Tübitak Proje Çıktıları
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Tübitak Proje Çıktıları by Subject "Eğitim, Eğitim Araştırmaları"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Publication Open Access Bilinçli-farkındalık (mindfulness) temelli psiko-eğitim programının öğrencilerin matematik kaygısı, tutumları ve öz yeterlikleri üzerindeki etkisi(2017-15-05) Utkun AYDIN;S. Burcu ÖZGÜLÜK;Rukiye Didem TAYLAN;Gökçe BULGAN;Zümra ATALAY; Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye;Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı, Ankara, Türkiye;Mef Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, İstanbu, Türkiye;Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı, İstanbul, Türkiye;MEF Üniversitesi Eğitim FakültesBu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematik kaygılarını azaltmak,özyeterliklerini artırmak ve matematik dersine karşı olan tutumlarını olumlu yöndegeliştirmek amacıyla hazırlanmış olan bilinçli-farkındalık temelli psiko-eğitim programının etkililiğini test etmektir. Araştırmanın katılımcıları 11-13 yaş aralığındaki beşinci, altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırma 3 basamakta gerçekleştirilmiştir. Çalışma 1, Bilinçli Farkındalık-Temelli Özyeterlik Ölçeği-Yenilenmiş (BFTÖÖ- Y) versiyonunun Türkçe’ye adapte edilmesi ile ölçeğin, öğrencilerin bilinçli-farkındalık temelli öz-yeterlik düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Çalışma 2’de ise, değişkenler arası teorik ilişkiler araştırılmıştır. Bilinçli-Farkındalık Ölçeği, Matematik Tutum Ölçeği, Matematik Kaygısı Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri Kaygı Altölçeği ve BFTÖÖ- Y kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, bilinçli-farkındalık düzeyi arttıkça kaygı ve matematik kaygı düzeyi azalmakta; bilinçli-farkındalık temelli özyeterlik düzeyi artmakta ve matematiğe yönelik tutumlar olumlu yönde gelişmektedir. Bilinçli-farkındalık temelli özyeterlik arttıkça, matematik tutumu olumlu yönde gelişmekte; matematik kaygı düzeyi azalmaktadır. Matematik kaygısı arttıkça, matematik tutumu olumsuz yönde gelişmekte, genel kaygı düzeyindeki artış matematik kaygısını arttırmaktadır. Kaygı düzeyi arttıkça matematik tutumu olumlu yönde gelişmektedir. Çalışma 3 kapsamında ise bilinçli farkındalık temelli psiko- eğitim programı öğrencilerinin matematik kaygısı, matematik tutumları ve özyeterlikleri üzerindeki etkisi test edilmiştir. Yapılan ön test- son test karşılaştırmaları sonucunda, deney grubunun bilinçli farkındalık düzeylerinin arttığı bilinçli farkındalık-temelli özyeterlik düzeylerinin ise hafif düzeyde arttığı tespit edilmiştir. Son test puanları açısından değerlendirildiğinde, deney grubunun matematik kaygı düzeyinin azaldığı, matematiğe yönelik olumlu tutum düzeylerinin arttığı, kontrol ve plasebo gruplarının ise matematik kaygı düzeylerinde çarpıcı bir değişim olmazken matematiğe yönelik olumlu tutum düzeylerinin arttığı tespit edilmiştir. Bu bulgular sonuç raporunda ilgili alan yazını ile ilişkilendirilerek tartışılmış ve uygulama açısından programın etkililiği değerlendirilmiş, gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuşturPublication Open Access Kardesi Engelli Olan Ortaokul Ve Lise Ögrencilerine Yönelik Psikoegitim Programı: Karma Bir_x000D_Arastırma(2020-01-04) Akif AVCU;Müge YÜKSEL;Halil EKŞİ;Mustafa OTRAR;Kamile Gamze YAMAN;Tuğba TÜRK;Simel PARLAK; MARMARA ÜNİVERSİTESİ;MARMARA ÜNİVERSİTESİ;MARMARA ÜNİVERSİTESİ;MARMARA ÜNİVERSİTESİ;MARMARA ÜNİVERSİTESİ;MARMARA ÜNİVERSİTESİ;MARMARA ÜNİVERSİTESİAilede engelli bir bireyin bulunması, birtakım özel güçlükleri de beraberinde getirir. Özellikle_x000D_engelli kardese sahip çocuklar psikososyal açıdan ciddi risk altındadırlar. Bu projede_x000D_Türkiye?de kardesi engelli çocukların ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bu ihtiyaçlar dogrultusunda_x000D_özgün bir psikoegitim programı gelistirilmesi ve sınanması amaçlanmıstır. Proje, üç asamada_x000D_yürütülen çok asamalı karma yöntem arastırma deseninde tasarlanmıstır. Bu arastırmanın ilk_x000D_asamasında kardesi engelli olan ve kendisi tipik gelisim gösteren ortaokul veya lisede_x000D_ögrenim gören 19 ögrenci üzerinde fenomenolojik nitel desende bir arastırma yürütülerek_x000D_nicel asamanın sekillenmesine zemin hazırlanmıstır. Ikinci asamada ise nitel bulgular ısıgında_x000D_kardesi engelli olan ve normal gelisim gösteren ortaokul ve lise ögrencilerinin psikolojik_x000D_örüntülerine iliskin bir ölçme aracı olan Kardesin Engeline Uyum Ölçegi gelistirilmistir. Bu_x000D_asamada 470 (%56,6 Kadın) ögrenci üzerinde yürütülen bu psikometrik çalısmada ölçegin_x000D_geçerlik ve güvenirlik düzeylerinin yeterli oldugu bulgulanmıstır. Deneysel desende_x000D_kurgulanan üçüncü asamada ise kardesi engelli olan ögrencilerinin farkındalık kazanması ve_x000D_zorlu geçen bu süreçle bas edebilmeleri için gerekli beceri ve kaynakları insa etmelerine_x000D_destek olmak amacıyla psikolojik danısma ve rehberlik hizmetleri çerçevesinde eklektik bir_x000D_yaklasımla hazırlanan Kardesi Engelli Olan Ortaokul Ögrencilerine Yönelik Psikoegitim_x000D_Uygulaması (KEOOÖYPU) gelistirilerek etkililigi test edilmistir. Bu arastırma deney ve kontrol_x000D_grubunda olmak üzere toplam 60 ögrenci üçü deney üçü kontrol grubunda olmak üzere_x000D_homojenligi gözetilen alt gruplar halinde uygulanmıstır. Tam deneysel desenlerden 2 (deney_x000D_ve kontrol grubu) X 3 (ön-son- izleme testi ölçümleri) desenine göre tasarlanan arastırmada_x000D_deney grubu lehine kardesin engeline uyum skorlarında anlamlı artıs görülmüs ve bu artıs_x000D_izleme ölçümlerinde de korunmustur. Deneysel arastırma sonrasında katılımcı grup üzerinde_x000D_uygulanan nitel desenli arastırmanın sonuçlarına göre ise katılımcıların KEOOÖYPU_x000D_sürecinde grup oturumlarının yarattıgı utanç ve hayal kırklıgı gibi duygular hakkında_x000D_farkındalık gelistirdigi, empati becerilerini gelistirdikleri, olumlu duyguları sıklıkla_x000D_deneyimledikleri, kardesleri, aileleri ve genis çevre destek kaynakları hakkında bilinçlendikleri_x000D_ve sürece iliskin memnuniyet belirttikleri bulunmustur.