Tübitak Proje Çıktıları
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Tübitak Proje Çıktıları by Subject "Din Bilimi"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Publication Metadata only Ebeveyn Dindarlığı, Ebeveyn Diğerkâmlığı ve Ailede Verilen Diğerkâmlık Eğitiminin Çocuğun Diğerkâmlığı Üzerindeki Etkisi(2018-15-01) Bilal YORULMAZ; Boş;Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölümü, İstanbul, TürkiyeDiğerkâmlık, bir kimsenin, kendisi ihtiyaç içinde bulunsa bile sahip olduğu imkânlarıbaşkalarının ihtiyacını karşılamak üzere kullanması, başkasının yararı için fedakârlıktabulunmasıdır (DİA, XXII, 490). Diğerkâmlık herhangi bir ödül beklentisi olmaksızın yapılan yardım ya da iyiliktir. Diğer bir deyişle kişi kendisine çıkar sağlayacağı düşüncesiyle ya da gösteriş için yardımda bulunursa bu diğerkâm bir davranış değildir (Ümmet, 2012). Sosyoloji, psikoloji, felsefe gibi birçok bilim dalı diğerkâmlığı çeşitli açılardan incelemektedir. Dindarlıkla olumlu sosyal davranışlar arasında pozitif korelasyon olduğu şeklinde genel bir kanının varlığı ilahiyat disiplinlerini de diğerkâmlıkla ilgili çalışmalar yapmaya itmiştir. Yapılan çalışmaların çoğunda dindarlık diğerkâmlık arasında pozitif korelasyon olduğu yönünde sonuçlar çıksa da bazı araştırmalar herhangi bir korelasyon bulunmadığını, bazıları ise negatif korelasyon bulunduğunu ifade etmektedir. Bu çalışmaların büyük çoğunluğu Hristiyan toplumlarda yapılmıştır. Öte yandan bu çalışmalar genelde din psikolojisinin sınırları içerisinde kalmıştır ve din eğitimi alanına giren bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışma ülkemizde ebeveynin dindarlık, diğerkâmlık derecesi ve aile içinde alınan diğerkâmlık eğitiminin çocuğun diğerkâmlığı üzerindeki etkisini inceleyen ilk çalışma olması bakımından özgündür. Araştırmanın amacı, anne ve babanın dindarlık derecesi ile çocuğun diğerkâmlık puanı; anne babanın diğerkâmlık derecesi ile çocuğun diğerkâmlık puanı; anne babanın ailede verdiği diğerkâmlık eğitimi ile çocuğun diğerkâmlık puanı; ailenin sosyo ekonomik durumu ile çocuğun diğerkâmlık puanı; cinsiyet ile diğerkâmlık derecesi ve kardeş sahibi olma durumu ile diğerkâmlık derecesi arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığını belirlemektir. Araştırmada ebeveynlere (anne ve babaya ayrı) kişisel bilgi anketi, özgecilik davranış ölçeği ve ailede diğerkâmlık eğitimi davranış ölçeği uygulanmıştır. Çocuklara ise diğerkâmlık oyunu oynatılmıştır. Çalışmada kullanılacak olan kişisel bilgi anketi çocukla ilgili; çocuğun doğum tarihi, cinsiyeti, kardeş sayısı, doğum sırası, ebeveynle ilgili; doğum tarihi, çocuğa yakınlık durumu (öz-üvey), eğitim düzeyi, meslek ve aylık gelir bilgilerini elde etmek üzeretasarlanmıştır. Araştırmada Ümmet (2012) tarafından geliştirilmiş olan Özgecilik Davranış Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan Ailede Diğerkâmlık Eğitimi Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılacak çocuklara ise diğerkâmlığı ölçen çalışmalarda sıklıkla başvurulan diğerkâmlık oyunu uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul’da yaşayan 7-12 yaş arası çocuklar ve bunların velileri