Publication: Marmara Üniversitesi’ndeki Suriyeli öğrencilerin pandemi döneminde uygulanan hibrit eğitimde yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri
Loading...
Files
Date
2023-06-01
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Suriyeli sığınmacılar1
konusu on yılı aşkın bir süredir Türkiye’nin en önemli
gündem maddeleri arasında yer almaktadır. Türkiye’deki resmi sayıları 3,6
milyonu aşan Suriyeli zorunlu göçmenlerin büyük bir bölümünün çocuk ve
gençlerden oluşması, özellikle eğitim alanında entegrasyonu önemli
kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Covid-19 salgını döneminde yaygınlaşan
hibrit (harmanlanmış) eğitim uygulaması sürecinde Marmara Üniversitesi’nde
öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin yaşadıkları sorunları tespit etmek ve
çözüm önerileri geliştirmektir. Bu doğrultuda, Marmara Üniversitesi’nin farklı bölümlerinde öğrenim gören Suriyeli öğrencilerle anket ve derinlemesine
görüşmelerin yapıldığı nicel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada
değerlendirilen anket verileri, 2022 yılı içinde İstanbul’da Marmara
Üniversitesi’nin de dahil olduğu beş kamu üniversitesinde eş zamanlı olarak
gerçekleştirilen anket uygulamasına dayanmaktadır. Bu eş zamanlı anketten
alınan Marmara Üniversitesi’ne ait veriler, daha kapsamlı bir değerlendirme
yapabilmek için, yine aynı üniversitenin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören ve
ankete katılmış olanlar arasından seçilen öğrencilerle yüz yüze yapılan
derinlemesine görüşmelerle de desteklenmiştir. Araştırma sonucunda, pandemi
döneminde Suriyeli üniversite öğrencilerinin eğitim alanında yaşadıkları
entegrasyon sorunlarının uzaktan eğitimle birlikte derinleştiği ortaya çıkmıştır.
Syrian asylum-seekers have been an important issue on Turkey’s agenda for more than a decade. The fact that most of the Syrian forced migrants – whose number surpassed 3,6 million in Turkey – are composed of children and youngsters, renders educational integration more important. The present study is based on a research carried out by quantitative method. The aim is to specify the problems faced by the Syrian students at Marmara University in the process of hybrid education during the Covid-19 pandemic and to propose solutions. To this end, survey and in-depth interviews were carried out with the Syrian students in different departments at Marmara University. The survey data assessed in this study for Marmara University is based on a survey carried out in 2022 simultaneously in five public universities in İstanbul. The survey data for the Marmara University is supported by face-to-face in-depth interviews with the selected Syrian students for a more comprehensive assessment. Research results reveal that the online education during the pandemic has deepened the educational integration problems encountered by the Syrian university students
Syrian asylum-seekers have been an important issue on Turkey’s agenda for more than a decade. The fact that most of the Syrian forced migrants – whose number surpassed 3,6 million in Turkey – are composed of children and youngsters, renders educational integration more important. The present study is based on a research carried out by quantitative method. The aim is to specify the problems faced by the Syrian students at Marmara University in the process of hybrid education during the Covid-19 pandemic and to propose solutions. To this end, survey and in-depth interviews were carried out with the Syrian students in different departments at Marmara University. The survey data assessed in this study for Marmara University is based on a survey carried out in 2022 simultaneously in five public universities in İstanbul. The survey data for the Marmara University is supported by face-to-face in-depth interviews with the selected Syrian students for a more comprehensive assessment. Research results reveal that the online education during the pandemic has deepened the educational integration problems encountered by the Syrian university students
Description
Keywords
Sosyal ve Beşeri Bilimler, Social Sciences and Humanities, Sosyal Bilimler (SOC), Social Sciences (SOC), göçmen entegrasyonu, pandemi, hibrit eğitim, Marmara Üniversitesi, Suriyeli öğrenciler, migrant integration, pandemic, hybrid education, Marmara University, Syrian students
Citation
Dartan M., Ersoy İ. S., Şirin N. A., Deniz P., "MARMARA ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN PANDEMİ DÖNEMİNDE UYGULANAN HİBRİT EĞİTİMDE YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ", Marmara Journal of European Studies, cilt.31, sa.1, ss.1-36, 2023