Publication:
Covid-19 pandemisinin e-ticaret üzerindeki etkileri : Türkiye deneyimi

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Çin’in Wuhan kentinde başlayarak tüm dünyaya kısa sürede yayılan ve küresel salgın olarak kayıtlara geçen Covid-19 virüsü, sosyo-ekonomik düzeyde büyük değişimler yaratarak tüketicilerin satın alma davranışlarını da tamamıyla değiştirmiştir. Hasta ve ölüm sayısının günden güne artması ülkeleri hastalık karşısında tedbirler almaya yöneltmiştir. Bu süreçte tüm dünya ülkeleri, hem ulusal hem de uluslararası anlamda çeşitli tedbirler almış, Covid-19 pandemisinin etkilerini kontrol altına alarak yaşanan olumsuzlukları en aza indirmeye çalışmışlardır. Pandemi dönemi boyunca alınan sıkı tedbirlerle birlikte birçok sektör olumsuz yönde etkilenmiş, hatta birçoğu kapanma yoluna girmiştir. Bu karışıklık ortamında insanlar temel, sosyal ve kültürel ihtiyaçlarını sosyal mesafe kuralları gerekçesiyle birlikte e-ticaret üzerinden gidermeye başlamışlardır. Dolayısıyla internet üzerinden satış yapan firmalar açısından bu olumsuz dönem tam tersi etki göstermiştir.Bu çalışmada e-ticaretin gelişimi incelenmiş ve bütün dünyayı etkileyen Covid-19 pandemisinin dünyada ve Türkiye’de e-ticarete olan olumlu ve olumsuz etkileri ortaya konulmuştur.
The Covid-19 virus, which started in Wuhan, China, spread all over the world in a short time and was recorded as a global epidemic, created great changes at the socio-economic level and completely changed the purchasing behavior of consumers. Due to the increase in the number of patients and deaths day by day, countries have taken measures for the disease. In this process, countries have tried to minimize the negative effects by controlling the effects of the Covid-19 pandemic. With the strict measures taken during the pandemic period, many sectors were adversely affected, and many of them were even closed. In this environment of confusion and on the grounds of social distance rules, people have started to meet their basic, social and cultural needs through e-commerce. Therefore, this negative period had the opposite effect for companies selling over the internet.In this study, the development of e-commerce was examined and the positive and negative effects of the Covid-19 pandemic, which affected the whole world, on e-commerce in the World and in Turkey were revealed.

Description

Keywords

E-Ticaret, Pandemi, Covid-19, Türkiye E-Commerce, Pandemic, Covid-19, Türkiye

Citation

Collections