Publication:
Monadın Şiddete Açılan Kapısı: “Sömürgeleştirme Fikri’nin Leibniz Felsefesindeki metafizik temelleri

dc.contributor.authorYılmaz, Erdal
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/ 0000-0002-2270-8224tr_tr
dc.contributor.departmentFen Edebiyat Fakültesi, Felsefe Bölümütr_tr
dc.date.accessioned2021-11-02T08:14:57Z
dc.date.available2021-11-02T08:14:57Z
dc.date.issued2018-10-11
dc.description.abstractMetafizik sorulara cevap aramak yalnızca salt felsefi bir kaygıyı mı içerir, yoksa Hegel’in “her filozof zamanının çocuğudur’ sözüyle dile getirdiği metafizik cevap arayışlarını da kapsayan bir realiteye mi işaret eder? Veya bir filozofun metafizik düşüncelerini incelerken, hermenötikçi pozisyonuna yerleşmek ve yazarın dile getirdiği veya kaleme döktüğü düşüncelerin onun kastetmediği şeyleri de içerdiği iddiasından mı hareket etmek gerekir? Bu soruları sormamızın sebebi, sunumumuzda ele alacağımız filozofun, Leibniz’in düşüncesinde, Heidegger’in ifadesiyle “düşünülmemiş olanı düşünmemizden” kaynaklanmaktadır. Leibniz, bu dünyanın “mümkün dünyaların en iyisi/en mükemmeli” olmasının sebebini, bu dünyanın en uyumlu, en düzenli olmasına ve bu sebeple de en fazla realiteyi içermesine vurgu yaparak açıklamaktadır. Her bir tözün/cevherin içerdiği kıvrımları açmasının sonucu veya içerdiği algıların ifadesi olan bu fenomenal dünya, Tanrının zihnindeki mümkün dünyalardan yalnızca birisidir. Bu mümkün dünyanın Tanrı tarafından seçilmesinin nedeni, onu tesis eden töz/cevher silsilesinin bazılarının diğerlerine göre daha mükemmel olması ve diğerlerinin bu mükemmel olanlara uyum sağlayacak bir içerime sahip olması ve böylelikle birlikte en mükemmel realiteyi yakalamalarıdır. Leibniz tözlerin aktif veya pasif olmalarını ve birbiri üzerinde metafiziksel olarak ideal bir etkiye sahip oluşlarını, başlangıçta ‘daha fazla’ mükemmel veya ‘daha az’ mükemmel olmalarından hareketle açıklamaktadır. Böyle bir ekti ve uyum, dünyadaki düzeni tesis ederken kaosu ortadan kaldırmaktadır. Metafiziksel olarak, doğamız gereği, aramızda mükemmellik bakımından ayrımların var olması, daha az mükemmel olanın daha mükemmel olana bir şekilde uyum sağlamasını zorunlu kılmaktadır. Bu da daha mükemmel olanlara daha az mükemmel olanlar üzerinde etkide bulunma hakkını vermektedir. Diğerleri üzerinde, metafizik üstünlükten kaynaklanan, bir hak iddia etmek “sömürgeleştirme fikri’nin temelini oluşturmaktadır. Bu sunumumuzda Leibniz felsefesinde bahsettiğim metafizik temellendirmenin ‘sömürgeleştirme fikrine’ nasıl meşru bir zemin oluşturduğunu tartışacağız.tr_tr
dc.fundingYoktr_tr
dc.identifier.endpage181tr_tr
dc.identifier.startpage177tr_tr
dc.identifier.urihttps://sbe.anadolu.edu.tr/sites/sbe.anadolu.edu.tr/files/files/Uluslararas%C4%B1%20Felsefe%20Kongresi%20Duyurusu.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11424/217182
dc.indexingYoktr_tr
dc.language.isoturtr_tr
dc.publisherSentez Yayıncılıktr_tr
dc.relation.journalV. ULUSLAR ARASI FELSEFE KONGRESİ ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİtr_tr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_tr
dc.subjectSömürgeleştirme Fikri, mükemmel veya daha az mükemmel olmak, aktüalize olmuş mümkün dünya, Monad/Cevher/Töz.tr_tr
dc.subject.lcshFelsefe (Genel)tr_tr
dc.titleMonadın Şiddete Açılan Kapısı: “Sömürgeleştirme Fikri’nin Leibniz Felsefesindeki metafizik temelleritr_tr
dc.typeconferenceObjecttr_tr
dspace.entity.typePublication
local.import.packageSS40

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Monadin_Siddete_Acilan_Kapisi_Somurgeles.pdf
Size:
1.1 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections