sub-scales means a negative belief. Data entry and evaluation processes were carried out by the researchers using SPSS package program. The data have been assessed by using number and percentage test, chi-square, t test, and variance analysis. In the sampling group, while the lowest score is 20 in BMI (n=260), the highest score is 91. The average total score is 50.4 +/- 14.1 Dangerousness dimension score average is 23.1 +/- 6.3, incurability / poor social and interpersonal skills dimension score average is 25.8 +/- 9.0 and embarrassment dimension average score is 1.4 +/- 1.8. While 60% of the teachers have got higher scores than general score average, 40% of them have got lower scores than general score average. It has been concluded that the teachers, who have been subjects of this research, have displayed a negative attitude toward mental illnesses. It is important to enhance positive attitudes by improving knowledge and understanding toward mental illnesses in order that individuals with mental illnesses could survive in a society where there is no stigma and discrimination. In this sense, it is necessary that teachers reaching out to the majority of their society be informed and their awareness be increased as far as mental health services are concerned.
  • Publication
    Adolesanlarin obeziteden korunmada medya okuryazarliklari, kararalma ve kritik (eleştirel) düşünme becerileri
    (2022-01-25) ŞENER, NURCAN; GÜR, KAMER; GÜR K., ŞENER N., ERDEM Ö.
    Giriş-Amaç: Adölesanların medyanın mesajlarından etkilendikleri bilinmektedir; ancak sağlıkla ilgili medya mesajlarına eleştirel şekilde bakmayı bilip bilmedikleri, medya okuryazarlıkları (MOY) ve karar alma becerileri hakkında bilgi durumları açık değildir. Bu kapsamda adölesanların obeziteden korunma davranışlarında, medya okuryazarlık düzeyleri ve sağlıklı karar alma ve kritik düşünme becerileri değerlendirilmek istenmiştir. Gereç-Yöntem: Kesitsel türde olan araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, iki devlet okulunda yürütülmüştür. İlkokulun dördüncü sınıfı ve ortaokulun 5., 6.,7., ve 8. sınıf ortaokul öğrencileri ile örnekleme yöntemine gidilmeden evrenin %92›sine ulaşılarak çalışma tamamlanmıştır (n=634). 10.09.2018 tarihli ve 186 sayılı etik kurul izni alınmıştır. İl Milli Eğitim Müdürlüğünden, adölesanlar ve ailelerinden yazılı izinler alınmıştır. Veri toplamada sosyo-demografik ve medya kullanım özelliklerini, sağlık algısını ve beslenme alışkanlıklarını inceleyen soru formu, Nedensel İlişki Modeli Temelli Çocukluk Çağı Obezitesini Önleyici Davranışlara Yönelik Eleştirel/Kritik Düşünme Beceri Ölçeğinin 5. ve 6. alt boyutları (Obeziteden korunmada MOY ve sağlıklı karar alma ölçekleri) kullanılarak, Intarakamhang ve arkadaşları tarafından geliştirilen ölçeğin Türk kültürüne uyarlanmış formu uygulanmıştır (Filiz & Kamer, 2019; Intarakamhang & Intarakamhang, 2017). Medya Okuryazarlığı ile sağlıklı karar alma puanlarının toplamı kritik düşünme becerilerini göstermektedir. Boy ve kilo ölçümleri araştırmacılar tarafından sınıflarında yapılmış ve Beden Kütle İndeksleri (BKİ) hesaplanarak, kaydedilmiştir. Veriler, öz bildirime dayalı, kağıt-kalem kullanılarak sınıf ortamında doldurulmuştur. Veriler parametrik testler ile analiz edilmiştir. Ölçeğin