Research Outputs
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Research Outputs by Language "ara"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
Publication Open Access El-i‘câzü’l-belâgî el-kitâbü’s-sânî: el-bâkıllânî- abdülkâhir-es- süyûtî-er-râfiî(2022-08-01) ARAZ, İSMAİL; ARAZ İ.Bu çalışma, Muhammed Muhammed Ebû Mûsâ’nın el-İ‘câzü’l-belâgî el-kitâbü’s-sânî:el-Bâkıllânî-Abdülkâhir-es-Süyûtî-er-Râfiî adlı eserinin değerlendirmesinden oluşmaktadır. Kur’an’ın i‘câzını ele alan temel eserlerden dört tanesini mercek altına alan bu eser, alimlerin konuya yaklaşımını farklı bir okuma perspektifiyle kritik etmektedir. Eserlerde geçen açıklamalar, yazarın kendine özgü üslubuyla tetkik edilmekte; ilk bakışta muğlak ve girift görülen cümleler ayrıntılı bir şekilde çözümlenmektedir. Yazar kitap boyunca etkili düşünme, derin okuma ve metinlere nüfuz etme problemleri üzerinde durmaktadır. Kitabın temel iddiasına göre retorik anlamda sağlanan üstünlük, ancak aynı dilde yazılmış iki söz arasındaki seçkinliği saptayan derin okumayla idrak edilebilir. Kitabın birçok yerinde bu okumanın gerekliliğine atıf yapılmakta; ayet, hadis ve şiir örnekleri üzerinden teorik ve pratik boyutuna değinilmektedir. Çalışmamızda yazarın söz konusu metinlere yaklaşımı ele alınmış ve yazara göre metinlerin tahlil edilmesinde hangi unsurların zaruri olduğu değerlendirilmiştir. Yazarın i‘câz meselesini irdeleyen kitapları nasıl okuduğuna da ayrıca yer verilmiştir. Sonuç bölümünde ise kitabın misyon ve vizyonuna atıf yapılarak literatüre katkıları ele alınmıştır.Publication Open Access el-Meskûtü anh fit-türâsil-belâgî. Muhammed Muhammed Ebû Mûsâ. Kahire: Mektebetü Vehbe 2017(2022-12-01) ARAZ, İSMAİL; ARAZ İ.Ebû Mûsâ’nın el-Meskûtü ‘anh fi’t-türâsi’l-belâgî isimli eseri, bilginin inşası sürecinde âlimlerin titiz yöntemlerine dikkat çekmesiyle ön plana çıkmaktadır. Müberred’in elKâmil’indeki belagat konularının ele alınışı, belagat tarihinde üzerinde durulması gereken başlıca problemler ve Cürcânî’nin metinlere yaklaşımı eserde işlenen ana konulardır. Yazar, konular aracılığıyla eser boyunca tüketici bir okumadan ziyade araştırmacının yetkinliğini pekiştiren üretici bir okumanın lüzumuna vurgu yapmaktadır. Eserin niteliğini arttıran bu özellik, klasik metinleri yorumlamada zorluklarla karşılaşan günümüz araştırmacılarına sonu gelmeyen çalışma alanları yaratmaktadır. Yazarın eserdeki öncelikli amacı da kadim ulemanın ilim üretmedeki titizliği dikkate alınarak söz konusu çalışma alanlarının aktif hâle getirilmesidir.Publication Metadata only et-Teysîr fi't-Tefsîr (Ömer Nesefî Tefsîri) 2. Cilt (Tahkik ve Tercüme)(Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2020-01-01) BENLİ, ALİ; BENLİ A.Publication Metadata only Hanefilere göre (İllet'te) te'sir teorisi.(2014) Ebtihal M. R. ABUJAZARBu makalenin amacı, Hanefilerin illet konusundaki görüşlerini tümevarım metodu ile inceleyip onların te'sir teorisini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada sadece Hanefilerin usûl eserleri dikkate alınmıştır. Makelemiz iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde bir sonraki bölümde ele alınacak teısir konusuna zemen teşkil eden illet tanımları kısaca tahlil edilmiştir. Mekalenin esasını teşkil eden ikinci bölümde ise teısir toerisinin