Publication:
Kardesi Engelli Olan Ortaokul Ve Lise Ögrencilerine Yönelik Psikoegitim Programı: Karma Bir_x000D_Arastırma

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020-01-04

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Ailede engelli bir bireyin bulunması, birtakım özel güçlükleri de beraberinde getirir. Özellikle_x000D_engelli kardese sahip çocuklar psikososyal açıdan ciddi risk altındadırlar. Bu projede_x000D_Türkiye?de kardesi engelli çocukların ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bu ihtiyaçlar dogrultusunda_x000D_özgün bir psikoegitim programı gelistirilmesi ve sınanması amaçlanmıstır. Proje, üç asamada_x000D_yürütülen çok asamalı karma yöntem arastırma deseninde tasarlanmıstır. Bu arastırmanın ilk_x000D_asamasında kardesi engelli olan ve kendisi tipik gelisim gösteren ortaokul veya lisede_x000D_ögrenim gören 19 ögrenci üzerinde fenomenolojik nitel desende bir arastırma yürütülerek_x000D_nicel asamanın sekillenmesine zemin hazırlanmıstır. Ikinci asamada ise nitel bulgular ısıgında_x000D_kardesi engelli olan ve normal gelisim gösteren ortaokul ve lise ögrencilerinin psikolojik_x000D_örüntülerine iliskin bir ölçme aracı olan Kardesin Engeline Uyum Ölçegi gelistirilmistir. Bu_x000D_asamada 470 (%56,6 Kadın) ögrenci üzerinde yürütülen bu psikometrik çalısmada ölçegin_x000D_geçerlik ve güvenirlik düzeylerinin yeterli oldugu bulgulanmıstır. Deneysel desende_x000D_kurgulanan üçüncü asamada ise kardesi engelli olan ögrencilerinin farkındalık kazanması ve_x000D_zorlu geçen bu süreçle bas edebilmeleri için gerekli beceri ve kaynakları insa etmelerine_x000D_destek olmak amacıyla psikolojik danısma ve rehberlik hizmetleri çerçevesinde eklektik bir_x000D_yaklasımla hazırlanan Kardesi Engelli Olan Ortaokul Ögrencilerine Yönelik Psikoegitim_x000D_Uygulaması (KEOOÖYPU) gelistirilerek etkililigi test edilmistir. Bu arastırma deney ve kontrol_x000D_grubunda olmak üzere toplam 60 ögrenci üçü deney üçü kontrol grubunda olmak üzere_x000D_homojenligi gözetilen alt gruplar halinde uygulanmıstır. Tam deneysel desenlerden 2 (deney_x000D_ve kontrol grubu) X 3 (ön-son- izleme testi ölçümleri) desenine göre tasarlanan arastırmada_x000D_deney grubu lehine kardesin engeline uyum skorlarında anlamlı artıs görülmüs ve bu artıs_x000D_izleme ölçümlerinde de korunmustur. Deneysel arastırma sonrasında katılımcı grup üzerinde_x000D_uygulanan nitel desenli arastırmanın sonuçlarına göre ise katılımcıların KEOOÖYPU_x000D_sürecinde grup oturumlarının yarattıgı utanç ve hayal kırklıgı gibi duygular hakkında_x000D_farkındalık gelistirdigi, empati becerilerini gelistirdikleri, olumlu duyguları sıklıkla_x000D_deneyimledikleri, kardesleri, aileleri ve genis çevre destek kaynakları hakkında bilinçlendikleri_x000D_ve sürece iliskin memnuniyet belirttikleri bulunmustur.

Description

Keywords

Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Citation