kesim noktaları ile değişkenler arasındaki fark ki-kare analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Adölesanların %51.4’ü erkek, %48.6’sı kadın ve yaş ortalaması 12.07±1.36’dir. Adölesanların %81.5’i çekirdek ailede ve %96.7’si ebeveynleri ile birlikte yaşamaktadır. Adölesanların anne eğitim düzeyleri en çok %34.7 ile ilkokul, baba eğitim düzeyleri en çok %36 ile ortaokul seviyesindedir. Okula %88.5’i yürüyerek ulaşımı sağlamaktadır. Adölesanların %8.7’si vücut görünümünü çok zayıf olarak algılarken, beden kütle indeksi ölçüm sonucunda %47.2’sinin zayıf olduğu, %72.1’i vücut görünümünü normal algılarken, BKİ’ya göre %46.4’ünün normal olduğu, %17.5’i kilolu olduğunu algılarken, BKİ’ya göre %4.9’unun fazla kilolu olduğu, %1.7’si kendisini obez algılarken, BKİ’ya göre %1.5’sının birinci derece obez olduğu tespit edilmiştir. Boy ortalamaları 152.11±11.24 ve kilo ortalamaları 44.71 ±11.76 olarak bulunmuştur. Adölesanların %32’si hafta içi, %46.4’ü hafta sonu iki saat üzerinde televizyon seyrettiğini, internette ise %43.6’sı hafta içi, %52.6’sı hafta sonu iki saat üzerinde vakit geçirdiğini bildirmiştir. Adölesanların %3.2’si hergün, %35.2’si haftada, %38.6’sı ayda, %15’i yılda birkaç kez dışarıda yemek yediğini, %18’i her zaman, %75.6’sı sıklıkla evlerinde abur cubur bulundurduklarını, %67.8’i hiçbir zaman, %24.9’u bazen, %7.3’ü sık sık medyanın önerisi doğrultusunda diyet yaptığını ifade etmiştir. Adölesanların ölçekten aldıkları puan MOY için 16.21±4.19, karar verme için 9.64±2.10’dur. Bu iki ölçeğin toplamından elde edilen kritik düşünme beceri ölçek puanı ise 25.85±4.54’dır. Bu doğrultuda adölesanların % 58.8’i düşük, %39.6’sı orta, %1.6’sı yüksek eleştirel düşünme becerisine sahip olduğu bulunmuştur. Obeziteden korunmada MOY ait davranışları ile kritik düşünme becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulunmuştur (x2: 175,99;p<0.05 218.,50; p<0.05 233.,72; p<0.05). Farklı kaynaklardan araştırma yapan adölesanların %22.6’sının düşük, %71.1’inin orta ve %6.3’ünün yüksek eleştirel düşünme becerisine sahip oldukları bulunmuştur (x2: 175,99; p<0.05). Medyanın önerdiği ürünü denemeden önce üzerinde düşünmeyenlerin % 94.3’ü düşük eleştirel düşünme becerisine, düşünenlerin ise % 11.8’i düşük, %76.5’i orta, %11.8’i yüksek eleştirel düşünme becerisine sahip oldukları bulunmuştur (x2: 218.,50; p<0.05). Sağlığa yönelik reklam önerisini denemeden önce fikir danışmayanların %89.6’sı düşük, %10,4’ünün orta, fikir danışanların %11.1’i düşük, %78.8’i orta ve %10.1’i yüksek eleştirel düşünme becerisine sahip oldukları tespit edilmiştir (x2: 233.,72; p<0.05). Sonuç: Adölesanlar, obeziteden korunmada düşük kritik düşünme becerisine sahiptir. Obeziten korunmada medya okuryazarlıkları ve karar alma becerileri orta seviyededir. Ürün almadan önce farklı kaynaklardan araştırma yapmayan, denemeden önce üzerinde düşünmeyen ve sağlığa yönelik önerileri uygulamadan önce fikir danışmayan adölesanların çoğunlukla düşük eleştirel düşünme becerisine sahip oldukları belirlenmiştir. Obeziteyi önleme konusunda kritik düşünme becerisinin adölesanlarda çoğunlukla düşük olması, gelecekte adölesanların obeziteden korunmada sorunlar yaşayacaklarını ve obezite ile ilişkili kronik hastalıklara maruz kalabileceklerini düşündürmektedir.