Iraklı Hanefilerin ellinde ortaya çıkışına daha sonra Buharaıdaki Hanefilerin buna katkılarına ve son olarak teısir toersinin müteahhirîn dönemi Hanefileri tarafından geliştirilmesine temas edilmiştir.Publication Open Access İbrahim Salâh EL-HÜDHÜD, Medḫal ila’l-baḥs̱i’l-belâġī(2022-10-01) ARAZ, İSMAİL; ARAZ İ.Belâgat ve klasik Arap şiiri eleştirisine dair çalışmaların arttığı günümüz akademik dünyasında araştırmacı ile araştırılan konu arasındaki bağın mahiyet ve önemi gün geçtikçe artmaktadır. Araştırmacının hangi konuyu neden tercih ettiği, konuya uygun kaynakların nasıl tespit edileceği, çalışmanın birincil kaynaklarının hangi yöntemle ele alınacağı ve araştırmacı kimliğini ön plana çıkaran bir metin okumasının nasıl yapılacağı akademik çevrede giderek artan belâgat ve şiir eleştirisi eksenli çalışmalarda cevaplanmayı bekleyen önemli sorulardan sadece bir kısmıdır. Bu ve buna benzer soruların cevaplandırılması, araştırmacının kabiliyetini ve bu kabiliyet ölçüsünde ortaya koyduğu çalışmaların kalitesini yansıtması yönüyle hayati öneme sahiptir. Dolayısıyla araştırmacı, incelemeye konu olan bir belâgat meselesini tetkike geçmeden önce bu meseleyi hangi yöntemle alımlayacağını ve meselenin karakteristik özelliklerinin bulunup bulunmadığını tespit etmelidir. “Klasik dönem belâgat eserleri nasıl okunmalıdır? Bir belâgat veya şiir eleştirisi konusu hangi eserde nasıl incelenmelidir? Belâgat merkezli bir araştırma nasıl yapılmalıdır? Belâgate dair çalışma yürüten bir araştırmacının müstağni kalamayacağı eserler hangileridir? Yapılacak bir araştırmada temel eserler ile ikincil eserlerin ayırt edilmesi zorunlu mudur? Belâgat konularına özgü araştırma metotları var mıdır? Belâgatle ilgili çalışmalar yürüten araştırmacı hangi metodu benimsemelidir?” şeklinde araştırmanın nitelik ve seyrini değiştirecek etkiye sahip birçok soru, sözü edilen tespit faaliyetinde gündeme gelmektedir.Publication Metadata only İrşâdü Tullâbi'l-Hakâik(Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2021-01-01) TOPGÜL, MUHAMMED ENES; MADEN, ÖMER FARUK; TOPGÜL M. E., MADEN Ö. F.Publication Metadata only Khalid al-Baghdadi(Erkam Publications, 2021-01-01) ERİŞ, İSMAİL; ERİŞ İ.Publication Open Access Mahmûd Muhammed Şâkir, Risâle fi’t-tarîki ilâ sekâfetinâ (Kahire: Matbaatü’l-Medenî, 1987)(2023-01-01) ARAZ, İSMAİL; ARAZ İ.Bu çalışmada Mısır’ın önemli araştırmacılarından biri olan Mahmûd Muhammed Şâkir’in Risâle fi’t-tarîki ilâ sekâfetinâ isimli eseri değerlendirilmiştir. Yürütülen projeler sonucu İslam âleminde oluşan yozlaşmayla mücadele eden Şâkir, sömürgeci hegemonyadan kurtulmak için Müslümanların eziklik kompleksinden sıyrılmaları gerektiğini savunmuştur. Ona göre öncelikle İslam geleneğinin zenginliğini yansıtamayan ve tahrif eden Batı menşeli araştırma metotlarının terk edilmesiyle işe başlanmalıdır. Bu bağlamda eserinde İslam geleneğinin derinliklerinden gelen ve “tezevvuk” adını verdiği araştırma metoduna vurgu yapmış, bu metodun çıkış süreci üzerinde durmuştur. Bu çalışmada medeniyet savunusuyla ön plana çıkan Şâkir’in adı geçen eserinde tarihî verilere dayanılarak ele alınan meselelere dikkat çekilmiştir. Çalışmada Şâkir’in yaşadığı dönemde benimsenen araştırma metotlarının aksine İslam geleneğiyle insicamlı olan tezevvuk metodu üzerinde özellikle durulmuştur. Nitekim bu metot sayesinde Şâkir, eserde işlenen sair meselelerin arka planına ulaşmayı başarmıştır. Çalışmada Şâkir’in geleneği savunmak için ilke edindiği derinlikli ve titiz çalışma disiplinine de ayrıca vurgu yapılmıştır.Publication Open Access More than a letter: Ibn al-ʿArabī’s risāla ilà aṣḥāb al-Šayḫ ʿAbd al-ʿAzīz al-Mahdawī(2023-07-01) Özkan Z. Ş.Tanto en suIǧāzacomo en suFihrist, Ibn al-ʿArabī se refirió aRisāla ilà aṣḥāb al-Šayḫ ʿAbd al-ʿAzīz al-Mahdawīcomo a una obra separada. Este documento es una carta escrita a los discípulos del Šayḫ ʿAbd al-ʿAzīz al-Mahdawī de Túnez por el propio Ibn al-ʿArabī, y recientemente se ha determinado que también sirve como una especie de prólogo deMašāhid al-asrār. Este prólogo cubre temas tales como quién debe estudiar elMašāhidy cómo debe hacerlo, las explicaciones de las palabras difíciles que se encuentran en él y las defensas de posibles críticas contra él. La carta de Ibn al-ʿArabī es importante por derecho propio: desarrolla los conceptos deḫatmiyya,walāya,nubuwwaywirāṯaen sus formas originales y hace referencia a discusiones en los círculos académicos de al-Andalus y el norte de África. Este artículo mostrará cómo debe entenderse laRisālacon losMašāhidy explorará su contenido a la luz de las obras de Ibn al-ʿArabī y su medio social e intelectual.Publication Metadata only Muhtâru'l-Enbâ Fi'l-Hurûf ve'z-Zurûf ve Ba'zi'l-Esmâ (Edatlar Kitabı)(Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2019-01-01) AZAR, TUNCAY; BENLİ A., AZAR T., İŞLEME A.Publication Open Access Radıyyüddin İbnü’l-Hanbelî’nin Tuhfetü’l-efâzıl fî sınaatı’l-fâzıl Adlı Eserinin Tahkikli Neşri(2019) Omar KALHUSSIENBu makale, Osmanlı Devleti’nin Halep’teki en güçlü dönemi olan KânûnîSultan Süleyman döneminde Halep’in meşhur alimi Radıyyüddin İbnü’l-Hanbelî’nin (ö. 971/1563) dönemin en meşhur divân-ı hümâyundaki başkâtib venişancısı Celâlzâde Mustafa Çelebi’ye (ö. 975/1567) ithafen yazmış olduğu birrisalenin tahkikini içermektedir. Eser, devlette kâtiplik ve inşâ ilmi alanında yazılmış önemli ve litaretürde yeri olacak bir eserdir. Eseri önemi kılan birçok etken bulunmaktadır. Bu etkenlerin başında büyük bir dil âlimi ve tarihçi bu ikiilimle meşhur bir ilim ailesi mensubu bir şahsiyet tarafından kaleme alınmasıdır. Eseri önemli kılan bir diğer etken, Osmanlı Devleti’nin zirvesi addedilenKânûnî’nin döneminde, devletin en meşhur başkâtibi ve nişancısına ithafen yazılmış olmasıdır. Zira “Kânûnî” Sultan Süleyman’nın bu lakabı almasında enönemli rolü Celâlzâde Mustafa Çelebi üstlenmiştir. Eseri üç ana başlık altındaele almak mümkündür. Müellif birinci başlık altında, kâtiplerin ihâta etmelirigereken Kur’an-ı Kerîm, hadis-i şerifler, dil ve şiir gibi alanlar hakkında örneklerle tafsilâtlı bilgiler vermektedir. İkinci başlıkta, kâtiplerin faziletleri ve üstünlükleri hakkında önemli bilgi ve yaşanmış örneklerden sonra üçüncü bölümde,eserin başından beri gizlediği Celâlzâde Mustafa Çelebi’nin ismini içeren veonu meth eden bir beyt şiiri, uzun bir kasidenin birinci harflerine gizlemiştir.Eserin son sayfasında beyt açık bir şekilde yazılmış eserin müellifin babası tarafından Edirne’de istinsâh edildiği aktarılmaktadır.Publication Metadata only Şeyhülislâm Ebüssuûd Efendi'ye Nispet Edilen Bidâ'atü'l-k?dî li'htiyâcihî fi'l-müstakbel ve'l-mâdî Adlı Risâlenin Tahkik ve Tahlili(2016) Azer ABBASOWBu çalışma, Ebüssuûd Efendi'ye nispet edilen Bidâ'atü'l-k?dî adlı risâlenin tanı- tım ve tahkikli metnini içermektedir. Büyük ilmî birikime sahip olan Ebüssuûd Efendi, XVI. yüzyılda Kanûnî Sultan Süleyman ve II. Selim dönemlerinde uzun zaman şeyhülislâmlık yapmış, yazdığı eserleri ve fetvalarıyla haklı bir şöhrete kavuşmuştur. Tahkikini yaptığımız Bidâ'atü'l-k?dî adlı eser, sak konusunda kaleme alınmıştır. Sak, hukukî muamelelerin ne şekilde kayda geçirileceğine dair mahkemelerde yazılan, fakat kadının tasdik yazısını içermeyen belge olarak tanımlanır. Bu tür belgelerin bir araya getirilmesiyle oluşan sak mecmuaları özellikle hukuk tarihi ve yargı hukuku açısından önemli bir kaynak niteliğindedir. Müellif, eserini dîbâce ve on bölüm şeklinde düzenlemiştir. Eserde, vakıf, nikâh, talâk, nafaka, hibe, i'tâk, tedbîr, bey', sulh, nakl-i şehâdet vb. konularla ilgili altmıştan fazla belge yer almaktadır. Çalışmamız iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda müellif, eserin müellife nispeti, eserin konusu ve nüshaları hakkında bilgi verilmiş, ikinci kısımda ise farklı nüshalara dayanarak eser tahkik edilmiştir.Publication Metadata only Ta'kid(2010-01-01) YILDIRAN SARIKAYA, MELİHA; Yıldıran Sarıkaya M.Publication Metadata only Tavzîhu't-Tarîka bi'ş-Şerî'a (Kasîde-i Hamriyye Şerhi) [Antakya Müftüsü Resulzâde Ahmed Naci Efendi](Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2021-01-01) BENLİ, ALİ; BENLİ A.Publication Metadata only Tecâhül-i ârif(2011-01-01) YILDIRAN SARIKAYA, MELİHA; Yıldıran Sarıkaya M.Publication Metadata only Teşhis(2011-01-01) YILDIRAN SARIKAYA, MELİHA; Yıldıran Sarıkaya M.Publication Metadata only Tevriye(2011-01-01) YILDIRAN SARIKAYA, MELİHA; Yıldıran Sarıkaya M.Publication Metadata only Tezat(2012-01-01) YILDIRAN SARIKAYA, MELİHA; Yıldıran Sarıkaya M.Publication Metadata only Za'f-ı Te'lif(2013-01-01) YILDIRAN SARIKAYA, MELİHA; Yıldıran Sarıkaya M.Publication Open Access النّص الحديثي بين القراءة التّفسيرية التّزامنية والقراءة المقاصدية المُثمرة(2018-12-28) Medhet KORICHIلا يمكن التّشكيك في نية كلّ ناقد لما في الصّحاح من نصوص حديثيّة لها صفة القلق المعرفي؛ فمثلما يوجد المناوئ المصطفّ خلف دافعٍ عاطفيّ، يوجد في المقابل من يدفعه حسّه العلمي إلى إعادة قراءة النّص الحديثي قراءة مختلفة تُزيل عنه صفة القلق المشوبة به، لكنّه يصعب عليه القيام بهذه العمليّة النّقدية لأنّه يصادمُ في الحقيقة العقل الجمعي للأمّة المٌتشبّث فكريًا وعقائديًّا بما قد أفرزه هذا النّص من دلالات معيّنة أضحت مع مرور الوقت مسلّمة دينية لها قوّة التّشريع. فتصبح المناقشة والمراجعة. والحال هذه، أشبه بالتّشكيك في ثوابت الأمّة، حتّى ولو كانت تلك الدّلالات تخالف روح القرآن، أو أصلا عامًّا من أصول هذا الدّين العظيم.فما هي القراءة الّتي يمكن الاعتماد عليها في تحليل النّص الحديثي من أجل المحافظة على المعنى الأصلي للنّص؟وهل يمكن أن يتأثّر النّص الحديثي بالفهوم البشرية اللاحقة لزمن الورود ؟هذا البحث يؤسّس لقراءة جديدة لتلك الفئة من النّصوص، قراءة تعتمد على مرحلتين أساسيّتين، تُجرّدان النّص الحديثي من العلائق الفكرية البشرية، لينكشف المراد الأصلي من النّص، ومعناه الخام لحظة وروده، وسيُظهر هذا البحث بالتّطبيق العملي الفرقَ بين ما يُسلِمه هذا المنهج من قراءة أصلية عذراء، وبين ما هو ثابتٌ بإسهامات النّص نفسه في العقل الجمعي للأمّة