oluşturmaktadır. MEB istatistiklerine göre bu yaş grubunda 1.825.433 öğrenci bulunmaktadır (MEB, 2015). Çalışmada bu evreni temsil eden 360 kişilik bir örneklem grubu belirlenmiştir. Örneklem grubunu oluşturacak kişiler evreni temsil kabiliyeti olan İstanbul ilinin Üsküdar, Ümraniye ve Kadıköy ve Maltepe ilçelerinin farklı bölgelerinden seçilmiştir. Çalışma yapılacak okulların belirlenmesinde her sosyo ekonomik seviyeden öğrenciye ulaşmak amacıyla tabakalı örnekleme yapılmış fakat okul içerisinde çalışmaya katılan öğrenciler basit tesadüfi örnekleme ile seçilmiştir. Bu çalışma ile elde edilen araştırma sonuçları “Ailede Değerler Eğitimi” adlı kitap çalışmasına kaynaklık etmiştir.Publication Open Access İlk Asırda Hadislerin Rivayet Bağlamı(2019-23-01) Bekir KUZUDİŞLİ;Seyit Ali GÜŞEN;Muhammed Enes TOPGÜL; İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hadis Anabilim Dalı;İstanbul Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü, İstanbul, Türkiye;Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, İstanbul, TürkiyeBu projenin amacı, 1./7. asırda hadis rivayetinin bağlamını araştırmaktır. Bu amaçlaaraştırmanın kapsamı 1./7. asır ile sınırlı tutulmuştur. Çalışmanın genelinde dökümantasyonmetodu ile veri tespiti yöntemi kullanılmıştır. Projede öncelikle 1./7. asrın sonundagerçekleşen Tedvîn öncesi ve sonrası hadis rivayetin farklı olduğu ortaya konmuş, Tedvindensonra sistemli hadis rivayeti yapılırken, öncesinde hayatla iç içe bir yapının varlığı ilerisürülmüştür. Tedvin öncesinde de tekdüze bir yapı olmadığı için bunlar ?yarı sistemli hadisrivayeti? ve ?ihtiyaca binaen hadis rivayeti? olarak ikiye ayrılmıştır. Yarı sistemli yapıdasahâbîler, hem halkada hem de halka dışında hadis nakletmişler, ?İhtiyaca binaen hadisrivayeti?nde ise sadece gerektiğinde hadis nakledilmiştir. Bu yapıyı araştırmak için bizzathadislerin kendisinden istifade edilmiştir. Zira hadislerin girişlerinde çoğu kere onların ilkasırdaki rivayet serüvenine ışık tutan bilgiler bulunmaktadır. Sebebü îrâdi?l-hadîs denilen bubilgilerden hareketle ilk asırdaki çeşitli olayların hadis rivayetine zemin hazırladığıgörülmektedir. Örneğin idarecilik, fitne olayları gibi hadis rivayetini olumsuz etkilediğidüşünülmesine rağmen, ihtiyaca binaen hadis rivayetinden dolayı bu olayların ilk asırda hadisnakline olumlu katkıları görülmektedir. Bu bağlamda meslek sâhibi sahabenin hadislerinin deilgili konularda olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte meslek sahibi olmasına rağmenkendisinden mesleği ile ilgili hadis nakledilmeyen sahabilerin bulunduğu da görülmüştür.Benzer şekilde hadislerin bağlamı onların anlaşılması bakımından da önemli olduğu için Şiîve Sünnî çevrelerde bir hadisin farklı bağlamlarda nakledildiği dikkat çekmiştir.Publication Open Access Popüler kültür, popüler dindarlık: Türk toplumunda türbe fenomeni üzerine psiko-sosyolojik bir araştırma(2009-01-09) Ali KÖSE;VEYSEL UYSAL;Ulvi Ali MEHMEDOĞLU; Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, İstanbul, Türkiye;Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, İstanbul, Türkiye;Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, İstanbul, Türkiye