  • PublicationOpen Access
    Farklı Ülke Vatandaşı Öğrencilerin İletişim Kurma ve Çatışmaları Çözme Anlayışlarının İncelenmesi
    (2019-11-15) ŞENER, NURCAN; ZEKERYA BATUR;MURAT BAŞAR;NURCAN ŞENER;KAMİL UYGUN
    İletişim, insanların sosyalleşmesini sağlayan en önemli unsurların başında gelmektedir. Bu iletişim unsurları aracılığıyla insanlar arasında bir etkileşim başlamaktadır. İnsanlar etkileşimi iletişime evirmek için bazen kelimelere bazen de beden diline başvurmaktadırlar. Bu bağlamda günlük yaşamda insanlar bu unsurları yerinde ve zamanında kullandığında daha başarılı bir iletişim gerçekleştirebilmektedir. Dolayısıyla insanların iletişim becerilerini arttırmak için hem sözel hem de beden dilini eşgüdümlü kullanmaları gerekmektedir. Özellikle beden dilinin kullanımı etkili iletişim için ayrı bir yere sahiptir. Çünkü beden dilinin kullanımında kültürel özellikler devreye girmektedir. Kültürel özelliklerin devreye girmesiyle birlikte etkili iletişimin boyutu da değişebilmektedir. Bu çalışmanın amacı farklı ülke vatandaşı olan öğrencilerin iletişim kurma ve çatışmaları çözme anlayışlarını incelemektir. Çalışma nitel araştırma yöntemine göre desenlenmiş olup çalışmada toplanan verilerin incelenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışma grubu Türkiye’de lisans programlarında eğitimine devam eden Türkiye 5, Azerbaycan 4, Türkmenistan 5, Mali 5, Somali 5, Fransa 4 ve Gine’den 5 olmak üzere toplam 33 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Öğrencilerle bire bir farklı saatlerde görüşülmüş, sorulara verdikleri cevaplar not edilmiştir. Daha sonra her soruya verilen cevaplar tablolaştırılarak ülkelere göre öğrenciler kodlanmıştır. Toplanan veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin iletişim kurma ve çatışma çözme anlayışlarının bazı noktalarda benzer, bazı noktalarda ise farklılaştığı görülmüştür. Sonuçlara göre, etkili iletişimde ilk iletişime geçilenler arasında aile ve arkadaş yer almaktadır. Etkili iletişimde çatışmayı çözücü olarak ise sırasıyla aile, arkadaş ve uzmana başvurulduğu görülmüştür.
  • PublicationOpen Access
    Examination of the values of thrift and equality in social studies curriculum and textbooks
    (2022-12-01) ŞENER, NURCAN; UYGUN K., ŞENER N., ARSLAN Ö.
    Araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersi öğretim programında ve ders kitaplarında tasarruf ve eşitlik değerlerini incelemektir. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri nitel araştırma tekniklerinden biri olan döküman analizi ile elde edilmiştir. Veri kaynakları, Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Bilgiler Öğretim Programı (2018) ve dördüncü ve altıncı sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarıdır. Araştırma verilerinin elde edildiği kitaplar, 2020- 2021 eğitim öğretim yılında kullanılmıştır. Bu kitaplar, araştırmacıların okullarından birinde ders kitabı olarak kullanıldıkları için kolay erişilebilirlik nedeniyle seçildi. Araştırma verileri içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre tasarruf değerinin dördüncü sınıf ders kitabında beş kazanımda, eşitlik değerinin altıncı sınıf ders kitabında üç kazanımda yer aldığı görülmektedir.
