Publication:
On the rationalization, surveillance and alienation potential of online distance education in the period of covid-19: a qualitative research with academics in turkey

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023-07-01

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

The COVID-19 pandemic is an epidemic that has led to many changes and transformations in individuals’ lives, which may even be called revolutionary. The most significant impact of the pandemic is causing high and permanent digitalization in every area of daily lives, from shopping to working from home, from participating in virtual events to education. In many countries of the world, within the scope of total closure measures, online education has been started at all education levels, and in this sense, experiences that are similar or different at some points have been gained. Online education experience in higher education has displayed rationalization in education and alienation from the profession due to the surveillance and supervision of academicians and the characteristics of the online environment. In this study, which was prepared with this framework at the center, in-depth interviews were conducted with 16 academicians working at universities in different regions of Turkey According to the findings obtained from the interviews, online education in higher education creates problems such as surveillance, rationalization, and alienation for Turkish academicians. The details of these experiences achieved results, and recommendations for future education models will be discussed throughout the article. Keywords: Rationalization, Alienation, Surveillance, Online Education, Academician.
COVID-19 pandemisi, bireylerin hayatında belki de devrim niteliğinde denilebilecek birçok değişiklik ve dönüşüme yol açan bir salgındır. Pandeminin en büyük etkisi; alışverişten evden çalışmaya, sanal etkinliklere katılmaktan eğitime kadar günlük hayatın her alanında yüksek ve kalıcı dijitalleşmeye neden olmasıdır. Dünyanın birçok ülkesinde kapanma tedbirleri kapsamında tüm eğitim kademelerinde çevrimiçi eğitim başlatılmış ve bu anlamda bazı noktalarda benzer veya farklı olan deneyimler kazanılmıştır. Yükseköğretimde çevrimiçi eğitim deneyimi, akademisyenlerin gözetlenmesi, denetlenmesi ve çevrimiçi ortamın özellikleri nedeniyle eğitimde rasyonelleşmeyi ve mesleğe yabancılaşmayı ortaya çıkarmıştır. Bu çerçeve merkezinde hazırlanan bu çalışmada, Türkiye’nin farklı bölgelerindeki üniversitelerde görev yapan 16 akademisyen ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen bulgulara göre; yükseköğretimde çevrimiçi eğitim, Türk akademisyenler için gözetim, rasyonalizasyon ve yabancılaşma gibi sorunlar yaratmaktadır. Bu deneyimlerin detayları, belirlenen sonuçlar ve gelecek eğitim modelleri için öneriler makale boyunca tartışılacaktır. Anahtar kelimeler: Rasyonelleştirme, Yabancılaşma, Gözetim, Çevrimiçi Eğitim, Akademisyen.

Description

Keywords

Sosyal ve Beşeri Bilimler, Social Sciences and Humanities, Sosyal Bilimler (SOC), Social Sciences (SOC), Rationalization, Alienation, Surveillance, Online Education, Academician, Rasyonelleştirme, Yabancılaşma, Gözetim, Çevrimiçi Eğitim, Akademisyen

Citation

Cizmeci Ümit E., Ay A., "ON THE RATIONALIZATION, SURVEILLANCE AND ALIENATION POTENTIAL OF ONLINE DISTANCE EDUCATION IN THE PERIOD OF COVID-19: A QUALITATIVE RESEARCH WITH ACADEMICS IN TURKEY", ÖNERİ, cilt.18, sa.60, ss.341-366, 2023

Collections