  • PublicationOpen Access
    SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE GEÇEN KAVRAMLARA_x000D_ YÖNELİK MÜLTECİ ÖĞRENCİLERİN ALGILARI
    (2021-07-29) ŞENER, NURCAN; Nurcan ŞENER;Zeynep BAŞKAN
    Sosyal Bilgiler dersinde yer alan kavramlara ilişkin mülteci öğrencilerin_x000D_ algılarının öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesinin amaçlandığı bu_x000D_ araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. İlkokul dördüncü sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 13 mülteci öğrenci ve 8 sınıf öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırmış_x000D_ görüşme formuyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma grubunu oluşturan öğrenci ve öğretmen görüşlerinden elde_x000D_ edilen bulgulara göre; sosyal bilgiler dersine yönelik algıları olumlu olan mülteci_x000D_ öğrenciler, dersi faydalı, yeni bilgiler öğrendikleri, eğlenceli ve hayatı kolaylaştıran bir ders olarak ifade etmişlerdir. Sosyal bilgiler dersinde geçen kavramlara_x000D_ yönelik algıları zor olan öğrencilerin daha çok günlük hayatta karşılığı olmayan_x000D_ kavramları algılamakta zorlandıkları, aynı dili kullanmıyor olmanın getirdiği iletişimsel problemleri yaşadıkları tespit edilmiştir.
  • Publication
    Müze eğitimi ile değişimi ve sürekliliği algılamak: Oyuncaklarla öğreniyoruz. Okulumuzda müzemizi kuruyoruz
    (2018-04-28) KABAPINAR, YÜCEL; ŞENER, NURCAN; SARICAN, ELİF; KABAPINAR Y., ÜSTÜNDAĞ ŞENER N., ESMER E.
  • PublicationOpen Access
    Investigation of Multiple Intelligence Practises in Social Studies Courses in Context of Textbooks _x000D_ and Teachers’ Opinions
    (2021-09-01) DOĞAN, MİDRABİ CİHANGİR; Nurcan ŞENER;Midrabi DOĞAN
    Purpose: The present study was designed to examine multiple intelligence applications in the fourth and sixth-grade social studies learning environments. The research was conducted through case study design, one of the qualitative research patterns. In addition, a face-to-face interview was carried out with eight classroom teachers in fourth grade and social studies teachers in sixth grade at a public and private school in the European side of İstanbul. Design/ Methodology/ Approach: The data were collected by document analysis and interview techniques and analyzed with content analysis technique. Findings: According to the results of document analysis, the activities included in social studies textbooks were respectively logical, verbal, and visual activities in terms of intensity. The teachers mostly stated that ‘it gives students the chance of expressing themselves’ concerning the message proposed by the theory and emphasized that ‘it makes students familiar with different methods and techniques’, ‘it ensures student-centered learning’ and ‘it includes students in the lessons more.’ The teachers who regarded social studies textbooks as inadequate in terms of multiple intelligence practices mostly stated that ‘they have to use the supportive book’ and ‘the books consist of simple activities inappropriate for students’ age’. The majority of teachers who expressed concerns on the requirements for more successful multiple intelligence applications suggested that ‘education programs and seminars concerning the theoretical and practical parts of the theory must be arranged’ and ‘activities with the involvement of students must be organized and learning through experience must be promoted.’ Highlights: In the light of the findings of the study, it is recommended that textbooks must be reviewed in terms of the Theory of Multiple Intelligence, teachers must be encouraged to participate in applied trainings, and the parents must be included in these applied trainings, thereby ensuring continuous and permanent learning.
  • Publication
    Perceptions of Education Faculty Students on Teaching Methods and Materials
    (2016-06-01) GÜVEN, GÜLÇİN; AYDIN, OKTAY; ÖZDEN, BÜLENT; ŞENER, NURCAN; EFE AZKESKİN, KADRİYE; SARICAN, ELİF; ESMER E., GÜVEN G., AYDIN O., ÖZDEN B., ŞENER N., EFE AZKESKİN K.